לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

24-30/12/2021

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

(לקריאה נוחה בפלאפון מומלץ לפתוח בגרסת הדפדפן)

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • זכויות אדם

    דרום אפריקה: הארכיבישוף דזמונד טוטו נפטר

    הארכיבישוף דזמונד טוטו (Desmond Mpilo Tutu), אחד מהמנהיגים הבולטים ביותר בתנועה לביטול האפרטהייד בדרום אפריקה, נפטר השבוע בגיל 90.

     

    גם לאחר ביטול האפרטהייד, טוטו לא פסק ופעל במרץ כנגד כל עוולה, לאומית או בין לאומית. האומה הדרום אפריקאית והעולם כולו מרכינים את ראשם לאות פרידה מאיש זה, שהיווה סמל לשוויון, אחדות, קבלת האחר ואהבת חינם.

     

    בסרטון – שיחה של דזמונד טוטו והדלאי לאמה, חברים קרובים, לפני מספר חודשים: https://www.youtube.com/watch?v=Lnad7ejKOXU&t=46s&ab_channel=DalaiLama

     

    ( כתבה: africanews. צילום: THE T1MES)

    לקרוא עוד >>
  • Diaspora

    ארצות הברית: כמרים קתולים מרחבי יבשת אפריקה עוברים לארה"ב

    עשרות שנים אחרי שאנשי דת נוצריים הגיעו ליבשת אפריקה להפיץ את אמונתם, התנועה היום מתהפכת. בארה"ב ישנו מחסור חמור בכמרים קתולים, והכנסייה החליטה להציע לכמרים שהוסמכו במדינות אחרות לעבור לארה"ב בשביל לעזור להם למלא את החסר.

     

    הכומר את'נאסיוס אבנולו (Athanasius Abanulo) הגיע מניגריה לשתי קהילות קטנות בפרברי אלבמה.

     

    הכומר מתאר את הקושי בהגעה לקהילות קיימות, עם תרבות וערכים מעוצבים. יחד עם זאת, מזכיר את החשיבות שיש לכך שכמרים שמגיעים מהיבשת יביאו את התרבות וההיסטוריה האישית והלאומית שמעשירות את דתם.

     

    (כתבה: africanews. צילום: Nigeria News Flight)

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    אתיופיה: הלחימה מתקרבת לקיצה?

    כבר יותר משנה שמתחוללת מלחמה איומה באתיופיה. המון דם נשפך, מיליוני עקורים ועקורות, רעב כבד בחלקים נכבדים ועוד זוועות רבות שמשאירות אותנו לשאול – איך יראה עתיד אתיופיה?

     

    בהצבעה מהעת האחרונה, החליטו רוב מכריע מהמחוקקים באתיופיה כי בשלה העת להקמת ועדה לדיאלוג לאומי. החלטה זו יכולה להיות מעודדת, מכיוון שניתן לראות אותה כצעד גדול לכיוון של רגיעה אזורית.

     

    עם זאת, בחינה מדוקדקת של הגופים והאנשים שמוזמנים לוועדה, מגלה כי המנהיגים התיגרים (TPLF) ומנהיגי צבא השחרור של אורומו (OLA) לא מוזמנים לוועדה.

     

    האם ניתן להגיע להבנות והסכמות משמעותיות בלי הכוחות הלוחמים הגדולים ביותר? מה הצעד הבא שיכולים לעשות באתיופיה שאולי יקרב את המדינה לרגיעה?

     

    (כתבה: allafrica צילום: Maria Gerth-Niculescu/Deutsche Welle)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    נמיביה: בדרך להפוך למעצמת אנרגיה מתחדשת

    עיירה קטנה בנמיביה עומדת בפני משבר. בעיירה הציורית לידריץ (Lüderitz), השוכנת בין המדבר לים, יש כיום 55% אבטלה.

     

    כעת, יוזמה חדשה עשויה להפוך את העיירה הקטנה הזו למעצמת אנרגיה מתחדשת! הנוף הייחודי של העיירה הוא אידיאלי להקמת תחנת כוח שתייצר מימן ירוק. במימן ניתן יהיה להשתמש למטרות רבות, בין היתר כתחליף לתחנות הכוח מבוססות הפחם בהן משתמשים בעולם כולו לאספקת חשמל.

     

    היכולת להפיק מימן בכמויות גדולות צפויה להפוך את נמיביה למעצמה אזורית, ואולי אף עולמית, בתחום האנרגיה הירוקה. בנוסף, הקמת המפעל צפויה לספק עבודה לאלפים מתושבי המקום.

     

    (כתבה: BBC צילום: GETTY IMAGES)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    קניה: סטארט-אפ האיכהורניה

    איכהורניה עבת רגל, סוג של יקינתון מים, היא מין פולש באגם ויקטוריה. מספר יזמים מקניה החליטו לרתום את המין הפולש לטובתם והקימו פרויקט מיוחד, אשר הופך את האיכהורניה לחומר דליק שניתן להשתמש בו להסקה ובישול, במקום השימוש בפחמים ועץ שמשמשים רבים במדינה.

     

    הפרויקט מצליח לענות על כמה בעיות בעת ובעונה אחת – מפחית את השימוש באמצעים מזהמים, מאט ביעור היערות, מפחית את השפעותיו ההרסניות של מין פולש ומספק אלטרנטיבה זולה לאזרחי המדינה.

     

    העבודה המאתגרת כעת היא להפוך את השימוש ב"דלק" איכהורניה לנגישה עבור יותר אנשים.

     

    מעוניינים בכתבה אבל אין לכם כוח לקרוא? לכתבה זו מצורף סרטון!

     

    (כתבה: africanews. צילום: WikiPedia/WikiMedia)

    לקרוא עוד >>
  • חינוך

    ניגריה: "שח בפח"

    טונדה אונקויה (Tunde Onakoya) גדל באחת משכונת העוני בניגריה. כשסיים את לימודיו בבית הספר היסודי, למשפחתו לא היה מספיק כסף בשביל לשלוח אותו לבית ספר תיכון. במשך שנתיים הוא היה ללא מסגרת, עד שאמו הצליחה לחסוך סכום שיספיק לשכר הלימוד שלו.

     

    בשנתיים אלו אונקויה גילה את עולם השח-מט, דרכו הוא מוביל היום מהפכה בשכונות העוני.

     

    אונקויה מגיע לשכונות העניות ביותר באזור לאגוס ומלמד שם ילדים לשחק שח-מט. הוא מאמין כי דרך המשחק יכולים הילדים לרכוש כלים רבים שיעזרו להם לגבש זהות חיובית ולמצוא את הנתיב הנכון עבורם בעולם.

     

    רוצות לקבל השראה איך אין לכן חשק לקרוא כרגע? לכתבה זו מצורף סרטון!

     

    (כתבה: AFRICAN VIBES צילום: Creatives Around Us)

    לקרוא עוד >>
play

אזאווי (Azawi), זמרת צעירה מאוגנדה, בשיר מושלם לשנה החדשה - My Year! שלכולנו תהיה שנה אזרחית מוצלחת ושבת שלום.