לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

13-20/08/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: שחר פירר

  • ביטחון

    מערב אפריקה: מערכות הבריאות של מערב אפריקה עלולות לכרוע תחת עומס עקב התפרצויות מרובות

    ארגון הבריאות העולמי (WHO) מזהיר כי בנוסף למגיפת הקורונה (Covid-19), מערב אפריקה מתמודדת עם התפרצויות חדשות של וירוס המרבורג (Marburg virus disease) ונגיף האבולה. דבר העלול לגרום לעומס נכבד על מערכות בריאות נטולות אמצעים וציוד רפואי.

     

     

    ההתפרצויות החדשות מראות את ריבוי האתגרים עימם נלחמות הממשלות במקביל למגפת הקורונה, אמרה ד”ר מאטשידיסו מואטי (Matshidiso Moeti), המנהלת האזורית של יבשת אפריקה מטעם ארגון הבריאות העולמי (WHO). "אנו מודאגים במיוחד ממערב אפריקה," אמרה מואטי, "להילחם בהתפרצויות מרובות הוא אתגר מורכב".

     

     

    נתוני ארגון הבריאות העולמי מראים כי בחודש האחרון במערב אפריקה, נרשמו מספר מקרי המוות הגבוהים ביותר מנגיף הקורונה מאז תחילת המגיפה. המקרים גוברים בחוף השנהב, גינאה וניגריה – שלוש מדינות שנפגעו לאחרונה גם מהתפרצויות של מחלות נוספות.

     

     

    בעקבות מקרה אבולה ראשון מאז שנת 1994, החלה חוף השנהב ביום שני האחרון לחסן את עובדי הבריאות בעיר הבירה אבידג’אן, כנגד הנגיף הקטלני. בשבוע שעבר אישרו רשויות הבריאות בגינאה מקרה מוות אחד מוירוס המרבורג (Marburg virus disease).

     

    (כתבה: Aljazeera צילום: Sunday Alamba/AP Photo)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    זמביה: הצעירים בזמביה מקווים לעתיד טוב יותר

    לאחר שמנהיג האופוזיציה בזמביה, האקינדה היצ’ילמה (Hakainde Hichilema), הוכרז ביום ראשון האחרון כמנצח בבחירות לנשיאות, פרצו בבירת זמביה, לוסאקה (Lusaka), חגיגות שנמשכו עד הלילה בהן תומכיו שרו, רקדו והניפו את דגלי מפלגתו. היצ’ילמה, בן ה-59, מהמפלגה המאוחדת לפיתוח לאומי (UPND), זכה ב2.8 מיליון קולות ובהפרש עצום מיריבו, הנשיא המכהן אדגר לונגו (Edgar Lungu), שזכה ב1.8 מיליון קולות. תחת שלטונו של לונגו, שעלה לשלטון בשנת 2015, ספגו הרשויות ביקורת על דיכוי חופש הביטוי, ההתכנסות וההתאגדות.

     

     

    אחוז ההצבעה בבחירות הכלליות שנערכו ב-12 לאוגוסט, היה הגבוה ביותר מאז ההצבעה בשנת 1991, בה קיימה זמביה לראשונה מערכת בחירות רב-מפלגתית, כאשר צעירים מתחת לגיל 40 מהווים יותר ממחצית מציבור המצביעים.

     

     

    לאחר החגיגות, מנקה הרחובות ג’וזף פירי (Joseph Phiri) בן ה-28, אסף אשפה בכיכר העצמאות בלוסקה, וגירד פוסטרים מרופטים של אדגר לונגו מקירות הבניינים. בדומה לצעירים רבים בזמביה, פירי מקווה שבחירתו של מנהיג חדש תביא לסיומו של המשטר הסמכותני במדינה ולשיפור המצב הכלכלי בה. פירי זוכר את קרבות הריצה שהתנהלו בין המשטרה למפגינים, כשהפך למנקה רחובות בעיר לפני שנתיים. "בכל פעם שאנשים באו לכאן כדי למחות, הם נעצרו במהירות…כולם גורשו על ידי המשטרה, אפילו אלו שעבדו [ברחוב], זה כאילו שהמשטרה שלטה בכולנו ולא היה חופש לאף אחד. אני מקווה שעכשיו המצב יהיה שונה".

     

    (כתבה: Aljazeera צילום: Tendai Marima/Al Jazeera)

    לקרוא עוד >>
  • נשים

    בורונדי: מעמד האישה בבורונדי משתנה

    "זה לא מסובך. כל שעליך לעשות הוא לשתוק ולהיראות יפה!". "אישה לא מדברת." אמרות כאלו ואחרות מציגות דעה, הקיימת בחברות שונות ברחבי העולם, בה אישה נמצאת ברשות הגבר. דעה זו קיימת באופן מובהק בבורונדי, בה אישה צריכה לבקש רשות מבעלה כמעט בכל דבר בו היא רוצה לעשות בחייה; מהאפשרות להיכנס לפוליטיקה, או אפילו בכדי לבקר את הוריה.

     

     

    בורונדי, הממוקמת בחלק המזרחי של היבשת, היא אחת המדינות הקטנות ביותר באפריקה והיא מושפעת מאי-שוויון בין המינים. אי-שוויון זה מוסבר במידה רבה על ידי מסורות ומנהגים הנהוגים בחברה ומפלים את נשותיה. מסורות ומנהגים אלו אף מאפשרים גם הפעלת אלימות מגדרית כנגד נשים. ניתן לראות אפליה זו, בתחום הירושה, שבו לנשים אין זכות לרשת קרקעות, וניתן לראותה גם בשפה השונה סביב תפקיד הנשים והגברים בחברה ובאימרה ש"אישה לא יכולה לדבר בנוכחות גבר".

    על פי נתונים משנת 2009, נשים מייצגות קצת יותר ממחצית מאוכלוסיית בורונדי. במדינה שבה הכלכלה כפרית בעיקר, המבוססת על חקלאות ובעלי חיים, נשים בורונדיות מייצגות 55.2% מתוך 90% מכוח העבודה החקלאי. עם זאת, נשים אינן מיוצגות מספיק בקבלת ההחלטות בבית ובמקום העבודה.

     

     

    כיום, בורונדים רבים מודעים לאפליה זו ומחויבים להילחם נגד אי-שוויון בין המינים למען לכידות חברתית טובה יותר. ישנה הגדרה מחדש של התפקידים המגדריים, והמצב מתחיל להשתנות. יותר ויותר נשים בורנדיות עוברות על איסורים וחסמים חברתיים, ונראה כי הגברים בחברה משלימים עם כך. כמו כן, חוקק חוק ספציפי הנוגע לאלימות מגדרית כנגד נשים, וישנו ייצוג גדול יותר של נשים במוסדות (מעט מעל ה -30% הנדרשים על ידי החוקה, בעיקר באסיפה הלאומית).

     

    כתבה: euronews. צילום: Clarisse Shaka and Evrard Ngendakumana)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    קונגו: האם ה'רומבה קונגולזית' תצטרף לרשימת המורשת העולמית של אונסקו?

    הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו (DRC) השיקה באופן רשמי את הקמפיין להכנסת סגנון המוסיקה 'הרומבה הקונגולזית', אחד מסגנונות המוסיקה הפופולריות ביותר ביבשת אפריקה, לרשימת מורשת התרבות הבלתי מוחשית של אונסקו (UNESCO Intangible Cultural Heritage List).

    ההצעה להכניס את הרומבה הקונגולזית לרשימה נתמכת לא רק על ידי הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו (DRC), אלא גם על ידי שכנתה הקטנה יותר, הרפובליקה של קונגו, הנקראת גם קונגו-ברזוויל או קונגו.

     

    בטקס שנערך ביום שלישי בעיר קינשסאה (Kinshasa), קראה שרת התרבות של הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, קת’רין קת’ונגו פוראחה (Catherine Kathungu Furaha), לשגרירויות, אוניברסיטאות, בתי ספר ורשתות חברתיות במדינה לתמוך בדרישה ובמאמצי ההכרה.

     

    הרומבה הקונגולזית התפתחה באגן נהר הקונגו בשנות ה -40, בהשראת מוזיקה לטינית וקריבית. היא זכתה לפופולריות נרחבת בשנות ה -60 וה -70, ופיתחה תתי סגנונות, כולל סגנון מהיר (high-tempo) הנקרא סוקוס (Soukous)

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    אוגנדה: אוגנדה מוכנה לארח פליטים אפגניים

    אוגנדה מוכנה לארח באופן זמני פליטים אפגנים שמדינתם נפלה לשליטת הטליבאן, בעקבות פנייה של ממשלת ארה"ב. "בעקבות אירועי סוף השבוע שעבר באפגניסטן, פנתה ממשלת ארה”ב לכמה מהשותפות הבינלאומיות שלה, כולל אוגנדה, בכדי לסייע בצורך לארח באופן זמני פליטים אפגניים ואזרחים בינלאומיים שעשויים להתפנות [מאפגניסטן]," כך נמסר בהודעה רשמית ממשרד החוץ של אוגנדה.

     

    עוד נכתב בהודעה כי נשיא אוגנדה, יוורי מוסווני (Yoweri Museveni) "הביע את נכונותה של אוגנדה לספק סיוע, לרבות מקום השהות הזמני של כמה מאלה שנפגעו מהמשבר הנוכחי".

     

    זו אינה הפעם הראשונה שאוגנדה פותחת את שעריה לפליטים ממדינות אחרות. למעשה, אוגנדה היא המדינה האפריקאית שמארחת הכי הרבה פליטים, עם כמעט 1.5 מיליון פליטים ומבקשי מקלט המתגוררים בה, ואחת משלושת המדינה המובילות בעולם באירוח פליטים.

     

    (כתבה: africanews צילום: africanews WAKIL KOHSAR/AFP or licensors)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו: אמנים קונגולזים הופכים אשפה לאומנות

    שאקה פומו קאבאקה (Shaka Fumu Kabaka), בן ה- 33, חבר בלהקה קטנה, שהולכת וגדלה, של אמנים רב תחומיים היוצרים תלבושות משוכללות מאשפה ביתית שהם מוצאים במזבלות או ברחובות העיר בקינשאסה, בירת המדינה האפריקאית, בה הם מתגוררים.

     

    לעתים קרובות ניתן למצוא את קאבאקה בקולקטיב Ndaku Ya La Vie Est Belle, קבוצת שחקני רחוב מקינשאסה, שהופכים את גופם לפסלים חיים. הקולקטיב, שמצא בית ברובע מטונגה (Matonge), מונה כ-20 אמנים ואמניות ההופכים את האשפה ליצירות אומנות לבישות. האמנים משתמשים בתלבושות ככלי לביטוי פוליטי, אך קאבאקה אומר כי עבודתו מדגישה גם את הצורך הנואש למחזר בעיר שופעת זבל ופלסטיק.

    למרות הופעתם המדהימה, אומרים האמנים כי לעתים קרובות תושבי העיר מתעלמים מהם מתייחסים אליהם כתמהונים. "הם מסתכלים עלינו בצורה מוזרה", אומר קאבאקה. "[אני] גבר עם תספורת ראסטה שאוסף חומרים במזבלה – תושבי קינשאסה קוראים לנו משוגעים או מכושפים".

     

    בחודש אוגוסט יצאו קאבאקה וחבריו האמנים לרחובות קינשאסה לכבוד פסטיבל KinAct, פסטיבל אמנויות בן שבוע, שנוסד בשנת 2015 על ידי אדי אקטה (Eddy Ekete), יליד קינשאסה, ואודה ברטרנד (Aude Bertrand) מצרפת. בנוסף להופעות רחוב, הפסטיבל מעביר סדנאות היכרות עם צורות אומנות שונות, הכולל תיאטרון, פיסול, ציור ושירה, ומתאים גם לילדים.

     

    (כתבה: The Guardian צילום: Kris Pannecoucke)

    לקרוא עוד >>
play

לסיום מלך הרומבה הקונגולזית פפה וומבה (Papa Wemba)

Papa Wemba Officiel