לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

21-27/1/2022

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • טכנולוגיה

    דרום אפריקה: לוויינים ממלאים את השמיים

    ב- 13.1.2022 התרחש אירוע מכונן בחקר החלל של דרום אפריקה. אוניברסיטת קייפ פנינסולה לטכנולוגיה (The Cape Peninsula University of Technology), שבסיסה בקייפטאון, שיגרה את משימת הלוויין השלישית שלה לחלל מאתר שיגור הרקטות קייפ קנוורל (Cape Canaveral) בפלורידה בארה"ב.

     

    שיגור זה הוא צעד משמעותי לא רק עבור המוסד האקדמי ועבור דרום אפריקה, אלא עבור יבשת אפריקה באופן רחב יותר: זוהי הקונסטלציה הראשונה של לוויינים שפותחה ועוצבה באפריקה. מדינות אפריקאיות אחרות, ביניהן קניה, מרוקו, ניגריה וגאנה, שלחו לוויינים לחלל. אבל אלה לא פותחו ועוצבו ביבשת; הם היו מעורבים בשותפויות עם מדינות או חברות שאינן אפריקאיות.

     

    בשיגור זה נשלחה קונסטלציה של שלושה מיקרו לוויינים לחלל בשם MDASat. מטרת הלוויינים היא להגביר את הפיקוח על פעולות ימיות לא חוקיות שמתרחשות לחופי המדינה הדרומית, ושיפור את האבטחה וההגנה על המשאבים הימיים של דרום אפריקה.

     

    (כתבה: THE CONVERSATION צילום: Cape Peninsula University of Technology)

    לקרוא עוד >>
  • ספורט

    קמרון: טרגדיה בגביע אפריקה לאומות

    בתחילת השבוע פקדה טרגדיה את טורניר הכדורגל הגדול שמתרחש בקמרון.

    המוני אוהדים ניסו להיכנס למשחק של קמרון המארחת נגד איי קומורו, אך נתקלו בכניסה בשערים סגורים. לחץ ההמונים במקום ותחושת התכיפות להספיק להיכנס למשחק, גרמו לכך שמונה אנשים נרמסו למוות ועוד שלושים ושמונה אנשים מטופלים עם פציעות בדרגות חומרה שונות, נכון לכתיבת שורות אלו.

     

    האסון נחקר כעת על ידי נשיא קונפדרציית הכדורגל של אפריקה (CAF) וכוחות הביטחון של קמרון המארחת, במטרה שאירוע כזה לא יחזור.

     

    (כתבה: SportingNews צילום: Kenzo Tribouillard/GETTY Images)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    עולם האופנה: יופי שחור?

    במגזין ווג (Vogue) הבריטי החליטו לחגוג בפברואר את "היופי האפריקאי" ואת המרכזיות של דוגמניות ממוצא אפריקאי בתעשיית האופנה העולמית. חגיגה הזו הייתה יכולה להיות מרגשת, אלמלא ראינו את התמונות.

     

    בתמונות שנבחרו לייצג את חודש פברואר, מוצגות הדוגמניות בבגדים שחורים לחלוטין, עם שזירות שיער לא טבעיות וכאשר גוון העור שלהן כהה בכמה רמות יותר מאשר במציאות, באופן שמטשטש את ההבדלים בניהן ויוצר דימוי אחיד ליופיין הרב גוני.

     

    האם הביקורות על השטחת המגוון הקיים באפריקה ועל חוסר הייצוג של תרבויות לטובת המגזין מוצדקת? או האם החזון האומנותי של העורכת הראשית והצלם (היא ממוצא בריטי-גנאי והוא אפרו-ברזילאי) הוא שקובע?

     

    (כתבה: CNN צילום: Rafael Pavarotti/British Vogue)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    בורקינה פאסו: טלטלה בשלטון

    בשבוע האחרון הודיע צבא בורקינה פאסנו כי השתלט על המדינה, הדיח את הנשיא רוך קאבור (Roch Kabore), פיזר את הממשלה והפרלמנט, השהה את החוקה וסגר את גבולות המדינה.

     

    ההפיכה הוכרזה בטלוויזיה הממלכתית על ידי קפטן סידסור קאדר אואדראוגו (Sidsore Kader Ouedraogo), שאמר כי הצבא תפס את השלטון בתגובה ל"הידרדרות המתמשכת של המצב הביטחוני" במדינה ו"חוסר היכולת של הממשלה" לאחד את האוכלוסייה.
    לצדו ישב, לוטננט קולונל פול-אנרי דמיבה (Paul-Henri Damiba), קצין צבאי בכיר שהוצג בפני תושבי בורקינה פאסו כמנהיגם החדש.

     

    בהודעה ששודרה בטלוויזיה לא הוזכרמקום הימצאו של קאבור, והנשיא לא נראה בציבור מאז פרצו הקרבות ביום ראשון סביב הארמון הנשיאותי.
    אחד ממנהיגי ההפיכה אמר לרשת CNN כי קאבור נעצר בתחילת יום שני על ידי חיילים שהסתערו על שטחי הארמון ואף ירו ליד ביתו של הנשיא. אותו מקור אמר כי קאבור חתם על התפטרותו והוא מוחזק ב"מקום בטוח" במדינה במערב אפריקה.

     

    למידע נוסף על המצב והמציאות האזורית – https://theconversation.com/burkina-faso-coup-latest-sign-of-a-rise-in-the-ballot-box-being-traded-for-bullets-175642

     

    (כתבה: CNN צילום: Sam Mednick/AP)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    מלאווי: שחיתות שלטונית יוצר תהפוכות

    הנשיא לזרוס צ'אקוורה (Lazarus Chakwera), אשר נבחר על מצע של מלחמה בשחיתות, עומד כעת בפני המבחן הראשון שלו. אחרי שהתובע הכללי של מלאווי חשף פרשת שחיתות והונאה שמערבת גם מספר שרים, החליט הנשיא לפזר את הקבינט.

     

    כעת נותר לחכות שהוא יבנה קבינט חדש ולהמשיך לבחון את צעדיו, ייתכן שהנשיא צ'אקוורה יהווה דוגמא לאופן בו יש לפעול כאשר נחשפת שחיתות שלטונית.

     

    (כתבה: allAfrica צילום: Malawi News Agency)

    לקרוא עוד >>
  • חקלאות

    קניה: מפסיקה לייצא אבוקדו

    אם יצא לכם או לכן לקנות אבוקדו בשבועות האחרונים אולי הרגשתם משהו מוזר.

    ואולי בכלל לא, אבל בכל מקרה האיסור החדש בקניה על ייצוא אבוקדו מהמדינה הוא משהו שאי אפשר לעבור עליו לסדר היום ואין להתייחס לכך בקלות ראש! (לפחות לא כנכדה של חקלאים)

     

    כבר בנובמבר האחרון הודיעה רשות המזון והחקלאות בקניה כי היא מפסיקה את ייצוא האבוקדו, זאת מכיוון שחלה עלייה בכמות האבוקדו הלא בשל שנמכר לייצוא, חקלאים קטפו כמה שיותר אבוקדו בגלל ערך השוק הגבוה שלהם. מכירת פירות רבים שעדיין לא הבשילו גרמה לירידה במחיר שמדינות היו מוכנות לשלם על אבוקדו מקניה מכיוון שערך המוצר ירד. דבר שהביא בתורו לירידה בערך האבוקדו שמיוצא מהמדינה.

    נכון להיום לא ברור עד מתי האיסור יימשך.

     

    מאחלת לכולנו חורף מלא באבוקדואים בשלים וטעימים!

    (כתבה: allAfrica צילום: sandid/Pixabay)

    לקרוא עוד >>
play

לסופ"ש הקרוב הבאתי לנו את אחת הזמרות הכי מפורסמות שיצאו מדרום אפריקה (אם לא הכי מפורסמת) מרים מקבה! בגרסה יפיפייה ומחממת של השיר House of the Rising Sun. שתהיה לכולנו שבת של שלום, חמימות ובריאות!