לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

8-14/10/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • זכויות אדם

    גאנה: קרע סביב החוק החדש נגד הקהילה הגאה

     

    גאנה היא אחת מהמדינות האחרונות בהן גם היום יחסים הומוסקסואלים הם ברי ענישה חוקתית. כעת יש ניסיון מצד פוליטיקאים וגופים שמרניים שונים להחמיר את החקיקה והענישה, שהיום עומדת על 3 שנים בכלא.

     

    החוק החדש יפלה לרעה את כל קהילת הלהטב"ק+ ואם יעבור, זמן הכליאה ישולש וניתן יהיה לכלוא כל אדם מהקהילה ואף אנשים או ארגונים שיחשדו כמסייעים או תומכים בקהילת הלהטב"ק+. אזרחי גאנה מפולגים סביב שאלת זכויות האדם הזו.

     

    (כתבה: allAfrica צילום: Muntaka Chasant/Wikimedia Comons )

    לקרוא עוד >>
  • חינוך

    סנגל: ליגת הכדורסל האפריקאית וארגונים סביבתיים הקימו בית ספר בדקר

     

    ליגת הכדורסל האפריקאית (BAL) הקימו בית ספר בדקר, סנגל, ביחד עם הארגונים New Fortress Energy ו Trees for the Future. בית הספר הוא חלק מהיוזמות הסביבתיות של הליגה, ששואפת למנף את הפלטפורמה הקולקטיבית ואת הפופולאריות שלה ושל שחקניה במטרה לעשות שינוי סביבתי אמיתי ומשמעותי.

     

    בית הספר הירוק החדש יספק משאבים והזדמנויות לצעירים ללמוד על מנהיגות, יזמות וסביבה, תוך אמונה שהילדים הלומדים בבית הספר יכולים להשפיע באופן חיובי על הסביבה שלהם ולהטמיע גישות מקיימות וחיוביות יותר לסביבה.

     

    ליגת הכדורסל האפריקאית פעילה ביותר בתחום שימור הסביבה, בכתבה תוכלו לקרוא על עוד יוזמות מעניינות של הליגה.

     

    (כתבה: TOA צילום: Basketball Africa League)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    מהיבשת: מה קרה לשטחי המטעים באפריקה?

     

    כבר עשרות שנים ישנה כמות לא מבוטלת של אדמות ביבשת אפריקה שנרכשות בידי ארגונים ממדינות זרות, אך רבות מעסקאות אלו לא יוצאות לפועל. העסקאות מתבטלות מסיבות רבות, כאשר המובילה בניהן היא סכסוכים על אדמות בין הממשלה והארגון שחתמו על הסכם ובין האוכלוסייה המקומית שגרה באותו האזור.

     

    כאשר ארגון זר רוכש אדמה הוא יכול להשתלט על אדמה שמשמשת לחקלאות מקומית או מרעה. גם כאשר אותה אדמה לא משמשת את המקומיים באופן ישיר, החיים ליד שטח טבעי פתוח שונים לחלוטין מהחיים ליד מטע מתועש או מכרה ואיכות החיים עלולה להשתנות מן הקצה אל הקצה.

     

    בגלל מחאה מקומית רבות מהעסקאות הללו מבוטלות או נדחות, אבל מה קורה עם האדמה שנמצאת בסימן שאלה? זו שרכשו אך לא מצליחים לבצע בה עבודות? איך זה משפיע על החיים באזור? מי המנצחים ומי המפסידים במצב כזה?

     

    (כתבה: Africa is a Country צילום: Maja Hitij)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    אוגנדה: הקרע הפוליטי החדש בסצנת המוזיקה במדינה

     

    בבחירות האחרונות שהתקיימו בינואר 2021 באוגנדה התמודדו מספר מוזיקאים לנשיאות, המוכר בניהם היה בובי ווין (Bobi Wine), במטרה להחליף את הנשיא המכהן מאז 1986 יוורי מוסווני (yoweri museveni). המוזיקאים השונים רצו עם טענות שהממשל הנוכחי מושחת, מנוהל בצורה לא מוצלחת ושהגיע הזמן להחליפו.

     

    היום, כמעט שנה אחרי הבחירות, מספר מוזיקאים שהיוו אופוזיציה לנשיא מפגינים דעות מעוררות תמיהה, לאחר שהם קיבלו חנינה נשיאותית והשמיעו קריאות להגברת המעורבות הממשלתית בחיי האזרחים.

     

    תעשיית המוזיקה משמעותית בפוליטיקה האוגנדית באופן ייחודי, כל כך משמעותית שאפילו הנשיא המכהן הוציא שיר ראפ במהלך 2010 בניסיון למשוך עוד מצביעים צעירים. התמיכה המחודשת של מוזיקאים בנשיא מוסווני יוצרת קרע בעולם התרבות והמוזיקה ומעלה תהיות בנוגע לשוחד שאולי אותם המוזיקאים קיבלו עבור תמיכתם.

     

    (כתבה וצילום: African Arguments)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    זנזיבר: עבדולראזק גורנה - זוכה פרס נובל לספרות

     

    עבדולראזק גורנה (Abdulrazak Gurnah) הוא זוכה פרס הנובל לספרות לשנת 2021. עבדולראזק נולד בזנזיבר, הוא הסופר הראשון מהאי שזוכה בפרס נובל והסופר האפריקאי השחור הראשון שמקבל את הפרס מאז שנת 1986.

     

    בסיפוריו הקצרים ובספריו הוא מרבה לחקור את המאבק של מזרח אפריקה בקולוניאליזם ואת הקושי בהגדרה עצמית.

     

    ברכות על הזכייה, בתקווה לחדשות דומות נוספות!

     

    (כתבה וצילום: QuartzAfrica)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    טנגניקה: מצילים את הדגים שניתן למצוא רק באגם אחד ביבשת אפריקה

     

    אגם טנגניקה (Tanganyika) הוא אגם המים המתוקים הארוך ביותר בעולם והוא הבית של כמה מהיצורים הימיים הכי יוצאי דופן שאנו מכירים. אבל, האגם הייחודי הזה וכל החיים בו נמצאים תחת סכנת קיום עקב השפכים, חומרי ההדברה והדייג הלא מבוקרים.

     

    באגם חיים בין היתר 240 זנים שונים של דגים ממשפחת האמנוניים (Cichild), סוגים אנדמיים לאגם זה. כעת, כל 240 הזנים עומדים בפני סכנת הכחדה אם לא ינקטו פעולות מהירות שיעצרו את הזיהום המסיבי והדייג הלא מבוקר.

     

    (כתבה: Africa.com צילום: Angel Fitor )

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    האוקיינוס ההודי: קניה הפסידה לסומליה בסכסוך על הגבול הימי

     

    בית הדין הבינלאומי בהאג (International Court of Justice) פסק לטובת סומליה בסכסוך המתמשך בינה ובין קניה על מיקום הגבול הימי בין השתיים. הסכסוך נוגע לפיסת אדמה קטנה שנמצאת בין שתי המדינות ובאזורה יש פוטנציאל רב למצוא גז טבעי או נפט. בית המשפט פסק כי יש להזיז את הגבול מעט צפונה, באופן שמחלק את פיסת האדמה באמצע לשתי המדינות.

     

    (כתבה: the Africa report צילום: Presidential Press Service/Handout via REUTERS)

    לקרוא עוד >>
play

בובי ווין, מועמד האופוזיציה המוביל בבחירות 2021 באוגנדה וזמר פופולרי ביותר! תקשיבו לשיר ותחליטו - האם עדיף שיישאר בפוליטיקה? או שיחזור ליצור מוזיקה?