לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

31/12/2021-6/1/2022

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

(לקריאה נוחה בפלאפון מומלץ לפתוח בגרסת הדפדפן)

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • ביטחון

    קניה: "רימו אותי" - מי משמשתמשים באפליקציות דייטים בשביל להונות אנשים מקהילת הלהטב"ק+?

    חלק מהשרידים האיומים של העידן הקולוניאלי שעדיין נותרו על קנם בקניה, הם חוקים המפלים את קהילת הלהטב"ק+, ובעיקר החוק המגדיר כל פעולה מינית "לא טבעית" כפלילית וברת ענישה.

     

    החוק האנכרוניסטי הזה מנוסח בצורה מעורפלת, כך שפעולות רבות יכולות להיחשב כלא חוקיות, וכמובן שמשתמשים בו כדי להפלות אנשים מקהילת הלהטב"ק+. אנשים שנתפסים עוברים על החוק הנ"ל עשויים להישפט למספר שנים בכלא.

     

    בשנים האחרונות החלו אזרחים (ואפילו מספר שוטרים מושחתים) להשתמש בחוק הזה על ידי התחזות ברשת (CATFISH) ודרישת שוחד. אותם אנשים נכנסים לרשתות חברתיות ואפליקציות דייטים ומתחזים לאנשים מקהילת הלהטבק+, עד שהם מוצאים מישהי או מישהו שמאמינים להם ויוצרים איתם קשר. לאחר מכן, הם סוחטים אותם תחת איומים שהם יחשפו את ההתכתבויות או יעלילו עליהם עלילות, תוך ידיעה ברורה שהחוק המפלה עומד לצידם.

     

    (כתבה: The Guardian צילום: Simon Maina/AFP/Getty)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    גאנה: בגדים משומשים מהצפון הגלובלי חונקים את השווקים והסביבה

    כל שבוע מגיעות 15 טונות של בגדים משומשים מהצפון הגלובלי לגאנה. 40% מאותם בגדים במצב גרוע, ולכן נשלחים ישר למזבלות. 

     

    במדינות רבות בצפון הגלובלי אנשים תורמים בגדים מתוך כוונה טובה, בלי לחשוב על העובדה שפעמים רבות זבל של אדם אחד הוא גם זבל לאדם אחר. חטאי תעשיית האופנה המהירה (fast fashion) נכנסים גם לבעיה הזו, מכיוון שיצרנים תופרים בכוונה בגדים באיכות יותר נמוכה אשר הופכים ללא שמישים מהר יותר.

     

    הבגדים העודפים מזהמים את מי השתייה בגלל הצבעים הכימיים איתם צובעים רבים מהבגדים היום. בגדים אחרים מגיעים לים, בגלל רוחות חזקות וסחף של האדמה, ומהווים סכנה אמיתית לבעלי החיים הימיים. בשנה האחרונה עלתה כמות הבגדים הלא שמישים, ולעיתים לא ניתן אפילו "לשדרג" (upcycle) אותם. מה שמותיר את גאנה להתמודד עם השאלה – איך היא לא הופכת למזבלה של מדינות הצפון הגלובלי?

     

    בכתבה – איך מדינות אחרות באפריקה מתמודדות עם הבעיה הזו ומספר סרטונים שמראים דרכים שונות להתמודדות.

     

    (כתבה: DW צילום: על התמונה)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    סודן: ראש הממשלה התפטר

    כשלוש שנים לאחר הפלתו של הדיקטטור לשעבר עומר אל-בשיר (Omar al-Bashir) מראשות המדינה, סודן מתקשה לייצר שלטון דמוקרטי יציב.

     

    השבוע ראש הממשלה עבדאללה חמדוכ (Abdalla Hamdok) הודיע על התפטרותו, והמדינה חזרה להיות תחת שליטה צבאית לחלוטין. התפטרותו של חמדוכ מגיעה אחרי חודשים של מחאות אזרחיות ופצועים והרוגות רבים. המוחים זעמו על ההסכם שחמדוכ חתם עם הצבא, אשר נתן לצבא יותר כוח פוליטי ממה שהאזרחיות היו מוכנות לו.

    לאיפה סודן צועדת כעת?

     

    אין לכן זמן לקרוא? אין בעיה! בכתבה הזאת יש גם סרטון!

     

    (כתבה: DW צילום: AFP)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    ניג'ר: ראש העיר שנתפס על חם

    המשטרה בצפון ניג'ר תפסה את ראש העיר והנהג שלו עם לא פחות מ200 קילו של קוקאין!

     

    התפיסה הזו מצטרפת לעוד תפיסות סמים גדולות שנעשו במערב אפריקה, בין היתר בסנגל, הגמביה ואיך לא – מעצרים נוספים בניג'ר. ההערכות אומרות כי הסמים הרבים שנתפסו במערב היבשת היו בדרכם מדרום אמריקה לאירופה.

     

    (כתבה וצילום: Africa.com)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    דרום אפריקה: יחידת הכלבנים יוצאת להגן על הטבע

    בפארק הלאומי של שמורת "הר השולחן" (Table Mountain) בדרום אפריקה מצאו דרך חדשנית לשמור על בטיחות המבקרים, לאתר ולחץ אנשים בצרה בצורה אפקטיבית ולהילחם בצייד לא חוקי – יחידת כלבנים!

     

    הכלבים והמפעילים שלהם מתמחים באיתור ציידים לא חוקיים, במטרה לעצור את הציד הלא חוקי שפוגע בבעלי חיים בסכנת הכחדה בשמורה. מהארגונים שתומכים במהלך מדגישים כי צייד כבר מזמן לא "רק" מסכן חיות בסכנת הכחדה. צייד לא חוקי קשור קשר הדוק לביטחון ביבשת כולה, מכיוון שהחיות הניצודות, או חלקים מהן, נמכרים בשווקים שחורים ברחבי העולם והכסף בסופו של דבר מגיע גם לטרור, קרטלים פליליים, סחר בסמים ואפילו סחר בבני אדם.

     

    מעניין יהיה לראות איך הפיילוט הזה יעבוד, ואם הוא יהיה מוצלח – אילו שמורות טבע נוספות יאמצו לחיקן כלבים מאומנים במטרה להילחם בציד ובסחר הלא חוקי בחיות.

     

    (כתבה וצילום: Africa.com)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    מדגסקר: הכשרה של מיילדות במטרה לשמור על בריאות יולדות

    במדגסקר, יולדות רבות נמצאות בסכנת חיים בגלל מחסור חמור במיילדות ואנשי צוות רפואי, בעיקר באזורים מרוחקים מהעיר. המחסור בצוות רפואי הופך גם סיבוכים מוכרים ופתירים למסכני חיים.

     

    כעת מדגסקר, בשיתוף פעולה עם הסוכנות לבריאות מינית ופוריות של האו"ם, פועלות להגברת כמות ההכשרות למיילדות שמתקיימות כל שנה. אותן מיילדות משתבצות לאחר מכן במרפאות מגוונות, בעיר ובאזורים רחוקים בהם יש קושי להגיע לשירות רפואי.

     

    (כתבה: allafrica צילום: UNFPA Madagascar)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    קניה: שירות אמבולנסים חברתיים

    בשכונת קיברה (Kibera) שבניירובי בירת קניה היו בבעיה חמורה. הבעיה? אין בית חולים קרוב, ולרבים מאנשי השכונה אין מספיק כסף בשביל לשלם על אמבולנס, אפילו לא במקרה חירום.

     

    אמבולנס בניירובי עולה היום כ400$, סכום גבוה מאוד, שלעיתים אפילו עולה בהתאם למרחק של המטופל מבית החולים והצורך שלו בטיפול רפואי דחוף באמבולנס עצמו.

     

    בשביל להתמודד עם הסכום הגבוה שמונע מאנשים רבים להשתמש בשירותי רפואה בעת הצורך, יזם מוזס אומונדי (Moses Omondi), יליד השכונה, את האמבולנס הקהילתי!

    עוד על האמבולנס ואיך הוא עוזר להציל חיים – בכתבה.

     

    (כתבה: allafrica צילום:  Pixabay)

    לקרוא עוד >>
play

Jimmy Star הוא אמן מגניב ביותר מרואנדה! הוא גדל בכפר הנוער אגהוזו-שלום, כפר נוער שנפתח בשביל לקלוט יתומים אחרי מלחמת האזרחים במדינה. בשיר הזה - Nkunda Abiwacu הוא מדבר על חברות.

שבת שלום לכולםן, סוף שבוע של מנוחה, בריאות וחברות