לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

15-21/10/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • סביבה

    שמורות טבע: איך איסור המסע בזמן הקורונה משפיע על שמורות הטבע באפריקה?

     

    כמעט שנתיים עברו מאז ארגון הבריאות העולמי (WHO) הכריז על הקורונה כמגפה עולמית ועל מצב חירום גלובלי. אנשים רבים איבדו את עבודתם וסקטורים שלמים קרסו, בניהם תחום התיירות  והנסיעות. בעת האחרונה עלו הערכות כי אובדן ההכנסות מתיירות הצפוי ביבשת אפריקה עד סוף 2021 יעמוד על מאות מיליארדי דולרים.

     

    הסכומים האסטרונומים האלו משמשים בשנים תקינות לתחזוקת הפארקים, האזורים המוגנים ושימור החיות בשמורות. האם השמורות יצליחו לשרוד את הקורונה? איך המצב משפיע על החיות המוגנות? ואיך מתמודדים עובדי השמורות?

     

    (כתבה: The Conversation צילום: Alex Braczkowski, Author provided)

     

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    COP26: האתגרים של אפריקה חייבים להיות הסמן המוביל בוועידת האקלים הקרובה

     

    בקרוב יתקיים המחזור ה26 של ועידת האו"ם, הידועה גם בכינוייה COP26, שמטרתה להכתיב קווים מנחים להתמודדות עם משבר האקלים. הועידה מגיעה בסופה של אחת השנים הכי חמות שאי פעם תועדו, וכאשר אנחנו עומדים על ממוצע של 1.02 מעלות צלזיוס מעל הטמפרטורה הממוצעת הרצויה.

     

    העלייה הזו, שנשמעת לא משמעותית, מביאה איתה מזג אוויר קיצוני, אסונות כמו הוריקנים, שרפות, מונסונים, בצורת מתמשכת ועוד אסונות טבע בתדירות ובעוצמה גבוהות מבעבר. כל אלו משפיעים על יבשת אפריקה באופן קיצוני וחמור.

     

    על אף העובדה שיבשת אפריקה כולה "תורמת" רק 5% מכלל פליטות הגזים שגורמות לחלק ניכר מההתחממות הגלובלית, היא היבשת הכי פגיעה לשינויי מזג האוויר. פגיעותה נובעת מהקושי שלה להסתגל לשינויים ומהתלות הרבה במזג האוויר בגידולי החקלאות שמפרנסים ומזינים רבים מאזרחי היבשת באופן ישיר.

     

    אנו כעת ניצבים בנקודה קריטית בה אי אפשר יותר רק להקשיב לקשייה של אפריקה או יותר גרוע, להתעלם מהאתגרים שלה. האג'נדה העולמית כולה למלחמה בהתחממות הגלובלית צריכה להתעצב סביב האתגרים וההשפעות של ההתחממות על יבשת אפריקה.

     

    (כתבה: This Is Africa צילום:  James Wakibia/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)

     

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    כף ורדה: נבחר נשיא חדש

     

    מועמד האופוזיציה וראש הממשלה לשעבר של כף ורדה, חוסה מריה נבס (Jose Maria Neves), ניצח בבחירות לנשיאות הארכיפלג.

     

    כף ורדה יצאו לעצמאות בשנת 1975 ומאז מתקיימת שם רפובליקה דמוקרטית יציבה. עוד בכתבה על חילופי השלטון, מבנה המערכת השלטונית והצהרת הכוונות של הנשיא הנכנס.

     

    (כתבה: REUTERS צילום: Rafael Marchante/File Photo)

     

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    סיוע בין לאומי: למה פגיעות מיניות בידי עובדים הומניטריים וחיילי חיל השלום של האו"ם ממשיכות לקרות?

     

    במשך שנים רבות עובדים הומניטריים מגיעים למדינות באפריקה (ובעולם כולו), מסייעים במגוון אירועי אסון ובאים במגע קרוב לאוכלוסיות הנפגעות. לא אחת במהלך לחימה ילדות ונשים נפגעות כחלק מאסטרטגיית הלחימה – נאנסות באופן שיטתי ואכזרי.

     

    כעת אנו נחשפים ונחשפות לשורה של פגיעות מיניות שביצעו עובדים הומניטריים וחיילים מכוח שמירת השלום של האו"ם בנשים מאוכלוסיות מקומיות אליהן הגיעו בשביל לסייע.

     

    מתחקיר שארגון הבריאות הבין לאומי (WHO) ערך התברר כי עובדי סיוע ניצלו את מעמדם וכוחם בשביל לפגוע מינית בנשים קונגולזיות במהלך התפרצות האבולה האחרונה בה הם נשלחו לסייע. התגלית הזו הובילה לחקר מעמיק יותר של ארגונים בין לאומיים  וחשף שורה של פגיעות מיניות שכנראה שאנו עדים רק לקצה הקרחון שלהן.

     

    מה גורם לאנשים שנשלחו לעשות טוב לפגוע באוכלוסייה המקומית בצורה כה אנושה? איך ניתן לחקור לעומק את ההתנהגויות הבזויות הללו? מי אחראי על הענשת אותם הפוגעים ואיך אפשר להבטיח שהתופעה הזו תפסיק?

     

    (כתבה: This Is Africa צילום: Getty Images)

     

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    מערב אפריקה: האם זה הסוף של ארגון הטרור בוקו חראם?

     

    בחודשים האחרונים אלפי פעילים מארגון הטרור בוקו חראם הסגירו את עצמם לידי הרשויות בניגריה וקמרון. האם ארגון הטרור בשלבי גסיסה? מה גורם לכל כך הרבה פעילים לעזוב את שורותיו? ואיך תראה מערב אפריקה ביום שאחרי בוקו חראם?

     

    בוקו חראם הוא ארגון טרור שנוסד ב2002 ופועל בעיקר בצפון-מזרח ניגריה ובמדינות הסמוכות – צ'אד, קמרון וניג'ר. במהלך שנות פעילותו נרצחו כ350,000 אנשים וכשלושה מיליון אנשים הפכו לעקורים.

     

    בכתבה מתוארים המאמצים שנעשו בניסיון להביס את ארגון הטרור הרצחני והחששות שעולים לגבי עתיד האזור.

     

    (כתבה וצילום: NewAfrica)

     

    לקרוא עוד >>
play

אמנם לא מוזיקה, בכלל בלי מילים! אבל יש בחור סנגלי שכבש את הרשת ושווה להכיר אותו - קאבי לָאמֶה (Khaby Lame), נולד בסנגל וגדל באיטליה, הוא כוכב טיקטוק בין לאומי בזכות סרטונים קצרים ומצחיקים שהוא מצלם בביתו.