לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

14-20/1/2022

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

(לקריאה נוחה בפלאפון מומלץ לפתוח בגרסת הדפדפן)

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • הגירה

    רואנדה: תשמש שוב כמדינה שלישית?

    במהלך שאולי ישמע מוכר לרבים מאיתנו, בריטניה הכריזה השבוע כי היא תתחיל לשלוח מהגרים לרואנדה כמדינה שלישית שיכולה לקלוט אותם. לא ברור האם רואנדה מסכימה לקלוט את המהגרים האלו ומה היכולת של רואנדה לקלוט כרגע מהגרים נוספים, גם עם עזרה כלכלית של בריטניה.

     

    ניסיון העבר מלמד שמהגרים רבים שנשלחים למדינה שלישית לא נשארו באותן המדינות, ובדרך כלל גם באופן יחסית מידי ניסו לחזור למדינות מהן גורשו בדרכים שמסכנות את חייהם.

     

    מחקרים בין לאומיים רבים מוכיחים כי רוב המהגרות והפליטים נשארים במדינות השכנות למדינותיהם, ורק מיעוט מהגר למדינות רחוקות יותר, כמו ההגירה מאפריקה לאירופה. אם כן, מדוע מדינות אירופאיות ממשיכות לסכן את חייהם של מהגרים באופן אקטיבי בכך שהן דוחקות אותם להגירה לא חוקית? מדוע משקיעים מאמצים ב"יישוב מחדש" של מהגרים במדינה שלישית שאין לה את המשאבים לקבל אותם, במקום להפוך אותם לאזרחים יצרניים במדינה אליה הגיעו?

     

    (כתבה וצילום: Africa.com)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    גאנה: שנת החזרה

    בשנת 2019 יצאו בגאנה בקמפיין תיירותי רחב היקף בשם "the year of return", אשר קורא לאנשים ממוצא אפריקאי שלא חיים ביבשת, בעיקר אפרו-אמריקאים, לחזור לבקר "במולדת".

     

    סיסמת הקמפיין היא רפרנס לסחר העבדים הטרנס אטלנטי, אשר במהלכו יצאו אלפי ספינות מלאות במשועבדים מחופי גאנה לארה"ב ולאיים הקאריביים, וכעת קוראים להחזיר את הצאצאים של אותם המשועבדים והמשועבדות לביקור במקום ממנו הגיעו.

     

    הקמפיין התיירותי מצליח בגדול! הרווחים מתיירות בשנתיים האחרונות משמעותיים למרות הקורונה. מספר מפורסמים אפרו-אמריקאים ניצלו את ההזמנה והגיעו לביקור, מה שרק מעצים את השפעת הקמפיין.

     

    (כתבה: AFRICAN VIBES צילום: twitter)­

    לקרוא עוד >>
  • חקלאות

    זימבבואה: השתקמות החקלאיים הפרטיים אחרי ציקלון אידאי

    ציקלון אידאי פגע בדרום-מזרח אפריקה במרץ 2019 והיה לאחת הסופות החמורות ביותר שהיכו בחצי הכדור הדרומי. אזורים רבים עוד משתקמים, ובשבועות האחרונים עולה קבוצת חקלאים מזימבבואה לכותרות אחרי שהצליחו לצעוד צעד משמעותי בדרך לשיקום.

     

    החקלאים שנפגעו קשה מציקלון אידאי, הקימו ארגון מסחרי, ובתמיכה של המדינה הצליחו לייצר שרשרת סחר בין לאומית שדרכה הם מייצאים גידולים חקלאיים לאירופה וממקסמים את רווחיהם.

     

    הגידול הרווחי ביותר של אותם חקלאים, באופן לא מפתיע, הם אננסים אורגניים. אננסים גדלים באופן מיטבי במזג אוויר טרופי והם מצרך מבוקש ורווחי במדינות אירופאיות קרות שלא יכולות לגדל אותם בעצמן.

     

    (כתבה: allAfrica צילום: Pixabay)

    לקרוא עוד >>
  • חקלאות

    ניגריה: פירמידות אורז - פלא עולם שמיני?

    נשיא ניגריה מוחמדו בוהארי (Muhammadu Buhari) הבטיח שהוא יחזק את החקלאות בניגריה, וכעת נראה שהוא מתחיל לקיים. מוקדם יותר השבוע חשף בוהארי פירמידה ענקית עשויה משקי אורז, במטרה להראות לאזרחי המדינה את תוצאות הרפורמה שהוא מוביל.

     

    במסגרת הרפורמה, חקלאים שמגדלים אורז ותירס קיבלו מענקים מהמדינה שאיפשרו להם להגדיל את התנובה שלהם. במקביל, המדינה הפחיתה את ייבוא האורז לשטחה, כאשר המטרה הסופית היא להפחית את התלות בייבוא של מוצרי מזון בסיסיים, הורדת מחירי מזון ויצירת משרות נוספות.

     

    (כתבה: .africa.com צילום: Premium Times)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    דרום אפריקה: החינניות פורחות וזה מבשר רעות

    חינניות נאמקואלנד (Namaqualand daisies) הן פרח אנדמי לצפון ומערב פרובינציית כף התקווה הטובה בדרום אפריקה. החינניות בדרך כלל פורחות בתחילת האביב ובנוסף לאושר שהן מביאות איתן, מגיעים גם תיירים ותיירות רבים.

     

    השנה, החינניות החלו לפרוח לפני סוף החורף. אבל למה פריחה מוקדמת של חינניות משמעותית עבורנו?

    פנולוגיה

    פנולוגיה היא חקר תופעות מחזוריות בטבע – תחום שמראה איך שינויי אקלים משפיעים על הטבע, ועלינו. נדידת דגים, ציפורים, עונות רבייה וכן, גם פריחה של חינניות בדרום אפריקה, מלמדות אותנו על קצב שינוי האקלים ועל ההשפעות של השינוי על החיים שלנו.

     

    בני האדם עדיין לא עשו שינוי משמעותי באורח חייהם בעקבות שינויי האקלים, בין היתר מכיוון שאנחנו פחות תלויים במחזוריות של הטבע בחיי היום-יום. ייתכן כי החינניות הן עוד סימן לכך שבעתיד הלא רחוק כבר לא תהיה ברירה וגם אנחנו נאלץ לשנות את ההתנהלות שלנו בהתאם לשינויי האקלים.

     

    שבוע בו חוגגים בישראל את ט"ו בשבט (לפחות בגני ילדים) הוא הזדמנות מצוינת לכולנו לחשוב איך אנחנו יכולות ויכולים להשפיע לטובה על הטבע שסביבנו. שלאילנות יהיה יום הולדת קצת יותר שמח שנה הבאה.

     

    (כתבה וצילום: THE CONVERSATION)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    קניה: תעלומת הרצח שמטרידה את המדינה

    בחצי השנה האחרונה אזרחים קנייתים שגרים באזור נהר יאלה (Yala River) קיבלו עשרות חבילות איומות. מאז יולי 2021,התחילו לצוץ עשרות גופות של אנשים שנרצחו, נעטפו בקפידה כמו חבילות ונזרקו לנהר.

     

    עד כה, אף אחת מהגופות לא זוהתה ולא ברור מדוע אותם האנשים נרצחו, על ידי מי והיכן הושלכו הגופות למים.

     

    (כתבה: allAfrica צילום: Citizen Digital)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    גאנה: הצייר שכבש את העולם

    אמואקו בופאו (Amoako Boafo) גדל באקרה (Accra) בירת גאנה, בבית רגיל לחלוטין.

     

    איך הוא הפך לצייר מבוקש בכל העולם שמרוויח הון עתק על יצירותיו? האם הוא מסמל דור חדש של אמנים פורצי גבולות? הכל בכתבה!

     

    אין לכם חשק לקרוא כרגע? אל תדאגו! לכתבה זו מצורף סרטון!

     

    (כתבה: DW צילום: Luxus Plus)

    לקרוא עוד >>
play

בתחילת החודש חגג בריאן ת׳ה מנסה (BRYAN THE MENSAH) יום הולדת 25, וזאת הזדמנות מצויינת להכיר אותו! לשיר הזה קוראים Problem No Dey Finish, ואני בטוחה שהוא יעזור לכםן לסיים את השבוע עם חיוך על הפנים (: ממליצה לקרוא את המילים המפתיעות של השיר במקביל להאזנה! שבת שלום!