לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

21-27/8/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

שלום לכל הקוראות והקוראים שלנו, שמי אלה אלף ונפלה בחלקי הזכות להיות העורכת החדשה של השבוע באפריקה

המטרה שלי היא להצליח להביא לכם ולכן חדשות מעניינות מהיבשת בזווית שונה ממה שהתקשורת הרגילה בדרך כלל מביאה לנו, בטוחה שהשנה הקרובה תהיה מרתקת!

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • טכנולוגיה

    מזכירות אפריקה החכמה (SAS): אפריקה מצטרפת למרוץ החלל העולמי

    הארגון הפאן אפריקאי 'מזכירות אפריקה החכמה' (Smart Africa Secretariat) שותף כעת למאמץ למלא את השמיים בלוויינים ממוצא אפריקאי.

     

    לוויינים מהווים חוליה קריטית במערך התקשורת העולמי בכך שהם מאפשרים חיבור יציב יותר, מהיר יותר וזול יותר לאינטרנט. גישה טובה לאינטרנט מקלה על החיבור בין אנשים, מדינות ויבשות, בין אם בקשר בין אישי ובין אם בקשרי עסקים.

     

    הדרישה לאינטרנט קיבלה דחיפה משמעותית עם מגפת הקורונה, אשר הפכה את הלימודים המקוונים והעבודה מהבית לסטנדרט נפוץ בעולם כולו יותר מבעבר. כיום פועלות תוכניות חלל בעשרים ואחת מדינות מתוך חמישים וארבע המדינות ביבשת אפריקה. מתוכן, שמונה מדינות כבר שיגרו מספר לוויינים לחלל.

    מטרת מזכירות אפריקה החכמה וארגונים נוספים שפועלים בשיתוף איתם היא להצליח לספק אינטרנט מהיר וזול בכל רחבי היבשת עד שנת 2025.

     

    (כתבה: Quartz Africa צילום: SPACEX)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    טנזניה: זעקות מחאה בעקבות האמירה של נשיאת טנזניה על כך שכדורגלניות הן "שטוחות"

    נאום ברכה של סמיה סולוהו חסן (Samia Suluhu Hassan), נשיאת טנזניה, לאחר זכייה של נבחרת כדורגל הגברים הטנזנית בטורניר אזורי הצליח לעורר זעם רב וביקורת ציבורית נרחבת. בנאום, סולוהו קראה להעלות את מימון כדורגל הנשים, אך בעת שעסקה בעניין השתלשלו לדבריה גם אמירות פוגעניות ביותר על הכדורגלניות במדינה.

     

    בין אמרותיה דיברה סולוהו על כך שהכדורגלניות שריריות מאוד ואין להן חזה נשי, וששילוב הדברים מקשה עליהן למצוא גבר אשר "יסכים להינשא להן". האמירות המחפיצות והמקטינות הללו הגיעו כהפתעה לרבים מתומכיה, מכיוון שסולוהו נחשבת לסמל של עוצמה נשית כנשיאה היחידה המכהנת כעת באפריקה, ואחת היחידות בהיסטוריה העולמית כולה.

     

    (כתבה: Aljazeera צילום: AFP)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    ארגון הבריאות העולמי: ביקורת על "חיסוני בוסטר" במדינות עשירות

    בזמן שבישראל מפעילים מאמצים בניסיון לשכנע אזרחים שיתחסנו חיסון שלישי, ארגון הבריאות העולמי (WHO) מעביר ביקורת חריפה על חיסוני ה"בוסטר" שניתנים כעת במדינות בעלות אמצעים.

     

    המדינות העשירות יותר מספקות חיסונים שלישיים לאזרחיהן, בזמן שמדינות פחותות אמצעים נותרו ללא חיסונים, כאשר רבים מאזרחיהן לא מחוסנים כלל. ביבשת אפריקה חוסר השווין ניכר בבירור והמחסור בחיסונים פוגע באנשים וגובה את חייהם של אלפים. בנוסף, חמדנות המדינות העשירות מונעת את היכולת לנהל מלחמה אפקטיבית בנגיף הקורונה, מכיוון שלא ניתן יהיה למגר את המחלה כל עוד היא לא תמוגר בעולם כולו.

     

    (סרטון: The New York Times צילום: The Associated Press)

    לקרוא עוד >>
  • חינוך

    רואנדה: רואנדה קולטת תלמידות אפגניות שפונו מהמדינה

    בנוסף להחלטת אוגנדה (שפורסמה שבוע שעבר ממש כאן אצלנו) על קבלת פליטים מאפגניסטן, השבוע התקבלה ידיעה כי בעקבות המצב הקשה באפגניסטן והחשש מחזרתו של הטאליבן לשלטון, רואנדה תקבל לשטחה כ250 תלמידות, אנשי סגל ומשפחות מפנימייה למנהיגות לבנות בלבד באפגניסטן. פליטות אלו מצאו מקום מחסה זמני ברואנדה.

     

    הפנימייה החליטה להעתיק את מקומה במטרה לספק לנערות הזדמנות להמשיך את לימודיהן, מתוך החשש ששלטון הטאליבן שמתקרב לכבוש את המדינה כולה ישלול רבות מזכויות הנשים בניהן את הזכות לרכוש השכלה, כפי שהיה תחת שלטון הטאליבן הקודם בשנות התשעים.

     

    (כתבה: The EastAfrican צילום: AFP)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    קניה: קניה מובילה את העולם בסחר בין אנשים במטבעות קריפטוגרפים

    מבין 154 מדינות שנסקרו, קניה מובילה בשימוש במטבעות קריפטוגרפים (מטבע מבוזר) בסחר בין אנשים פרטיים (P2P), ובעשירייה הפותחת יש עוד מספר מרשים של מדינות מהיבשת!

     

    הסחר במטבעות קריפטו עוזר להימנע ממיסים גבוהים כאשר עושים עסקאות בין לאומיות ומפחית את הסיכון שיש בחוסר היציבות של חלק מהמטבעות הרגילים שבשימוש. חוסר היציבות הכלכלית בעולם כולו, ובאפריקה בפרט, התעצם בעקבות משבר הקורונה וחיזק את הצורך במטבע יציב ואמין, דבר שהגביר את השימוש במטבעות קריפטו.

     

    העברת כספים אינטרנטית היא עניין שבשגרה ברבות ממדינות אפריקה, ובחלקן אפילו המדינה השתמשה בהעברות כסף דרך הנייד בשביל להעביר לאזרחים מענקים בתקופת הקורונה. ההסתמכות על העברות כסף וירטואלי ולא פיזי מגבירה גם היא את הצורך בנגישות גבוהה יותר לאינטרנט זול ומהיר.

     

    (כתבה: Quartz Africa צילום: REUTERS/DADO RUVIC/ILLUSTRATION/FILE PHOTO)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    אתיופיה: יצירת רשתות חברתיות חלופיות שיחליפו את ענקיות המדיה העולמיות

    ממשלת אתיופיה החליטה לפתח אפליקציות משלה שיחליפו את פייסבוק, וואטסאפ וטוויטר, אחרי שלטענת הממשלה האתיופית רשתות אלו חסמו משתמשים לגיטימיים והן "מעוותות את המצב האמיתי" של אתיופיה היום. כרגע אין תכנון לחסום את הרשתות העולמיות במדינה, אלא רק ליצור להן מתחרות מקומיות.

     

    בשנה האחרונה מתחוללת מלחמה באתיופיה בין הממשל המרכזי ומחוז תיגראי הצפוני. במהלך הלחימה הממשל האתיופי ניסה להסתיר את המתחולל והמידע המועט שהצליח לצאת מהמחוז היה ברובו דרך הרשתות החברתיות.

     

    מוזמנים ומוזמנות לקרוא עוד על הלחימה הנוראית שמתחוללת בצפון המדינה בכתבה: https://edition.cnn.com/2021/08/12/africa/tigray-ethiopia-sexual-violence-amnesty-report-intl/index.html

     

    (כתבה: Aljazeera צילום: Martin Meissner/AP Photo)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    ניגריה: בקרוב תעלה בפעם הראשונה בנטפליקס סדרה ניגרית מקורית

    בעקבות סרט הנוליווד המוצלח, King of The Boys, נטפליקס החליטו להוציא בפעם הראשונה סדרה מקורית שתצולם ותופק בניגריה.

     

    רבים מצפים לסדרת המתח המשלבת פשע ופוליטיקה שתעלה ביום שישי השבוע – 27.8 לנטפליקס.

    השאלה הכי חשובה שנותרה  – האם מחכים שהסדרה תגיע לנטפליקס ישראל? או שקונים VPN?

     

    לצפייה בטריילר: https://www.youtube.com/watch?v=i4OeHI3EJuY&ab_channel=AfricaOnNetflix

     

    (כתבה: CNN צילום: News Central TV)

    לקרוא עוד >>
play

סאונד סולטן (Sound sultsn) הוא אומן מחאתי ניגרי, שבעזרת שיריו ניסה לשנות את המציאות בה הוא חי. לפני כחודש הוא נפטר ממחלת הסרטן, יהי זכרו ברוך.