לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

11-18/11/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • ביטחון

    איי סיישל: בזכות תרגיל צבאי נמצא אדם שדווח כנעדר לפני מספר שבועות

     

    במהלך תרגיל צבאי משותף של הודו, צרפת ואיי סיישל נמצא אזרח מאיי סיישל שדווח כנעדר כבר באוקטובר. האזרח נמצא על ספינת דאו (dhow), ספינת מפרש מסורתית שנמצאת בשימוש בעיקר באזור חצי האי ערב, הודו וצפון-מזרח אפריקה.

     

    המשפחה מאוד שמחה על חזרת הנעדר ונשיא הארכיפלג הביע הערכה רבה על שיתוף הפעולה של כל הכוחות הנוגעים לדבר. יחד עם זאת, משטרת סיישל עדיין לא משחררת פרטים בנוגע לסיבת היעדרותו המקורית של האזרח, מה שמותיר שאלות רבות.

     

    (כתבה: Seychelles News Agency צילום: Joe Laurence)

    לקרוא עוד >>
  • הגירה

    משבר האקלים: הגירה מתוכננת - התאמה קשה אך חיונית להתמודדות עם שינויי האקלים

     

    ברחבי העולם ישנן קהילות רבות שסובלות משינויי האקלים בצורה חמורה, וכמות העקורים והפליטים שנאלצים לעזוב את ביתם בעקבות אסונות אקלים הולך וגדל כל שנה.

     

    כעת, מומחים מתחילים לדבר על הצורך בהגירה מתוכננת של קהילות פגיעות לאזורים יותר בטוחים, כדרך להתמודד עם שינויי האקלים בטווח הארוך ולא רק כאשר מתחוללים מצבי חירום ואסונות.

    תכנון מראש של הגירה מאסיבית של קהילות יכול להציל רכוש, קשרים קהילתיים וחיים של רבים.

     

    בעוד שבדרום הגלובלי מבינים את החשיבות של צעדי מנע שכאלו, ישנם גורמים בצפון הגלובלי שהשמיעו השבוע אמירות גזעניות בנושא הזה, בניסיון להפחיד את אזרחי מדינותיהם מהגירה המונית שעשויה להגיע אליהם בעקבות משבר האקלים.

    האמירות הגזעניות לא מקדמות את המאבק בשינויי האקלים והן נאמרו למרות שמחקרים מראים שרוב ההגירה הקשורה לפגיעות אקלים היא הגירה מקומית.

     

    (כתבה: THIS IS AFRICA צילום: Amelia Broodryk/ISS)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    אוגנדה: האקטיביסטית הטרנסג'נדרית שדורשת להתאים את מפקד האוכלוסין גם לקהילה הטרנסית

     

    קלאופטרה קמבוגו (Cleopatra Kambugu) עוסקת בביולוגיה מולקולרית, מככבת בסרט דוקומנטרי בנטפליקס ופעילה חברתית מובילה ומוכרת באוגנדה. בנוסף, היא מזדהה כאישה טרנסג'נדרית.

     

    לקראת מפקד האוכלוסין הבא שיתקיים באוגנדה בשנת 2023, קלאופטרה החלה לפעול לשינוי האופן בו רושמים את הזהות המגדרית של אנשים באוגנדה.

     

    המאבק שלה נועד להנכיח את מקומה של הקהילה הטרנסית בחוק באוגנדה, ובתקווה להצליח להילחם באמצעותו בחלק מהחוקים המפלים והשמרניים שנותרו כשרידים מהתקופה הקולוניאלית במדינה.

     

    בכתבה – עוד על המאבק של קלאופטרה ושותפותיה מול רשויות החוק באוגנדה, היחס ממנו סובלות היום טרנסיות וטרנסים ומה היה לדובר של שר המגדר, העבודה והפיתוח החברתי להגיד על שינוי הרישום במפקד האוכלוסין.

     

    (כתבה: REUTERS צילום: REUTERS/Abubaker Lubowa)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    האיחוד האפריקאי: התקדמות הסכמי הסחר החופשי באפריקה (AfCFTA) 

     

    באופן רשמי, הסכמי הסחר החופשי באפריקה התחילו ב1.1.2021. בפועל, שרי המסחר של המדינות השונות עובדים עד היום במרץ במטרה לסיים לקבוע את כל "חוקי המקור" (rules of origin), שצפויים להיחתם בחודשים הקרובים.

     

    חוקי מקור חשובים במיוחד בהסכמי סחר חופשי מכיוון שיש צורך בהסכמות על הדרך בה קובעים מי מדינת המקור ולכן מי צריך לקבל את מירב הרווחים או לשלם מיסים. חוקי מקור קובעים מי היא המדינה המייצרת של המוצר או המדינה שסיפקה לו הכי הרבה רכיבים, ולא פועלת לפי הנוסחא הרגילה בה "מקור" המוצר נחשב כמקום ממנו יצאה משאית השילוח.

     

    איך ההסכמים החדשים ישפיעו על החיים ביבשת ואיך הם ישפיעו על הנגישות למוצרים והמצב הכלכלי בכל מדינה ומדינה?

     

    (כתבה: the Africa report צילום: REUTERS/Jihed Abidellaoui)

    לקרוא עוד >>
  • ספורט

    קניה: שחקני האי-ספורט ששמים את המדינה על המפה

     

    בזמן שהועד האולימפי מתלבט אם זה נחשב ספורט או לא, ליגות אי-ספורט (esports - competitive gaming) הפכו לליגות שמגלגלות מעל למיליארד דולר בשנה, עם קהל של מאות מיליונים!

     

    לא פלא שבאפריקה, היבשת הצעירה ביותר, הליגות הולכות וגדלות, וככל שהפופולריות של המשחקים עולה כך גדלים גם הרווחים וחוזר חלילה.

    ב2019 חברו ספקית הרשת הגדולה ביותר בקניה וחברות משחקי רשת ויצרו יחדיו טורניר אי-ספורט ענק שמטרתו הייתה למצוא שחקני אי-ספורט מצוינים שיוכלו לפתח קריירה בין לאומית בתחום.

     

    למה דווקא בקניה מצליחים להתפתח הרבה שחקני אי-ספורט מובילים? אילו עוד הזדמנויות הטורנירים הבין לאומיים יכולים להביא איתם לשחקנים והשחקניות?

     

    (כתבה: QUARTZAFRICA צילום: RED BULL KENYA )

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    סומליה: אזרחים באזורים שבריריים מצליחים לממן שירותים ציבוריים ללא מעורבות מדינית

     

    קהילות שבריריות הן קהילות אשר נחשפות ומושפעות מקונפליקטים, אלימות ועוני קיצוני יותר מקהילות אחרות. יחד עם זאת, מחקרים חדשים שנערכו בסומליה מראים כי פעמים רבות אזרחים מקהילות שבריריות מצליחים לבנות מערכות אפקטיביות של שירותים ציבוריים חיוניים באופן נפרד מהמדינה. 

     

    הבנת מערכות פיננסיות-ציבוריות יכולה לספק הבנה נרחבת יותר לאופן הנכון בו ניתן לספק שירותים ולייצב משילות גם בזמן סכסוכים או סיטואציות שמושפעות מסכסוכים.

     

    איך קהילות בסומליה הצליחו ליצור מערכת מיסוי לא פורמלית ובמה משתמשים בכל הכסף? הכל בכתבה!

     

    (כתבה: THE CONVERSATION צילום: AMISOM Public Information/Flickr)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    מהמטבח באהבה: 10 מתכונים של מנות שיחממו לכם את החורף

     

    החורף מתקרב (ומתרחק מידי פעם, אבל בסוף הוא יגיע) ואיתו גם הזמן למאכלים שיחממו את הגוף ואת הנפש. בכתבה המצורפת יש 10 מתכונים של מנות מגניבות ומוכרות מהיבשת, שאת חלקן אין שום בעיה להכין פה, ועל חלקן נוכל רק לפנטז, אלא אם מישהו או מישהי יודעים איפה אפשר להשיג קסאווה או פלנטיין.

     

    מוזמנים ומוזמנות להכין את אחד מהמתכונים ולשלוח לנו תמונות של אוכל טעים מעשה ידיכם!

     

    (כתבה וצילום: AFRICA VIBES)

    לקרוא עוד >>
play

את השיר מבצעים צמד מגניב במיוחד מדרום אפריקה בשם MAFIKIZOLO ביחד עם הזמר Uhuru. מקוות שהשיר יאיר לכםן את הסוף שבוע!