לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

10-16/12/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

(לקריאה נוחה בפלאפון מומלץ לפתוח בגרסת הדפדפן)

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • סביבה

    בין לאומי: חוסר אחידות במימוש היעדים העולמיים לפיתוח בר קיימא של האו"ם (SDGs) יכול לחבל ביכולת להגשים אותם

    בשנת 2015 קבע האו"ם את היעדים העולמיים לפיתוח בר קיימא (SDGs) לשנת 2030, עליהם חתמו 195 מדינות. מטרה בסיסית אחת היא קיום שותפויות בין מדינות, באמצעותן כל המדינות החתומות אמורות להצליח להגשים את שאר המטרות בצורה אופטימלית.

     

    מחקר חדש שנערך על ידי מלגורזטה בליכרסקה (Malgorzata Blicharska) באוניברסיטת אופסלה (Uppsala) בשוודיה מגלה כמה בעיות חמורות באופן בו מנסים היום לממש תוכניות שונות שיגשימו את יעדי הפיתוח.

     

    המחקר מראה כי ישנם פערים רציניים בין אופי השותפויות שמדינות הצפון הגלובלי עושות בינן לבין עצמן ואופי השותפויות שנעשה בין הצפון והדרום הגלובלי. בנוסף, בליכרסקה מציינת כי מדינות הצפון הגלובלי פעמים רבות משתמשות בשותפויות האלו בשביל להכתיב את הרעיונות והרצונות שלהן על מדינות הדרום הגלובלי ולא קיימת שותפות אמיתית שנוגעת לצרכים המקומיים, פתרונות מקומיים או ידע מקומי.

     

    המחקר מוכיח כי ההיסטוריה משכפלת את עצמה ופעם נוספת מדינות הדרום הגלובלי נאלצות לעשות שינויים והתאמות שלא משרתות את הצרכים שלהן, בשביל לייצר שיתוף פעולה ולקבל כספים ממדינות שלא עושות מאמץ אמיתי לשנות את עצמן בשביל לעמוד ביעדיי הפיתוח העולמיים.

     

    (כתבה: allAfrica צילום: UNDP)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    בין לאומי: חרדת אקלים היא אמיתית. למה חשוב לדבר על זה?

    תופעות שונות שמוכיחות את משבר האקלים מתחילות להיות נפוצות יותר ויותר, אפשר לראות את השינוי גם בחורף שעדיין לא לגמרי הגיע לישראל השנה.

     

    בנוסף לשינויי האקלים האקוטיים שמסכנים את חייהם של מיליונים ברחבי העולם, וכמובן במדינות אפריקה שמדרום לסהרה, ישנה השפעה חמורה נוספת שעד כה נותרה מתחת לרדאר – חרדת אקלים.

     

    מחקר חדש מראה כי אנשים שעוסקים במשבר האקלים נוטים לפתח תחושות של תסכול, מצוקה, כעס וחרדה. למה זה חשוב? התחושות האלו יכולות לגרום לאנשים להרים ידיים ולהפסיק את ניסיונותיהם לשנות לטובה את השפעתם על משבר האקלים. אך אם רותמים אותן בצורה נכונה, התחושות הללו גם יכולות להניע לעשייה משמעותית ואפילו לשנות את המציאות.

     

    תחלקו עם חברים וחברות את התחושות שמשבר האקלים מייצר בכם, ואולי אתן תהיו אלו שיביאו את הרעיון שישפר את העתיד שלנו!

     

    (כתבה: allAfrica צילום: Gerd Altmann / Pixabay)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    דרום אפריקה: "ריקוד הוא מטרה": הרקדן מוסא מוט'ה מרגש בכל תנועה אחרי שאיבד את רגלו.

    כשמוסא מוט'ה (Musa Motha), היה בן 10 הוא גילה שהכימותרפיה לא מצליחה לנצח את הסרטן שלו ושבשביל לשרוד יצטרכו לקטוע את רגלו.

     

    היום מוט'ה בן 26 והוא כובש במות ברחבי העולם עם סגנון הריקוד הייחודי ומעורר השראה שלו. הוא הצטרף לקבוצת ריקוד, זכה בתחרויות, הופיע בקליפים, למד בבית ספר אקסקלוסיבי ומצא את הסגנון הייחודי המדהים שלו.

     

    מוט'ה פורץ דרך עבור מיליוני צעירים שחיים עם מוגבלות והוא שואף להמשיך וליצור מקומות דרכם יוכלו יותר אנשים שחיים עם מגבלות להשתלב, למצוא את הייחודיות שלהם ולכבוש את עולם אומנויות הבמה.

     

    (כתבה: CNN צילום: Doctor Moyo)

    לקרוא עוד >>
  • ספורט

    קמרון: סמואל אטו נבחר לראשות פדרציית הכדורגל של קמרון

    סמואל אטו (Samuel Eto’o), כוכב כדורגל קמרוני בין לאומי חזר הביתה להיות נשיא ההתאחדות לכדורגל של קמרון. לאטו הייתה קריירה בין לאומית מרשימה מאוד. הוא שיחק בין היתר בברצלונה, אינטר-מילאן וצ'לסי, זכה ארבע פעמים בתואר כדורגלן השנה באפריקה והוא אחד משחקני הכדורגל האפריקאים הכי טובים שהיו אי פעם.

     

    אטו נבחר השבוע ברוב קולות להיות נשיא ההתאחדות לכדורגל של קמרון. הוא מתכנן לעשות רפורמות משמעותיות שישפרו את הכדורגל בקמרון וישימו את נבחרת המדינה ואת שחקניה על המפה.

     

    בהצלחה לאטו בתפקיד החדש ולקמרון באירוח גביע אפריקה לאומות (Africa Cup of Nations) שיתחיל ב9.1.2022

     

    (כתבה וצילום: Africa.com)

    לקרוא עוד >>
  • טכנולוגיה

    אוגנדה: בוחנים את השימוש ברחפנים במטרה להאיץ את החלוקה של תרופות לHIV

    פיילוט חדש של ממשלת אוגנדה וחברת התרופות ג'ונסון & ג'ונסון עושה שימוש ברחפנים במטרה לנצח את המחסור באספקה של ציוד רפואי למקומות שונים באוגנדה. בפיילוט משתמשים ברחפנים להטסת תרופות לHIV מבית החולים המרכזי למטופלים שחיים בארכיפלג המרוחק קלנגלה.

     

    מגפת הHIV חמורה במיוחד באיים בגלל הריחוק והמעברים התכופים של אוכלוסייה מאי לאי. היום אספקת התרופות נעשית בסירות, אשר פעמים רבות לא יוצאות למסע בגלל סופות שלא מאפשרות חצייה בטוחה.

     

    אם הפיילוט יצליח, הוא יוכל לחסוך זמן רב, כסף וחיי אדם בכך שהעברת התרופות תהיה יעילה בטוחה יותר. בשלב השני יהיה ניסיון להשתמש ברחפנים בהעברת תרופות וחיסונים שונים למקומות נוספים במדינה.

     

    (כתבה: Reuters צילום: REUTERS/Abubaker Lubowa)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    גאנה: חברות תעופה שיביאו נוסעים לא מחוסנים יענשו

    משלת גאנה הוציאה הודעה רשמית בה נאמר כי חברת תעופה שתטיס לתוך המדינה נוסעים לא מחוסנים תיקנס בסכום של אלפי דולרים על כל נוסע לא מחוסן. בנוסף, כל הנוסעים נדרשים לעשות בדיקת PCR בטווח של 72 שעות לפני הטיסה, ובדיקה נוספת עם הנחיתה. אזרחי גאנה שעדיין לא התחסנו יורשו לחזור בשבועיים הקרובים ללא סנקציות כלכליות, ויחויבו להתחסן בשדה התעופה עם הגעתם.

     

    הצעדים החמורים שממשלת גאנה נוקטת כעת נובעים מתוך חשש לגל משמעותי בעקבות החגים הקרבים ועל רקע העובדה שרק 10% מאזרחי המדינה התחסנו עד כה. הטלת הקנס על חברות התעופה ולא על האנשים הטסים מבטיחה שחברות התעופה יחמירו את הבדיקות שלהן לפני עליית הנוסעים ובכך, בתקווה, ימנעו הדבקות.

     

    (כתבה וצילום: Africa.com)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    דרום אפריקה: הנשיא לשעבר, ג'ייקוב זומה, חוזר לכלא

    נשיא דרום אפריקה לשעבר, ג'ייקוב זומה (Jacob Zuma) נשפט ל15 חודשים בכלא אחרי שסירב מספר רב של פעמים להופיע בבית המשפט להעיד בנוגע לפרשות שחיתות שהתקיימו במהלך כהונתו.

     

    בספטמבר האחרון זומה בן ה79 שוחרר מהכלא מסיבות בריאותיות, החלטה שבית המשפט כעת הפך והחזיר אותו לרצות את עונשו.

     

    אין לכםן סבלנות לקרוא כרגע? לכתבה זו מצורף וידאו מהמשפט.

     

    (כתבה: africanews צילום: WIKUS DE WET/AFP or licensors)

    לקרוא עוד >>
play

לכבוד שישי מצאנו לכם ולכן שיר הומוריסטי עם קצב מעולה של שני זמרים קנייתים מצויינים - Bien-Aime Baraza ו Aaron Rimbui. השיר 'המנון הגבר הקירח' (Bald Men Anthem) הוא שיר הלל לכל הגברים שאימצו לעצמם קרחת (מי מבחירה ומי שלא). שבת שלום לכל בעלי ובעלות הקרחת, השיער השופע וכל מה שבניהם.