לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

4-11/11/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • כלכלה

    רואנדה: מבשלת הבירה שמעצימה נשים

     

    ברואנדה פתחו מבשלת בירה שמבוססת על העצמה כלכלית של נשים, כאשר נשים, בעיקר מאזורים כפריים, מהוות את השדרה הכלכלית המרכזית בכל שלב ביצירת הבירה. החל מגידול חומרי הגלם, ייצור הבירה במבשלות ועד למכירה של המוצר המוגמר.

     

    שלוש הנשים שהקימו את המבשלה הן מרואנדה ובעבודתן הן משלבות בין טכניקות מסורתיות להכנת בירה, טכנולוגיות חדשות והמון יצירתיות!

     

    לכתבה זו מצורף גם סרטון! אין לכם סבלנות לקרוא עכשיו? מוזמנות ומוזמנים לצפות בסרטון!

     

    (כתבה וצילום: africanews)

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    אתיופיה: עובדי או"ם אשר יפרו את חוקי המדינה יוענשו בהתאם

     

    כשנה מתחוללת באתיופיה מלחמה עקובה מדם בין נשיא המדינה אבי אחמד וצבאו לבין הצבא של מחוז תיגראי. לפי ההערכות, מאז תחילת הלחימה מאות אלפים נהרגו, נפצעו ונותרו עקורים.

     

    ב2.11 הוכרז באתיופיה על מצב חירום בעקבות התקרבותם של הכוחות הלוחמים ממחוז תיגראי לעיר הבירה אדיס אבבה. בימים שלאחר מכן, מספר עובדים של האו"ם נכלאו מבלי שניתנה סיבה ספציפית למעצר. ב11.11 הכריזו באתיופיה כי כל עובדי האו"ם או האיחוד האפריקאי שנמצאים במדינה מחויבים לפעול לפי חוקי המדינה וייענשו על כל הפרה של החוקים.

     

    למרות הצהרות הברורות כביכול, עצורים רבים מוחזקים מבלי לדעת את סיבת מעצרם ומבלי שתינתן להם האפשרות לערער על גזר הדין. בינתיים, הניסיונות הבין לאומיים ליישב את הסכסוך נמשכים וניתן רק לקוות כי המגעים בין הצדדים יצליחו להניב פירות, או לפחות למנוע מעט סבל.

     

    (כתבה: REUTERS צילום: Tiksa Negeri/File Photo)

    לקרוא עוד >>
  • חינוך

    לסוטו: דרמה במשפט התקיפה המינית של סגן מפכ"ל המשטרה

     

    באיחור רב נפתח משפטו של סגן מפכ"ל המשטרה בלסוטו.

    סגן המפכ"ל, פסקה מוקטה (Paseka Mokete) מואשם כי תקף מינית את המפקחת מקטלאהו מפהט'ו (‘Makatleho Mphetho), סגנית המזכ"ל של הזרוע הצבאית במשטרה (LEPOSA).

     

    הדרמה הגדולה שעלתה השבוע לא נבעה מתוכן המשפט, כפי שאולי שיערתם ושיערתן, אלא מההאשמות מצד התובעת ועורכת דינה על הטרדות ואיומים חוזרים ונשנים במטרה לגרום להן לוותר על התביעה.

     

    (כתבה וצילום: Lesotho Times)

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    יישוב סכסוכים: צריך עוד נשים וצעירים בתהליכי שלום

     

    נשים מהוות יותר מ50% מהאוכלוסייה, אפריקה היא היבשת הצעירה ביותר בעולם, אז למה לא נוכחים יותר נשים וצעירים בתהליכי יצירת שלום?

     

    אין שום ספק שהמעורבות של נשים וצעירים חיונית בשביל להצליח לייצר תהליכי שלום משמעותיים, בעולם כולו וכך גם באפריקה. למרות זאת, כמעט אף פעם לא נראה אותם יושבים לשולחן הדיונים.

    הצוות של allAfrica ישבו עם כמה מהמומחיות המובילות באפריקה בנושאי שילוב נשים, פיתוח וביטחון וכמובן – תהליכי שלום.

     

    מתחילים או מתחילות נסיעה בקרוב? מצוין! את הכתבה הזו תוכלו לשמוע גם כפודקאסט, תוך כדי שתתרכזו בנהיגה בטוחה!

     

    השמע של הכתבה נמצא פה בפנים

     

    (כתבה: allAfrica צילום: ACCORD / Africom)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    סודאן: מנהלי לנדין אנרג'י (Lundin Energy) עומדים למשפט בשוודיה על שיתוף פעולה עם פשעי מלחמה בסודאן

     

    על רקע המלחמה הגואה בסודאן, שותפים (לכאורה) מפתיעים בסכסוך לא רחוק נחשפים – בעלי החברה השוודית לנדין אנרגג'י (Lundin Energy). בית הדין בשוודיה מאשים את יו"ר החברה ואת המנכ"ל לשעבר ב"שיתוף פעולה עם פשעי מלחמה נוראיים" לאחר חקירה של 11 שנים.

     

    בכתב האישום נכתב כי חברת הנפט שיחקה תפקיד מרכזי בלחימה בסודאן בין השנים 1991-2003 ושיתפה פעולה עם פשעי מלחמה שביצע הצבא הסודאני וביצעו מיליציות מדרום סודאן.

     

    מדוע כתב האישום הגיע דווקא בעת הזו? כאשר עתיד סודאן כה מעורפל? האם יש קשר בין פשעי המלחמה של החברה השוודית וחוסר היציבות היום?

     

    עוד קריאה על המצב היום בסודאן – https://www.theguardian.com/commentisfree/2021/nov/02/sudan-coup-military-power-force

     

    (כתבה: upstream צילום: AFP/SCANPIX)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    דרום אפריקה: גם לטאות סובלות משינויי האקלים

     

    לא רק אנחנו סובלים וסובלות מהקיץ הלא נגמר שהגיע אלינו (ומשינויי אקלים קשים עוד יותר במקומות אחרים בעולם), גם זוחלים סובלים מההתחממות הגלובלית.

     

    אמנם זוחלים הם מין בעל דם קר – הטמפרטורה שלהם משתנה בהתאם לטמפרטורה החיצונית ולא נשארת קבועה, בשונה מבני אדם למשל, אך גם הם סובלים מההתחממות הגלובלית.

     

    כמעט 20% מהזוחלים שחיים על כדור הארץ חיים ביבשת אפריקה, אך עד כה לא נערך אף מחקר על השפעת ההתחממות הגלובלית על מחלקת הזוחלים, אולי בגלל האופי החמקמק של רבים מהמינים במחלקה זו.

     

    רוצים לדעת איך שינויי האקלים משפיעים על זוחלים ביבשת? רוצות להבין את קווי השוני והדמיון בין זוחלים וחיות אחרות? ומה זה אומר על העתיד? הכל בכתבה!

     

    (כתבה: THE CONVERSATION צילום: Dennis W Donohue/Shutterstock)

    לקרוא עוד >>
play

ב11.11 נקבע מותו של נשיא דרום אפריקה לשעבר פרדריק וילם דה קלרק (Frederik Willem de Klerk). דה קלרק היה הנשיא בעת ביטול האפרטהייד וחלק עם נלסון מנדלה פרס נובל לשלום. השיר היום הוא שיר שלום בזולו, אחת השפות הכי מדוברות בדרום אפריקה. לשיר קוראים Ukuthula (שלום בזולו) והוא מדבר על נחת, גאולה ואמונה. שרים את השיר מקהלת הנוער של קייפטאון