לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

29/10-4/11/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • זכויות אדם

    בנין: חוק ההפלות החדש מעורר מחלוקות

    במשך שנים החוק בבנין התיר להפיל הריון רק במקרים של אונס, גילוי עריות, או אם האם או הילד היו בסכנת חיים ממשית. השבוע עבר חוק חדש שהופך את ההפלות לחוקיות עבור כל אישה שתבחר בכך.

     

    שני המחנות העיקריים במחלוקת הם המחנה שעומד עם שר הבריאות, בנג'מין הונקפטין (Benjamin Hounkpatin) שחשף השבוע כי כל שנה מתות יותר מ200 נשים כתוצאה מסיבוכים של הפלות ביתיות/לא חוקיות ובכך תמך בחוק החדש. מנגד עומדת קבוצה דתית בשם  Episcopal Conference of Benin שמתנגדת להפלות בטענה כי מדובר במעשה שפוגע בעובר ובאם.

     

    מעניין לבחון את הדרך אותה כל מדינה עושה ביחסה לזכויות ובריאות לאור סערות נוספות אך שונות שהיו סביב חוקי הפלות בזמן האחרון בעולם.

     

    (כתבה: allAfrica צילום: Pixabay)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    העולם האקדמי: אין להשוות בין פרות ומכוניות בדיונים על שינויי האקלים

    ועידת האקלים בגלזגו (COP26) מתקרבת, ונדמה כי גרעפסים של פרות מהווים נושא שיחה מרכזי (בגלל הפליטות של גז מתאן כמובן). בשנים האחרונות חיות משק נהפכו לאויב הגדול של שינויי האקלים – ישנם מחקרים שטוענים שכ14.5% מכל פליטות גזי החממה של בני האדם קשורות לגידול חיות משק.

     

    יחד עם זאת, ועם הנזק העצום שתעשיית המזון מהחי עושה והשפעתה על שינויי האקלים, לא כל הפרות זהות. תעשיית המזון מהחי באירופה וצפון אמריקה בהחלט מייצרת כמות גזי חממה מזעזעת ויש להטיל עליה סנקציות. גידולי חיות משק ברבות ממדינות באפריקה לעומת זאת, לא מייצרת את אותה הכמות של גזי חממה, ואף תורמת לסביבה האקולוגית ולאנשים רבים.

     

    הכתבה הנ"ל מראה לנו פעם נוספת את החשיבות של עריכת מחקרים ואיסוף נתונים מכלל היבשות, ולא להסתמך רק על מידע מהצפון הגלובלי אשר פעם אחר פעם מתגלה כלא מספק.

     

    (כתבה: the conversation צילום: Simon Maina/AFP via Getty Images)

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    מלאווי: הצ'יפים חוגגים את חוק השלום והאחדות

    הרשויות המסורתיות (Traditional Authorities) במלאווי חוגגות את חוק השלום והאחדות שהציג הפרלמנט השבוע, מתוך אמונה שהחוק יהיה משמעותי ביישוב סכסוכים בין קהילות שונות.

     

    מקומם של המנהיגים הדתיים האזוריים יורד בהדרגה כבר עשרות שנים והתקווה היא שהחוק החדש יעזור להשקיט אזורים מסוכסכים ויאפשר הפנייה של כספים שיחסכו לפיתוח כלכלי וחברתי.

     

    (כתבה: Nyasa Times צילום: TA Mwankuunikira speaking to journalists in Mzuzu)

    לקרוא עוד >>
  • טכנולוגיה

    גאנה: החזרה המוצלחת

    סמואל ברוקסוורת' (Samuel Brooksworth), צעיר מגאנה שגדל באנגליה, הצליח לנצל את התהפוכות שמגפת הקורונה הביאה איתה. בעוד אלפי מקומות עבודה מסביב לעולם נסגרו ואנשים פוטרו, הוא הקים חברה שמצליחה להעסיק מספר הולך וגדל של אנשים.

     

    בשיא הקורונה ברוקסוורת' חזר לגאנה והקים חברה בשם Remoteli שמחברת בין צעירים משכילים בגאנה לבין חברות מהעולם שמעסיקות בעבודה מרחוק. כך מצליחים הצעירים להשתלב במגוון מקצועות אותם למדו אך לא הצליחו למצוא בהם עבודה בבית.

     

    (כתבה ותמונה: Africa.com)

    לקרוא עוד >>
  • חינוך

    נמיביה: מחאות סביב פתיחת חניון קמפינג באי הכרישים (Shark Island)

    אי הכרישים (Shark Island) הוא חצי אי בחופי נמיביה. בזמן השלטון הגרמני הקולוניאלי במדינה, הגרמנים הקימו על האי את מחנה הריכוז הגדול הראשון. בספטמבר 1906 הגיעו למחנה הריכוז כ1,800 אסירים מקבוצות ההררו והנאמה (Herero and Namaqua) אשר הועבדו בפרך ועצמות הנספים מפוזרות באי כולו עד היום.

     

    חניון הקמפינג משווק לתיירות פנים וחוץ, דבר שמעורר זעם מוצדק בקרב אזרחי נמיביה. הדיסוננס הגדול בין מקום בו התחולל רצח עם, אדמת מחנה ריכוז, ומקום בעל רווח כלכלי אליו משפחות מגיעות בשביל לישון לילה בטבע הוא דיסוננס קשה ביותר.

     

    יש לקוות כי הצדדים יגיעו להבנה בקרוב.

     

    (כתבה:  Erongo צילום: NWR)

    לקרוא עוד >>
play

ביסא קדאי (bisa kdei), זמר פופולרי מגאנה, בשיר שיחזיר אלינו קצת אווירה של קיץ ושל חופש בתוך הסתיו שעוטף אותנו (: