לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

30/07-6/08/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: תום לוי

  • סיכסוכים

    אתיופיה: לוחמי המורדים מטיגראיי השתלטו על אתר המורשת העולמית של האו"ם

    במסגרת הלחימה הקיימת בצפון המדינה, לוחמים מאזור טיגראי (Tigray) רווי המלחמות באתיופיה השתלטו על אתר מורשת עולמית של האו”ם באזור סמוך, כך דיווחו רויטרס ו- AFP, וציינו עדי ראייה.

     

    Lalibela היא ביתם של 11 כנסיות מונוליטיות מימי הביניים שנחצבו בסלע לפני כ -900 שנה. הכנסיות מהוות אתר קדוש למיליוני נוצרים יוצאי אתיופיה.


    תושבים רבים נמלטו מהעיירה, הממוקמת באזור הצפוני באתיופיה, כשהגיעו לוחמי המורדים, כך דיווחה רויטרס ביום חמישי. ארה”ב קראה ללוחמים “להגן ולשמור על המורשת התרבותית הזו”, אמר דובר משרד החוץ.

     

    יחד עם זאת, חשוב לציין כי רשת CNN לא הצליחה לאמת באופן עצמאי את הדיווחים כי לליבלה נלכדה על ידי לוחמי טיגראיין.

     

    (כתבה: CNN צילום: UNESCO)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    אפריקה: האו"ם מדווח על חוסר חמור בטיפול לHIV לילדים

    ביבשת אפריקה, ילדים רבים נותרים מאחור בכל הנוגע לטיפול ב- HIV: בהיעדר טיפול, כחמישים אחוזים מהילדים החיים עם HIV מתים לפני שהם מגיעים ליום ההולדת השני שלהם – זו הסטטיסטיקה העגומה של דו”ח חדש של UNAIDS שפורסם ביולי.

     

    סוכנות הסיוע של האו”ם ושותפיה מזהירים כי ההתקדמות לקראת מיגור האיידס בקרב ילדים בקבוצת הגילאים עד 14 שנים, נבלמה באופן דרמטי והוסיפה כי אף אחד מהיעדים לשנת 2020 לא הושג. לראשונה מאז תוכניות הטיפול החלו, חלה ירידה במספר הכולל של ילדים החולים הנמצאים כעת בטיפול.

     

    על פי ההערכות, 620,000 ילדים שחיים עם HIV ב -21 מדינות אפריקה הכלולו בדו״ח, לא קיבלו טיפול. רק שש מהמדינות הללו העניקו טיפול לילדים החיים עם HIV בשנת 2020, על פי מחברי הדו”ח. מדינות אלו הן קניה, אסווטיני, לסוטו, מלאווי, נמיביה וזימבבואה.

     

    המחסור העולמי בטיפול ל- HIV לילדים הוא אתגר עצום, אומר פיטר גיס (Peter Ghys), מנהל מחלקת המידע האסטרטגי של UNAIDS. כאשר מספר הטיפולים גבוה יותר בקרב מבוגרים מאשר בקרב ילדים, מדוע קבוצה פגיעה זו אינה משתווה למבוגרים? הסיבה נובעת ממשבר הקורונה.

     

    שכן, ההפחתה במספר הטיפולים בקרב ילדים התרחשה עקב כך שמערכות הבריאות הציבוריות של מדינות שונות היו מצוידות באופן שונה להתמודד עם המגיפה, כאשר חלק מהמערכות פשוט מפותחות יותר מאחרות. נראה כי מדינות עם מערכות בריאות ציבוריות דלות עשו יותר טעויות כגון הזנחת טיפולי HIV בקרב ילדים.

     

    (כתבה: Martina Schwikowski צילום: DW)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    גאנה: בית המשפט שיחרר את 21 העצורים בגין השתתפות באירוע LGBTQ+ במאי

    בית משפט בגאנה זיכה ושחרר 21 אנשים שנעצרו במהלך עליה בהתנגדות הציבורית נגד הומוסקסואליות במאי, בגלל השתתפות באירוע תמיכה בקהילת ה-LGBTQ+.

     

    שכן, קיום יחסי מין של בני אותו מין הוא עבירה פלילית במדינה המערב אפריקאית וחברים בקהילת הלהט”ב+ נתקלים לעתים קרובות באפליה.

     

    בשבוע שעבר הבאנו לכם את הידיעה כי חוק חדש המוצע  במדינה יטיל עונשים מחמירים יותר ויעשה הפללה של LGBTQ+, שבוע שעבר החוק עבר בקריאה ראשונה בפרלמנט של גאנה, למרות הביקורת הבינלאומית על הצעת החוק.

     

    העצורים במאי – 16 נשים וחמישה גברים – עוכבו עקב כינוס בלתי חוקי בו היו, שם השתתפו בפגישה של תומכי LGBTQ+.

     

    תובע המשטרה אמר כי היועץ המשפטי לממשלה הודיע ​​כי אין מספיק ראיות להמשך העמדה לדין. “בית המשפט מחק את התיק על סמך העצות שהתקבלו, וה -21 זוכו ​​ושוחררו. זה אומר שהתיק נגמר והם חופשיים “.

     

    (כתבה: Agence France-Presse in Accra  צילום: Francis Kokoroko/Reuters)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    טנזניה: טרגדיה - אריות הרגו שלושה ילדים ליד שמורת טבע במדינה

    על פי המשטרה המקומית, שלושה ילדים צעירים נהרגו על ידי אריות ליד שמורת הטבע המפורסמת Ngorongoro שבטנזניה.

     

    הצעירים, בני 9 עד 11, הגיעו הביתה מבית הספר ביום שני ונכנסו ליער ליד אזור השמורה כדי לחפש חיות משק נעדרות, אמרה מפקדת משטרת ארושה (Arusha), ג’סטין מסאג’ו (Justine Masejo). “לאחר כניסתם ליער, האריות תקפו והרגו את שלושת הילדים, תוך שהם פוצעים אחד”, אמר ביום חמישי.

     

    נגורונגורו (Ngorongoro) שבצפון טנזניה הוא אתר מורשת עולמית המהווה בית לחיות בר כולל חתולים גדולים כמו אריות, ברדלסים ונמרים.

     

    “אני רוצה להפציר בקהילות הנוודים סביב האזורים השמורים לנקוט באמצעי זהירות כנגד בעלי חיים תוקפניים, במיוחד כאשר הם מטילים על ילדיהם לדאוג לחיות המשק. זה יעזור להגן על הילדים ומשפחותיהם “, אמר מסאג’ו.

     

    טנזניה מאפשרת לקהילות מסוימות, כגון המסאיות, הרועות את בעלי החיים שלהן לצד חיות בר, לחיות בתוך פארקים לאומיים. עם זאת, לעתים קרובות הם באים בעימות עם בעלי חיים כגון אריות ופילים שיכולים לתקוף אנשים, בעלי חיים ולהרוס יבולים.

     

    (כתבה: Agence France-Presse in Dar es Salaam צילום: Roger Clotworthy/GuardianWitness)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    צ׳אד: לפחות 24 חיילים צ'אדים נהרגו בחשד לפיגוע

    24 חיילים צ’אדים נהרגו בפיגוע של מיליציות איסלמיסטיות באזור אגם צ’אד הבעייתי, אמר בכיר מקומי בכיר.

     

    “כוחות סיור שחזרו לבסיס נחו כאשר הותקפו על ידי בוקו חראם” ביום רביעי, אמר סגן מושל האזור, האקי ג’ידי (Haki Djiddi). “24 חיילים נהרגו, כמה נפצעו ואחרים התפזרו לכפר”.

     

    דובר הצבא הגנרל אזם ברמנדואה אגונה (Azem Bermandoa Agouna) אישר כי אירע פיגוע בצ’וקו טליה (Tchoukou Telia), אי שנמצא כ -190 קילומטרים צפונית מערבית לבירה נ’ג’אמנה (N’Djamena), אך סירב לתת פרטים.

     

    אגם צ’אד הוא אזור עצום של מים ואדמת ביצות הגובלים בניז’ר, ניגריה, קמרון וצ’אד.

    ג’יהאדיסטים מבוקו חראם וקבוצת מחוז מערב אפריקה (ISWAP), השתמשו באזור במשך שנים כמקלט שממנו ניתן לתקוף כוחות ואזרחים.

     

    יש לציין כי השלטונות הצ’אדים נוטים לכנות את הג’יהאדיסטים “בוקו חראם” ללא קשר לשייכותם.

     

    (כתבה: Rédaction Africanews צילום: BRAHIM ADJI/AFP)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    אפריקה: מנהל הקורונה באפריקה, ג'ון נקנגסונג, אומר כי החיסון הציל את חייו

    ראש הסוכנות המובילה את תגובת אפריקה למגיפת הקורונה אמר כי הוא חייב את חייו לחיסון לאחר שנדבק בנגיף.

     

    ד”ר ג’ון נקנגסונג (John Nkengasong) אמר כי הוא קיבל חיסון מלא אך נדבק בשבוע שעבר והיו לו תסמינים חמורים. “אני רוצה להיות ברור מאוד בלי [החיסון] לא הייתי כאן”, אמר בתדרוך שבועי בו דנו על פריסת החיסונים שנרכשו לאחרונה.

     

    הודעה זו מגיעה מחששות משיעורי חיסונים נמוכים ביבשת, לא בגלל שאין, אלא בגלל אינפורמציה שגויה שמופצת ומייצרת פחד מהחיסון.

     

    מנהיגים באפריקה האשימו את ההפצה האיטית ב”לאומנות חיסונים“ והאשימו כי מדינות עשירות רכשו ואגרו חיסונים רבים. עד כה, היבשת הסתמכה על קובאקס – היוזמה העולמית לרכישת חיסונים למדינות במצב כלכלי נמוך – אך היא נתונה בעיכובים, מצב שהוביל למדינות אפריקה במרץ לחפש הזדמנות לחיסון באמצעות יוזמה חדשה.

     

    ביום חמישי הודיע ד”ר נקנגסונג על תחילת ההפצה של כ-400 מיליון חיסונים של ג’ונסון וג’ונסון (J&J) שנרכשו באמצעות צוות המשימות לרכישת חיסונים אפריקאית.

     

    עד כה חיסנו כ-2% מאוכלוסיית אפריקה.

     

    (כתבה: BBC צילום: AFP)

    לקרוא עוד >>
play

Ben Aylon || Hulem Belibe (feat. AvevA) || Xalam

האמן הישראלי בן איילון בשיתוף פעולה מהמם עם זמרת ישראלית ממוצא אתיופי, מביאים צלילים ממזרח ומערב אפריקה לשיר אחד. שבת שלום :)