לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

17-23/12/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

(לקריאה נוחה בפלאפון מומלץ לפתוח בגרסת הדפדפן)

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • סיכסוכים

    זמביה: אלפי פליטים חוזרים לרפובליקה הדמוקרטית של קונגו

    בשנת 2017 התפרצו קרבות איומים בין כוחות הביטחון הקונגולזים וקבוצות מיליציה בדרום הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו (DRC), אשר אילצו עשרות אלפים לברוח לכיוון זמביה השכנה. בחודשים האחרונים, הקרבות פסקו וחזרה בטוחה למדינה הפכה אפשרית.

     

    בימים אלו מתחילים לעשות את דרכם חזרה אלפים מאותם הפליטים הקונגולזים, בתמיכה של הUNHCR, שמארגן הסעות ומענקים התחלתיים שמטרתם לעזור לחוזרות והחוזרים לשקם את חייהם.

     

    (כתבה וצילום: Africa.com)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    הרפובליקה המרכז אפריקאית: תחילת משפטים על פשעי מלחמה

    ב2019 קבוצת מורדים ביצעה רציחות אכזריות במספר כפרים ברפובליקה המרכז אפריקאית (CAR). לפני כשבוע הודיע בית המשפט הפלילי המיוחד שמנהיגי המורדים יעמדו למשפט על פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות.

     

    רבים במדינה רואים את הצעד הזה כצעד חשוב ראשון להשגת צדק על פשעים חמורים מאוד שבוצעו, צעד שיכול בתקווה לקרב את המדינה לשלום בר קיימא.

     

    (כתבה: allAfrica צילום: Conciliation Resources)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    זימבבואה: "קחו את רודס ותחזירו לנו את שרידי מנהיגינו"

    במהלך שנות הכיבוש הקולוניאלי בזימבבואה הבריטים גזלו מתושבי המקום סמלי תרבות וחפצים בעלי ערך רב. בשנים שחלפו מאז החלו מדינות באפריקה לצאת לעצמאות, הן פעלו להחזרת האוצרות והחפצים שנגנבו מהן. כעת, נשיא זימבבואה אמרסון מננגגואה (Emerson Mnangagwa), מפעיל לחץ על ממשלת בריטניה להחזיר חפצים שונים שנלקחו מהמדינה, בין היתר גולגולת של מנהיגים מקומיים שהבריטים לקחו וחילקו בין מוזיאונים באירופה.

     

    הנשיא מוביל מהלך בו יוחזרו עצמותיו של ססיל רודס (Cecil Rhodes) לבריטניה ויושבו כל שרידי המנהיגים מזימבבואה לאדמתם. בתקווה זימבבואה תצטרף לשרשרת של מדינות אפריקאיות שהצליחו להשיב חלק מהחפצים והשרידים שנבזזו מהן לפני שנים.

     

    (כתבה: QUARTZ AFRICA צילום: AP PHOTO/SCHALK VAN ZUYDAM)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    סודן: המשך התהפוכות השלטוניות בסודן *אזהרת טריגר*

     

    ביום ראשון האחרון (19.12) התקיימו הפגנות המוניות בסודן לציון שלוש שנים מאז הדחתו של עומר אל-בשיר ( Omar al-Bashir) אחרי 30 שנות דיקטטורה. למחאה זו התווספו קולות מחאה על ההסכם שחתמו ראש הממשל עבדאללה חמדוכ (Abdallah Hamdok) ומנהיגי הצבא שהובילו את ההפיכה הצבאית באוקטובר השנה.

     

    כחלק מניסיונות פיזור המחאה נהרגו לפחות 41 אנשים וכ13 אזרחיות הגישו תלונות על אונס. שניים עשר שרים התפטרו במחאה על ההסכם בין ראש הממשלה והצבא וישנם גם דיווחים לא מאומתים על כוונתו של ראש הממשלה חמדוכ להתפטר.

     

    השבועות הקרובים יהיו משמעותיים מאוד לעתידה הקרוב של סודן.

     

    (כתבה: ALJAZEERA צילום: Marwan Ali/AP Photo)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    דרום אפריקה: על קורונה והגבלות מכירת אלכוהול

    מידי שנה מתים בדרום אפריקה כ62,000 אנשים מפגיעות שקשורות בצריכת אלכוהול, בעיקר תאונות עצמיות ותאונות דרכים. מאות האלפים שנפצעים בחומרות שונות מתאונות שקשורות לצריכת אלכוהול מהווים נתח נכבד מהמאושפזים בחדרי המיון בדרום אפריקה.

     

    עם פרוץ מגפת הקורונה התגבר החשש ממחסור במיטות ואנשי צוות לטיפול בחולים. בעקבות החשש, הממשלה החליטה בצעד תקדימי להטיל הגבלות על מכירת אלכוהול, בתקווה שהשינוי בצריכת האלכוהול יפחית את כמות הפצועים וההרוגים ויקל על העומס בבתי החולים.

     

    האם אכן הייתה ירידה בכמות המקרים שהגיעו לבית החולים? איך זה עזר בטיפול בחולי קורונה? מה תעשיית האלכוהול עשתה? ומה יעשו עם הרגולציות האלו ביום שאחרי הקורונה?

     

    (כתבה: THE CONVERSATION צילום: Gulshan Khan/AFP via Getty Images)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    פריצת דרך: איך השקעות על סך 100 מיליון דולר הפכו לנורמה החדשה בעולם הסטארט אפ האפריקאי?

    שנת 2021 הייתה שנה כלכלית קשה עבור רבות ורבים בעולם, אבל לא לשוק הסטארט-אפ ביבשת אפריקה! לא פחות מעשרה סטארט-אפים ביבשת הצליחו השנה לעבור את רף הגיוס של 100$ מיליון, וחתמו ביחד על עסקאות של מעל ל1.7$ מיליארד.

     

    עד השנה, רק שני סטארט-אפים מהיבשת הצליחו לגייס 100$ מיליון. איך קרה שינוי כל כך חד? עושה רושם שהמשקיעים העשירים בעולם התחילו להבין את הפוטנציאל הענק בשוק האפריקאי, שמכיל מעל למיליארד אנשים. אבל מה מסביר את השקעות הענק דווקא בעיצומה של מגפה עולמית?

     

    (כתבה: QUARTZAFRICA צילום: TRADEDEPOT)

    לקרוא עוד >>
  • ספורט

    קמרון: אליפות אפריקה בכדורגל ממשיכה כמתוכנן

    אליפות אפריקה בכדורגל מעוררת סערות עוד לפני שהחלה. בינואר הקרוב תחול אליפות אפריקה בכדורגל אשר תתקיים בקמרון. בעקבות העלייה בתחלואה בקורונה בעולם, עלו סימני שאלה סביב היתכנותו של הטורניר להתקיים. השבוע הנשיא הטרי של התאחדות הכדורגל של קמרון, סמואל אטו, הודיע כי הטורניר יתקיים כצפוי.

     

    אטו טוען כי הקולות הרבים שעלו קראו לבטל את הטורניר לא צצו רק בעקבות העלייה בתחלואה בקורונה, אלא גם בגלל העובדה ששחקנים רבים מהיבשת משחקים בתפקידי מפתח בקבוצות אירופאיות, אשר חוששות מהיעדרות השחקנים בשלב כה קריטי בעונה.

     

    אטו, אשר שיחק בכמה מהקבוצות המובילות בליגה האירופית, התרעם מול הקריאות לבטל את הטורניר, ומזכיר כי הליגה האירופית התקיימה באין מפריע ועם אצטדיונים מלאים בקהל.

     

    מאמן ליברפול באמירה שהסעירה את הרשת –

     

    https://m.sport5.co.il/Rio2016/Articles.aspx?docID=387569

     

    (כתבה וצילום: allAfrica)

    לקרוא עוד >>
play

השיר Isii Nafta (Love You More Than My Life) של הזמר הסומלית Nimco Happy הפך לויראלי בזכות הטיקטוק, וטוב שכך! שיר עם קצב ומסר שיעלו לכםן חיוך על השפתיים!