לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

3-9/12/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • סביבה

    שמורות טבע: פגיעה בתיירות מהווה פגיעה במאמצי השימור

    בשבועות האחרונים ראינו כיצד מספר מדינות, ישראל בניהן, הכריזו על יבשת אפריקה או על חלקים ממנה כמדינות אדומות ובכך עצרו את התיירות לאותן המדינות. אחד מענפי התיירות המובילים ביבשת הוא תיירות ספארי, כאשר רבות מההכנסות עוזרות במאמצי השימור של חיות בסכנת הכחדה ושטחי המחיה שלהן.

     

    הקושי הכלכלי שנובע מהפסקת התיירות גורם לעלייה בסחר לא חוקי וניצול של חיות בסכנת הכחדה, כאשר אנשים מנצלים את חוסר הפיקוח הזמני, המצוקה הכלכלית והשוק הבין לאומי הלא מוסרי, בשביל לסחור בכל הבא ליד - החל בחטים של קרנפים וכלה ב"בשר פרא" (bushmeat).

     

    (כתבה וצילום: Africa.com)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    דרום סודן: האומה הכי חדשה בעולם טובעת בזמן שהיא מתייבשת

    אזורים נרחבים בדרום סודן נמצאים מתחת למים מאז יוני, ולא נראה שהמצב הולך להשתנות בקרוב. שיטפונות איומים הטביעו בתים וחוות ומכריחים אנשים רבים לברוח מביתם בחיפוש אחר מקום בו יוכלו להיות בטוחים.

     

    לצד השיטפונות החמורים, דרום סודן סובלת גם מעונות יבשות ארוכות וקשות במיוחד, מה שיוצר צמד בעיות הרסני לאנשים ולחקלאות המקומית. נוצר מעגל חוזר של בצורת ארוכה מאוד שמקשה על גידולים חקלאיים ומייבשת את מאגרי המים, ואחריה עונה קצרה של גשמים כבדים במיוחד שמציפים כפרים שלמים, הורסים כל שבדרכם ועוקרים עשרות אלפים מבתיהם. האקלים הקיצוני הזה מביא למחסור קיצוני במשאבים ועלול להוביל להידרדרות במצב הביטחוני באזור הנפיץ גם כך.

     

    לצערנו, כולנו אשמים במצבה של דרום סודן היום. האקלים הקיצוני המתואר נגרם ממשבר האקלים העולמי שרק הולך ומחמיר. דרום סודן מהווה 0.004% מסך פליטות גזי החממה בעולם, אך היא אחת מהסובלות העיקריות כרגע של משבר האקלים. מצבה של דרום סודן מוכיח פעם נוספת עד כמה חשוב שכולנו נירתם למאבק במשבר האקלים.

     

    קשה להתרכז בקריאה כרגע? אל חשש! לכתבה זו מצורפת גם כתבת וידאו!

     

    (כתבה: CNN צילום: BRENT SWAILS/ONN)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    תקשורת: פרויקט GirlzOffMute של DW חוגג שנה

    פרויקט GirlzOffMute הוא פרויקט של חברת החדשות DW, במסגרת הפרויקט יצרו עד היום כ60 סרטונים בשפות סווהילי, אמהרית, אנגלית וצרפתית. בסרטונים מצולמות בנות מרחבי היבשת משתפות את סיפוריהן בפלטפורמות שעד היום הגיעו למיליוני צופים!

     

    אין לכםן חשק לקרוא כרגע? אל תדאגו! לכתבה זו יש שמע!

     

    (כתבה וצילום: DW)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    גמביה: גולות ומערכת בחירות, איך זה קשור?

    הגמביה משתמשת באותה שיטת הצבעה כבר 55 שנה, שיטה שלא דורשת פתקי נייר ואמנם היא פשוטה אבל היא גם מבטיחה שלא יהיו זיופיי בחירות. במשך יותר משני עשורים שלט יחיא ג'אמה (Yahye Jammeh) בהגמביה. בבחירות 2016 הוא הפסיד ומאז מתרחש תהליך של דמוקרטיזציה ופתיחות במדינה. בבחירות האחרונות שהתקיימו, השניות מאז ג'אמה עזב את השלטון, כללו מפלגות רבות - מה שמראה שהאופוזיציה כבר אינה מושתקת במדינה ונציגיה לא צריכים לחשוש ממאסר או גרוע מכך כפי שהיה בעבר.

     

    במאמר מתוארת שיטת הבחירות הפשוטה והמאוד יעילה בה הגמביה משתמשת, מה מנהיגי המפלגות השונות חושבים עליה ואיך השיטה הזו הצליחה להפיל דיקטטור.

     

    (כתבה: thisisafrica צילום: John Wessels/AFP via Getty Images)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    מלאווי: מספר בכירים בממשל נעצרו

     

    שלושה בכירי עבר בממשל במלאווי, שר הכלכלה לשעבר, נגיד הבנק לשעבר ומושל אזורי לשעבר נעצרו בעקבות מכירה של בנק שהיה בבעלות המדינה. ההאשמות מולן השלושה עומדים הן הונאה וניצול לרעה של כוח.

     

    הממשלה טוענת כי המעצרים נעשו במטרה למגר את השחיתות, אך האופוזיציה טוענת כי זו דרכה של הממשלה לבצע מעצרים פוליטיים במסווה "תקין".

     

    מה היו ההשלכות של מכירת הבנק? בכתבה!

     

    (כתבה וצילום: allAfrica)

    לקרוא עוד >>
  • ספורט

    קניה: 'מלכות המצערת' שולטות בכביש

    תאונות דרכים הן צרה איומה ומשותפת למדינות רבות. מספר רוכבות אופנועים בקניה החליטו להילחם בסכנה זו שמאיימת על חייהן והקימו ארגון נשי בשם Throttle Queens. הארגון מאחד בין רוכבות אופנוע שרותמות את עוצמתן המשותפת לטובת הפיכת הכביש למקום בטוח יותר לרוכבות ורוכבי האופנועים.

     

    אבל למה הן הקימו ארגון נשי? הרוכבות הרגישו שארגוני האופנוענים במדינה לא עונים על הצרכים שלהן ולא מתעסקים בנושאים שהן רואות כחשובים. נשות הארגון, משכילות ומצליחות כל אחת בתחומה, שואפות להחדיר תרבות רכיבה ונהיגה בטוחה יותר, בה גם הרוכבות והרוכבים ממוגנים ושומרים על עצמםן וגם שאר משתמשי הדרך יותר מודעים לתשומת הלב שצריכה להינתן כאשר יש לידם אופנוע. מדובר בקול ייחודי שמשלב בין רכיבה אתגרית לבין שמירה על החיים, ועשוי להציל את חייהם של מאות אנשים בשנה.

     

    הנשים פועלות לשבור את הסטיגמות הקיימות סביב רוכבות אופנוע ולפתוח את השוק לעוד נשים שעשויות להתעניין בתחום, לשבור את המעגל הגברי ולהרחיב אותו. רוצות ורוצים גם להיות חלק?

     

    דף הפייסבוק בו הן מפרסמות את כל המסעות שלהן – https://www.facebook.com/throttlequeenske/

     

    הסרט שאלג'זירה עשו עליהן – https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=oSKaWj2kYlc&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1woXRQ9dibH14BupZsYCbiYHzw9G2KWGR8-H6WiIZILfR59gwYvtbH6UU&ab_channel=AlJazeeraEnglish

     

    (כתבה: okayafrica צילום: Donpaul Kamau)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    טנזניה: צריכה להגיב לקריאות לרפורמה אם היא רוצה להצליח לשמר את השלום

    60 שנה חלפו מאז טנזניה הכריזה על עצמאות, אך גם היום צורת הממשל דומה מאוד לאיך שהיא הייתה כשהמדינה רק יצאה לעצמאות, כאשר עד היום הקווים בין המדינה והמפלגה השולטת מטושטשים ביותר. האתגר בשינוי שיטת הממשל הוא אתגר שמעטות המדינות שצולחות אותו בשלום. ככל שמדינה מקובעת בדרכיה, כך קשה יותר לשנות את אותן הדרכים.

     

    היום, צעירי טנזניה וזנזיבר (אשר נמצאים תחת אותו ממשל) יוצאים לרחובות בקריאה לרפורמה חקיקתית. הדרישות הבסיסיות כוללות אוטונומיה מוגברת לזנזיבר, חלוקת משאבים שוויונית יותר בין האי וטנזניה וחקיקת חוקה חדשה שתיתן אפשרות מחודשת לקבוצות שהיו באופן היסטורי באופוזיציה לקחת חלק בתהליכים הדמוקרטיים.

     

    (כתבה: THE CONVRSATION צילום: Marco Longari/AFP via Getty Images)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    אתיופיה: חוסר הבררנות של צבועים עוזרת לשמור על הניקיון

    עוד מימי מלך האריות צבועים הם לא החיה הכי אהודה בעולם. במדינות מסוימות ביבשת אפריקה יש אפילו סיבות יותר טובות לא לאהוב אותם, זאת מכיוון שהם אוכלי נבלות, יש שחושבים שהם מביאים מחלות, יש להם "צחוק" לא נעים ולעיתים הם הורגים חיות משק של אנשים ומסכנים בני אדם.

     

    למרות כל הדעות הרעות עליהם, מחקר חדש שנערך בעיר מקלה (Mekelle) שבצפון אתיופיה גילה כי לצבועים יש גם ערך סביבתי חשוב ביותר! אחד היתרונות שיש לנוכחות צבועים באותה העיר נגרמת מכך שהצבועים, אכלנים לא בררניים במיוחד, אוכלים בשנה יותר מ200 טונות של שאריות שנזרקות והופכות לזבל.

     

    במאמר תוכלו לקרוא על יתרונות נוספים שיש לנוכחותם של צבועים. לא מתאים לכםן לקרוא עכשיו? לא נורא! את הכתבה הזו ניתן גם לשמוע!

     

    (כתבה וצילום: THE CONVERSATION)

    לקרוא עוד >>
play

buju, אמן אפרוביט עולה ומצליח בשיר הפריצה שלו עם Burna Boy, שגם החתים אותו לחברת התקליטים שלו. שיר שיחמם לכםן את הסופש!