לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

26/11-2/12/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • דיפלומטיה

    דרום אפריקה: זו לא תהיה הפתעה אם הבאים שימצאו וריאנט של הקורונה לא יפרסמו את התגלית, וזו אשמת המדינות העשירות

     

    המעבדות המתקדמות והמהירות בדרום אפריקה הצליחו לנטר וריאנט חדש של הקורונה בזמן שיא, ובכך עזרו לעולם כולו להיות צעד אחד לפני המגפה בפעם הראשונה זה תקופה.

     

    הוריאנט החדש אמנם התגלה במעבדות בדרום אפריקה, אך אין לדעת איפה הופיע לראשונה וכמה זמן הוא עבר בין מדינות מבלי להתגלות. הפרסום האחראי שהוציאה דרום אפריקה כאשר הצליחה למפות את הגן לראשונה גרם לשרשרת אירועים מעוררי זעם ביבשת.

     

    בעקבות הפרסום החליטו מדינות רבות בעולם להכריז על איסור נסיעה לדרום אפריקה וממנה, כמו גם על שכנותיה. היו אפילו מדינות שהגדילו לעשות והכריזו על כל יבשת אפריקה כיבשת אדומה, מבלי להתחשב בעובדות או מדע.

     

    בסרטון המצורף, נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה (Matamela Cyril Ramaphosa) בגינוי לתגובת העולם הגזענית והלא מותאמת למציאות –

    https://www.dw.com/en/south-africas-president-slams-global-response-to-discovery-of-omicron-variant/av-59963340

     

    (כתבה: AFRICAN ARGUMENTS צילום: IMF Photo/James Oatway)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    אתיופיה: יהודי אתיופיה נושמים לרווחה?

     

    מעל שנה מתחוללת באתיופיה מלחמה עקובה מדם. בימים האחרונים אף הגיעו דיווחים על כך שצבאו של הנשיא אבי אחמד (Abiy Ahmed) הצליחו להחזיר את לליבלה (Lalibela), אתר מורשת של UNESCO לשליטתם: https://www.reuters.com/world/africa/ethiopian-soldiers-retake-territory-amhara-region-pms-office-2021-12-01/

     

    על רקע מלחמה זו ממשלת ישראל, בהובלת שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה, סוף סוף החלה לקדם את העלאת אלפי היהודים הממתינים לעלייה לארץ.

    המלחמה מאיימת על חייהם של מיליונים, בניהם כ6,000 יהודים ע"פ ההערכות. מרבית היהודים נמצאים במחנות ההמתנה לעלייה בגונדר ובאדיס אבבה, אך ישנם גם יהודים בחבל תיגראי.

     

    לא ברור כמה יוכלו לעלות בזמן הקרוב ואילו קשיים עוד צפויים לעולים ולעולות בדרך. נאחל לכל המשפחות בהצלחה, ונקווה לימים שקטים יותר באתיופיה.

     

    (כתבה וצילום: africa.com)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    ניגריה: החרק הנדיר שנמצא בנחל, והציל את עתידו

     

    אגמים, מעיינות, נחלים וביצות מהווים קרקע פורה להתפתחות חיים על כדור הארץ מאז ראשית החיים. נוסף לחשיבות אותם אזורים רטובים להתפתחות חיים בכדור הארץ, גם למלחמה בהתחממות הגלובלית אזורים אלו קריטיים וחשוב לשמר אותם.

     

    אבל לא פשוט לשמר פינות טבע מיוחדות ויפות, בשלב זה או אחר יגיעו אנשים והטבע יחל להשתנות. מפל אחד בניגריה לא יסבול מאותו העתיד העגום! במפל, הנמצא בגבול בין ניגריה וקמרון, נמצא סוג נדיר ביותר של שפיריות, מה שמבטיח כי גורמים מדיניים ובין לאומיים לשימור אוצרות טבע יגנו על האזור מפני פגיעות, יטפחו את הקיים ויערכו מחקרים מעניינים על המערכות הביולוגיות באזור.

    מעורבות הגורמים המדיניים והבין לאומיים מבטיחה ניסיונות שימור מקסימליים למפלים.

     

    (כתבה:  THE CONVERSATIONצילום: Pius Utomi Ekpei/AFP via Getty Images)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו: אפליקציית Hoja הופכת את המוניות לבטוחות יותר

     

    בקינשאסה, בירת הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו (DRC) הייתה תופעה מפחידה ביותר: נהגי מונית היו נוסעים דרך רחובות חשוכים, שם היו שודדים את הנוסעים, לעיתים באלימות, ומשאירים אותם לבדם.

     

    שתי יזמיות החליטו שהן לא מוכנות להמשיך לחיות בפחד, והמציאו אפליקציה שעזרה לנצח את החטיפות. אחרי שנים של כחמש חטיפות בשבוע, הצליחה האפליקציה שלהן להביא לכך שבעשרת החודשים האחרונים היו בסך הכל חמישה אירועים חטיפה ושוד. כל המידע על האפליקציה ועל ההתפתחות הצפויה לה בכתבה.

     

    אין לכםן סבלנות לקרוא? אין בעיה! הכתבה הזו מופיעה גם כסרטון!

     

    (כתבה וצילום: BBC News)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    רואנדה: טרנספר הקרנפים ההיסטורי הוכרז כהצלחה!

     

    צעד משמעותי בדרך להשבת קרנפים לטבע ולהצילם מסכנת הכחדה קרה השבוע! במאמץ משותף הוטסו השבוע 30 קרנפים בטיסה מיוחדת מדרום אפריקה לרואנדה, שם יהיה ביתם החדש. הטיסה הזו היא רגע השיא במאמץ ארוך להשבת הקרנפים לטבע ולעזור להם להשתקם אחרי שנים של ציד, רצח וצמצום אזורי מחיה.

     

    (כתבה וצילום: Africa.com)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    המרוץ לאפריקה #2: ארה"ב, סין ורוסיה במאבק על השפעה באפריקה

     

    זה מאות שנים שמעצמות עולמיות מתחרות על היכולת להשפיע על יבשת אפריקה ומשאביה האנושיים והחומריים. בעשרות השנים האחרונות המעצמות העיקריות באזור הן ארה"ב, רוסיה וסין. בזמן שכל אחת מהמעצמות מנסה לבסס את כוחה בשטח ולממש את האינטרסים שלה, מדינות אפריקה השונות והאיחוד האפריקאי דואגים לכך שעצמאותה וכוחה של היבשת לא ייפגעו.

     

    אז מה האינטרסים של המעצמות באזור? מה האינטרסים של יבשת אפריקה ואיך הם מתממשים?

     

    אין לכםן סבלנות לקרוא? אין בעיה! הכתבה הזו מופיעה גם כסרטון!

     

    (כתבה וצילום: BBC News)

    לקרוא עוד >>
play

הזמר הניגרי ריק חסני (Ric Hassani) בשיתוף פעולה מעניין עם ניקי ג'אם (Nicky Jam) הפורטו ריקני. שיר נחמד עם קצב טוב שמתאים לאווירה של שבת סתווית-חורפית (: