לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

28/1-3/2/2022

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

(לקריאה נוחה בפלאפון מומלץ לפתוח בגרסת הדפדפן)

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • סיכסוכים

    סהרה המערבית: מרוקו ממשיכה בניצול האדמות

    העימותים בין מרוקו וסהרה המערבית עולים שלב. סהרה המערבית היא טריטוריה בגבולות מרוקו, אלג'יריה ומאוריטניה, הנמצאת תחת כיבוש מרוקאי מאז 1979. בשנה האחרונה מרוקו הרחיבה את פעילותה בשטח סהרה המערבית גם לכרייה של פוספטים.

     

    כמות משאבי הטבע שיש בסהרה המערבית הפכה את מרוקו ליצאנית מספר אחת של פוספטים בעולם, עם ייצוא של כ72% מכל הפוספטים שנסחרו בשנת 2021. העושר שטמון בטריטוריה הכבושה הופך את הסיכוי שמרוקו תצא ממנה בשנים הבאות לקלוש.

     

    (כתבה: allAfrica צילום: AFP)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    גינאה ביסאו: מי עומדים מאחורי ניסיון ההפיכה האחרון?

    מדינות מערב אפריקה ממשיכות לסבול מחוסר יציבות, כאשר בפעם השלישית בשנה וחצי האחרונות מתרחש ניסיון הפיכה באחת ממדינות האזור. אחרי סודן וצ'אד, הגיעה תורה של גינאה ביסאו.

     

    חוסר היציבות באזור נובע בין היתר, כתגובה לפחד שארגוני הטרור משרים על האזרחים והתסכול מחוסר היכולת של ממשלות להתמודד מולם. למרות זאת, ניסיון ההפיכה בגינאה ביסאו היה שונה. כל הממצאים שעלו עד כה מצביעים על כך שאת ההפיכה לא הנהיגו קציני צבא בכירים, אלא ככל הנראה סוחרי סמים.

     

    כעת החוקרים מנסים לקבוע האם אכן הסחר בקוקאין שנפוץ במדינה הוביל לניסיון ההפיכה, והאם יש בכירים בצבא או פוליטיקאים שמייצרים איתם קשרים במטרה לתפוס את השלטון.

     

    (כתבה וצילום: QUARTZAFRICA)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    זימבבואה: הממשלה מחייבת גידול חמניות

    כל שנה זימבבואה מייבאת כ65,000 טון של שמן חמניות, בעלות של כ200 מיליון דולר. כעת, ממשלת זימבבואה החליטה להשקיע בחקלאות פנים, בשביל להוריד את התלות בייבוא ולחזק את הכלכלה המקומית.

     

    חמניות הן צמח חזק יחסית, יכולות לעמוד בפני בצורת ומליחות קרקע גבוהה, דורשות מעט דישון ועמידות בפני שינויי מזג אוויר, מה שהופך אותן לגידול חקלאי בטוח. הממשלה תפיץ זרעי חמנייה ותעביר הדרכות על גידול חמניות באזורים חקלאיים, כאשר המטרה המוצהרת היא שכל בית עם שטח חקלאי במדינה יגדל גם חמניות.

     

    תקוות המומחים היא שהתלות בייבוא של מוצר צריכה כל כך בסיסי – שמן בישול – תפחת, תוך חיזוק החקלאות המקומית.

     

    (כתבה: allAfrica צילום: Pixabay)

    לקרוא עוד >>
  • טכנולוגיה

    אוגנדה: בישול באבנים

    שאבאן קאווקי (Shaban Kawuki) מאוגנדה הבין שאי אפשר להמשיך לכרות יערות בשביל ליצור פחמים לבישול, והחליט לעשות מעשה – הוא התחיל לייצר "אבנים בוערות" לבישול.

     

    האבנים האלו יותר זולות, נגישות ובוערות יותר זמן מפחמי עץ רגילים, מה שהופך אותן לתחליף פרקטי ואקולוגי באזור בו בישול במדורה נפוץ מאוד.

     

    אין לכם פנאי לקרוא עכשיו? לכתבה זו מצורף גם סרטון!

     

    (כתבה: DW צילום: MONITOR)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    סיירה לאון: דייג יתר משאיר את האזרחים רעבים

     

    סיירה לאון גובלת באוקיינוס האטלנטי ודייג מהווה מקור הכנסה לכ 12% מהאזרחים העובדים. בנוסף, דגים הם מקור החלבון העיקרי שאזרחי המדינה צורכים. בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי בכמות הדגים, אשר ירדה באופן דרסטי ומאיימת על פרנסתם ובריאותם של רבים.

     

    שילוב של כמות עצומה של אישורי דייג שמוענקים לחברות סיניות (כ 40% מכלל אישורי הדייג המתועש) ודייג לא חוקי גורמים להפסדים של כ50 מיליון דולר בשנה לממשלה, אובדן הכנסה למאות אלפי אזרחים, מחסור חמור במזון וכמובן פגיעה אנושה בסביבה.

     

    (כתבה: The Guardian צילום: Peter Yeung)

    לקרוא עוד >>
  • ספורט

    קמרון: חצי גמר גביע אפריקה לאומות 2021

    גמר גביע אפריקה לאומות מתקרב אחרי טורניר מרגש. היום (חמישי 3.2) בשעה 21:00 שען ישראל יתקיים חצי הגמר השני ויתברר מי תעלה לגמר מול סנגל – קמרון המארחת או מצרים.

     

    בשנתיים האחרונות לא התקיים הטורניר בגלל מגפת הקורונה. באליפות אפריקה לאומות האחרונה שהתקיימה (2019) סנגל העפילה לגמר, בו הפסידה לאלג'יריה. כמו כן, קמרון ומצרים הן לא יריבות חדשות, אחרי שבגמר 2017 קמרון ניצחה את מצרים 2-1.

     

    אין לכן כוח לקרוא כרגע? לכתבה זו מצורף גם סרטון!

     

    (כתבה וצילום: africanews)

    לקרוא עוד >>
play

השבוע יש לנו להקה מגניבה מזימבבואה בשם Gonora Sounds בשיר אנרגטי שעושה חשק לרקוד - The Journey Of Life. הקליפ של השיר מלא בריקודים, ככה שאפשר אפילו ללמוד כמה צעדים חדשים (: שבת שלום!