לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

27/8-3/9/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • ספורט

    טנזניה: נבחרת כדורגל הנשים מגיבות לאמירות של נשיאת המדינה על כך שהן "שטוחות"

    בשבוע שעבר הבאתי כתבה על האמירות הבוטות של נשיאת טנזניה, אשר בטקס רשמי של עולם הכדורגל דיברה על נבחרת כדורגל הנשים של המדינה. היא דיברה על כך שלשחקניות אין חזה נשי ושהמאפיינים הפיזיים שלהן גבריים מידי, והוסיפה כי הן מסכנות ושלא יצליחו למצוא חתן. כמובן שהאמירות האומללות והמחפיצות הללו עוררו סערה גדולה, שהועצמה מכיוון שהן הגיעו מפיה של נשיאת המדינה, מי שנחשבת בעייני רבות כסמל של פמיניזם וניפוץ תקרת הזכוכית.

     

    מסתבר שנבחרת טנזניה לכדורגל נשים, 'הטוויגה סטארס' (Twiga Stars), לא התרגשו מהאמירות. תגובותיהן נעו על הרצף בין המחשבה שהנשיאה הובנה לא כראוי, לבין ציון העובדה שממש לא אכפת להן איך הן נראות ושהכוח הפיזי חיוני לעיסוק שלהן והן לא יקריבו את המקצועיות שלהן בגלל מחשבות על נראות חיצונית.

     

    עם זאת, ארגוני נשים ממשיכים לכעוס על האמירה המצערת, בטענה שמדובר בביוש גוף (body shaming), ושהנשיאה פתחה דלת לאנשים מיזוגניים וסקסיסטים להשתמש באותם הנימוקים.

     

    אנו עדים ועדות לחלק ממגמה הולכת וגוברת בה ספורטאיות וספורטאים לא חוששות להביע את דעותיהן הפוליטיות והחברתיות, תוך הבנה של הדוגמא האישית החשובה שהן והם מציבים לנוער ולילדים.

     

    (כתבה: CNN צילום:AFPYGETY IMAGES)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    דרום אפריקה: מדוע הבטיחות של ילדים הגדלים בקהילות מעוטות יכולת זוכה להתעלמות?

    אי פעם חשבתם שהמשפט "אל תשחקו באש" יכול לקבוע לכם את העתיד?

     

    חוקרים בדרום אפריקה גילו ככל שאתם גדלים בקהילה יותר ענייה, כך יש יותר סיכוי שתיפצעו פציעות חמורות או שתסבלו ממקרי אלימות. חוקרים מצאו קשר ישיר בין חשיפה לסביבה לא בטוחה ומועדת לפציעות ופגיעות פיזיות בילדות, לבין השתתפות באלימות בבגרות. למרות הקשר הנ"ל, בקהילות מעוטות יכולת מקדישים פחות מאמצים להעלאת מודעות ומניעת סיכונים פיזיים.

     

    במחקר התמקדו במודעות של ילדים לסכנות באש ובטיחות בדרכים. מטרת המחקר היא להבין מה הסיבות השורשיות שעומדות בבסיס חוסר ההתעסקות בנושאים אלו בקהילה, וכיצד ארגונים שונים שעוסקים במניעת אלימות ופיתוח בר קיימא בשכונות מעוטות יכולת יכולים לרתום את הקהילה באופן נכון יותר. בתקווה שהדרך החדשה תעניק הזדמנות לשינוי עמוק באורחות החיים ובעתיד הילדים באותן הקהילות, ואולי אפילו העולם כולו.

     

    (כתבה: the conversation צילום: EFE-EPA/Kim Ludbrook)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    סודן: סודן מצטרפת לרשימת המדינות האפריקאיות שיקלטו פליטים מאפגניסטן

    אחרי אוגנדה ורואנדה שהסכימו לקבל לשטחן פליטים ופליטות מאפגניסטן, גם סודן מצטרפת למדינות שמבינות את הצורך במציאת מענה לאלפי הבורחים מאפגניסטן.

     

    בצעד שחלק מהפוליטיקאים רואים כשנוי במחלוקת, ארה"ב עוזרת להבריח אזרחים מהמדינה ולאחר מכן מוצאת להם מחסה במדינה שלישית, כביכול עד שיצליחו לסדר להם ולהן מקום מגורים קבוע אליו יוכלו לעבור. ארה"ב ואירופה מנצלות את הזמן בו הפליטים במדינה השלישית בכדי לבחון את הרקע האישי של כל אדם ולוודא שלא מסתננים אנשים שיכולים לסכן את בטחון המדינות ואזרחיהן.

     

    מעניין שלפני קליטת המדינות השלישיות לא נעשית בדיקת רקע שכזו. יהיה מעניין גם לראות כמה מהפליטים והפליטות האלו אכן ישוכנו במדינות קבע לבסוף, וכמה יישארו במדינות שנותנות להן כרגע מחסה זמני כפי שרינו קורה בעבר.

     

    בנתיים הפליטות והפליטים מאפגניסטן זוכות למחסה בטוח, ויותר ויותר מדינות מתגייסות למאמץ לספק מקלט לבורחים.

     

    (כתבה: sudantribune צילום:PAFP photos)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    האיחוד האפריקאי: כל חיסוני ג'והנסון&ג'והנסון (J&J) שמיוצרים בדרום אפריקה יוחזרו לשימוש פנים יבשתי

    אפריקה היום היא היבשת עם אחוז ההתחסנות נגד קורונה הנמוך ביותר בעולם, כאשר רק 3% מאוכלוסיית היבשת כולה התחסנו.

    למרות הנתון המטלטל הזה, במשך חודשים ארוכים חיסונים נגד קורונה שיוצרו בדרום אפריקה על ידי חברת ג'והנסון&ג'והנסון נשלחו למדינות מחוץ ליבשת, בעיקר לאיחוד האירופי.

     

    כעת סוף סוף, לאחר לחץ כבד מצד האיחוד האפריקאי, יוחזרו מיליוני חיסונים מהאיחוד האירופי לאפריקה.

     

    כמו כן, התקבלה החלטה להפסיק לייצא חיסונים מהיבשת מכיוון שהיום באפריקה יש את מחסור החיסונים הגדול ביותר, ויוזמת COVAX לא מצליחה לעמוד בהבטחותיה לספק כמות חיסונים ראויה למדינות אפריקה השונות.

     

    (כתבה: BBC צילום: AFP)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    מערב אפריקה: 5. גילו הצמח המיוחד שגדל שייתכן שיש לו את הפוטנציאל לטפל באפילפסיה

    אפילפסיה היא אחת ההפרעות הנוירולוגית הכי שכיחות בעולם, והיא עלולה לסכן חיים. עם זאת, קשה למצוא את הטיפול האפקטיבי ביותר, וגם אם מוצאים, פעמים רבות התרופות מאוד יקרות.

     

    מחקרים חדשים שערכו בניגריה מצאו צמח מיוחד שגדל בחגורת יערות הגשם המערב אפריקאית ולו יש את הפוטנציאל להפחית את ניוון המוח ואף למנוע התקפים. היום בודקים את ההיתכנות לייצר ממנו תרופה יעילה לאנשים עם אפילפסיה.

     

    בכתבה תוכלו למצוא את שם הצמח, מעט הסבר על תכונותיו המיוחדות ועל אפילפסיה.

     

    (כתבה:allAfrica צילום: Wikimedia)

    לקרוא עוד >>
  • דת

    אוגנדה: אביודאיה - הקהילה האוגנדית-יהודית שאתם ואתן צריכות להכיר

    ייתכן שלא שמעתם עליהם, אך באוגנדה חיה קהילה יהודית שומרת מצוות. לקהילה קוראים האביודאיה (Abayudaya) = יהודים בשפה המקומית.

     

    לקהילה יש רב מוסמך וגם הסוכנות היהודית מכירה ביהדותם. בבית הספר אין חובה ללמוד לימודי דת, מכיוון שהם מאמינים כי אנשים צריכים לבחור באמונה ולא ניתן לכפות אותה, באופן שנאמן למסורת היהודית שמתנגדת למסיונריות.

     

    היום יש כ 2,500 יהודים מאמינים מקהילת האבאיודאיה באוגנדה. למרות הכל, חברי הקהילה שרוצים לעשות עלייה לארץ ישראל נתקלים במגוון קשיים.

     

    (כתבה: The EastAfrican צילום: PHOTO | COURTESY)

    לקרוא עוד >>
play

בשנת 2005 קבוצה מוזיקלית מקהילת האבאיודאיה - Abayudaya: The Music of the Jewish People of Uganda היו מועמדים לפרס גראמי בקטגוריית מוסיקה מסורתית מהעולם. שתהיה שבת שלום לכולנו