לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

1-7/10/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • תרבות

    דרום אפריקה: איך האומנות משפיעה על קהילת הלהט"בק באפריקה?

     

    דרום אפריקה הייתה מהמדינה הראשונות בעולם אשר אסרו במפורש בחוק כל גילוי של אפליה על בסיס אוריינטציה מינית (בשנת 1996). עם זאת, היחס כלפי להטב"קים במדינה ובמדינות אחרות ביבשת, ובעולם כולו, נותר בעייתי.

     

    המאמר דן בייצוגים הלהטב"קים וההומוארוטיים באומנות האפריקאית, כיצד הם נתפסים ואיזה שינוי, אם בכלל, ביכולתם לעשות. אמנים רבים שמו לעצמם מטרה להציג אנשים מהקהילה במקומות שעד כה הם לא יוצגו, למשל בקולנוע ובתוכניות טלוויזיה.

     

    הנראות המחודשת נועדה להפסיק את ההשתקה סביב הקהילה והאלימות הרבה שלהטב"קים סובלים ממנה באופן שיטתי, כמו גם לעזור לבטל חוקים נגד להטב"קים במדינות בהן הם עוד קיימים.

     

    כתבה: Mali&Guardian צילום: hree years ago the release of John Trengove’s Inxeba (The Wound) set tongues wagging in South Africa.)

     

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    קניה: האם יש כדור נגד קורונה שיכול להציל חיים?

     

    בשישי האחרון (1.10) התפרסם ניסוי שהתבצע בקניה שגילה תרופה שעד כה שימשה לשפעת ויכולה להקל על תסמיני הקורונה ואף להפחית בחצי את הסיכוי להתאשפז או למות מקורונה.

     

     

    התרופה ניתנת בצורה של כדור לבליעה והניסויים נעשו על חולים עם סיכון גבוהה למחלה חמורה

    בכתבה ישנן שאלות ותשובות מרופא ורופאה שלקחו חלק במחקר התרופה.

     

    (כתבה: Nation צילום: Handout | Merck&co, Inc. | AFP)

     

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    ניגריה: הזהב השחור החדש – צמיגים משומשים

     

    בעיה גדולה שמדינות עשירות במשאבי טבע מתמודדות איתה היא התלות הכלכלית באותו המשאב היחיד. בניגריה, שמסתמכת מאוד על ייצוא נפט, מנסים כעת לפתוח תחום חדש – צמיגים משומשים!

     

    מפעל מחזור חדש הופך צמיגים ישנים למוצרים שימושיים כמו לבנים למדרכות ומרצפות. היזמית שמובילה את הפרויקט תיארה את הרווח הכפול, כמות אדירה של צמיגים שלא יישארו זרוקים סתם כך במזבלות או בצידי הדרך ויזהמו את הסביבה כמו גם התחום העסקי הרווחי החדש שנפתח בזכות השימוש החוזר, החל באוספי הצמיגים, עובדי המפעלים והיזמית המובילה את הפרוייקט.

     

    (כתבה: Reuters צילום: REUTERS/Temilade Adelaja)

     

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    חוף השנהב: האם סחר הוגן עוזר למלחמה נגד ניצול ילדים?

     

    בשנות ה90 עלה למודעות העולמית ניצול הילדים במטעי הקקאו שנפוצים במערב אפריקה. מאז נעשו מספר ניסיונות להיאבק בעבדות הילדים בדרכים שונות, והיום הנתונים הרשמיים גורסים כי בין חצי לשליש מכל הקקאו שנמכר בעולם גודל לא ניצול ילדים.

     

    עם זאת, הביקוש הרב לקקאו בעולם כולו מוביל יצרנים רבים להמשיך בניצול, תוך ניסיון למקסם את הרווחים שלהם ובשיתוף עם חברות בין לאומיות שלפעמים מוכנות להגמיש את הערכים שלהן בשביל להוריד עלויות.

     

    המחקר שלפניכם ולפניכן בדק האם כמות הילדים-עבדים אכן יותר גבוהה במטעים עם חותמת בין לאומית שאמורה להבטיח את המוסריות שלהם, או שהבעיה של ניצול ילדים במטעי קקאו נותרה ללא מענה.

     

    (כתבה: the conversation צילום: Dr.Richard Asare)

     

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    בין לאומי: למה לא שומעים על יותר מדעני אקלים מהדרום הגלובלי?

     

    איך קרה שדווקא מדעני אקלים שחיים וחוקרים באזורים שהכי מושפעים ממשבר האקלים לא מצליחים לפרסם מחקרים?

     

    הנתונים העגומים מראים שמבין 100 המאמרים הכי מצוטטים בנושאי שינוי האקלים בחמש השנים האחרונות, פחות מ1% מהחוקרים גדלו ביבשת אפריקה. אף חוקר מוביל לא היה מאפריקה או דרום אמריקה, רק 7 מאמרים נכתבו בידי חוקר מוביל אסיאתי, אך חמישה מתוכם היו סינים ורק 12 מתוך כל החוקרים הן בעצם חוקרות, נשים.

     

    חוסר הגיוון הבוטה הזה לא מהווה רק אפליה, אלא מצביע על כך שפרספקטיביות משמעותיות וקריטיות זוכות להתעלמות.

     

    העובדה שהרוב המכריע של המחקר המוביל סביב משבר האקלים נעשה בידי אנשים מרקע מאוד דומה – גברים מהצפון הגלובלי, מבטיחה שגוף הידע שנקבל יהיה מבוסס על סוג ההכשרה המדעית שהם קיבלו ועל האינטרסים שמוטבעים בהם, שהם דומים מאוד ברוב המקרים.

     

    למשל, מחקרים רבים מדברים על ההשפעה של התחממות מקומות קרים, מכיוון שחוקרים רבים מגיעים ממדינות קרות. זאת למרות שרבות מהמדינות שנפגעות בצורה משמעותית הן מדינות חמות או טרופיו

    (כתבה: BBC צילום: celine clery)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    מלאווי: השפה הרשמית החדשה

     

    נשיא מלאווי הוציא הנחייה כי שפת הסימנים חייבת להיות בכל תחנות הטלוויזיה והאירועים הרשמיים. בנוסף, מלאווי מצטרפת לרשימת המדינות שמכירות בשפת הסימנים כשפה רשמית של המדינה.

     

    הנשיא הכריז גם על שיתוף פעולה עם הארגון הלאומי לחרשים – MANAD במטרה להקל על אנשים עם קשיי שמיעה את החיים במדינה. המדינה גם תפיץ מילון רשמי לשפת הסימנים במטרה להנגיש שירותי ממשלה ולהגדיל את ההזדמנויות שיש לאנשים עם קשיי שמיעה במדינה.

     

    (כתבה: VOA צילום: FILE)

     

    לקרוא עוד >>
play

במקום שיהיה פה סרטון אנו מזמינות אתכםן להצטרף אלינו לסרט או שניים בפסטיבל אטסיב השלישי, הפסטיבל לקולנוע אפריקאי! בואו לצפות ביצירה אפריקאית מרגשת ומטלטלת, מצחיקה ומסעירה. הפסטיבל יתקיים בין התאריכים ה-11-15.10.21. בתיאטרון ענבל בנווה צדק וקולנוע קנדה בפלורנטין- עם עמדת די ג'יי, הקדמות לסרטים ממגוון מרצים, דוכני מידע ועוד.