לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

4-10/2/2022

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

(לקריאה נוחה בפלאפון מומלץ לפתוח בגרסת הדפדפן)

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • סיכסוכים

    אוגנדה: ראוי לשלם פיצויים אחרי כל קונפליקט?

    בית הדין הבין לאומי בהאג (ICJ) פסק כי אוגנדה מחויבת לשלם 325 מיליון דולר כפיצויים לרפובליקה הדמוקרטית של קונגו (DRC), על חלקה בסכסוך בפרובינציית איתורי (Ituri province) הצמודה לגבול בין המדינות.

     

    בעתירתה, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו ביקשה 11 מיליארד דולר בפיצויים, אך בית הדין לא ראה הצדקה לתשלום של הסכום המלא. אין ספק שראוי שמדינות יפצו מדינות אשר הן נלחמו בשטחן, פגעו בכלכלתן ובאזרחיהן. עם זאת, אי אפשר להתעלם מחוסר האיזון בהחלטה של בית הדין לחייב את אוגנדה לשלם פיצויים כאשר מדינות גדולות יותר, עם כלכלות חזקות יותר, אשר עשו נזק הרבה יותר משמעותי לא נאלצות לשלם פיצויים (ראו ערך ארצות הברית ורוב המלחמות/פלישות שהיא הובילה).

     

    האם מדובר בחוסר רצון של בית הדין הבין לאומי להעמיד לדין את המעצמות הגדולות? איזו סמכות יכולה להיות לבית משפט שלא שופט באופן נטול פנים ושוויוני? או שאולי זה לא מקומו של בית הדין הבינ"ל לשפוט בכל מחלוקת ומחלוקת?

     

    (כתבה: REUTERS צילום: Eva Plevier/File Photo)

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    סומלילנד: ביקור רשמי בטאיוואן

    שתיים מהממשלות המבודדות ביותר בעולם נפגשו השבוע במטרה להעמיק את היחסים הכלכליים והפוליטיים. סומלילנד וטאיוואן נמצאות בסיטואציה פוליטית דומה, שתיהן הכריזו על עצמן כדמוקרטיות בעלות ממשל עצמאי, אך רוב העולם לא מכיר בעצמאותן כמדינות רשמיות.

     

    המפגש התמקד בהידוק הקשרים הדיפלומטיים ופתיחה של נתיבי מסחר חדשים. ביבשת בה מדינות רבות מקיימות קשרים עם סין (שמובילה קמפיין נגד טאיוואן), סומלילנד היא האומה האפריקאית השנייה שמקיימת קשרים דיפלומטים עם טאיוואן, רק אחרי ממלכת אסוואטיני.

     

    (כתבה: DW צילום: ROC/Zuma/picture alliance)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    ניגריה: סגירת מזקקות לא חוקיות

    בעיות נשימה, שמיים אפרוריים, כאבי ראש וכאבים בחזה, כתמים שחורים שמופיעים על הבגדים ונזלת שחורה. כל אלה הן חלק מהתופעות שהתושבים בפורט הרקורט (Port Harcourt) בניגריה מסרבים להתרגל אליהן.

     

    בעיר אשר שוכנת בדלתת נהר הניז'ר חיים מעל ל3 מיליון אנשים והאבטלה שם גבוהה. כחלק מהמאמץ לייצר הכנסה, התחילה תופעה שמסכנת את חיי התושבים בעיר. אנשים החלו לנצל את הנפט, הקיים באזור בשפע, והקימו מזקקות פרטיות. תהליך זיקוק הנפט, בעיקר כאשר הוא נעשה באופן פיראטי, הא תהליך מסוכן ומזהם ביותר.

     

    בכתבה – החיים בצל הזיקוק והמלחמה של הרשויות מול התופעה.

     

    אין לכן חשק לקרוא עכשיו? אל תדאגו! לכתבה הזו מצורף גם סרטון.

     

    (כתבה: REUTRS צילום: Afolabi Sotunde)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    קניה: ביטוח בריאות לכולם

    נשיא קניה אוהורו קניאטה (Uhuru Kenyatta) חשף השבוע תוכנית לביטוח בריאות אוניברסלי לכל אזרחי המדינה. התוכנית החלה כבר ב2013, אז הציגו תוכנית חינמית לאמהות, שלפי הדיווחים לוקחות בה חלק כמיליון אמהות כל שנה.

     

    בכדי לאפשר את קיום התוכנית ממשלת קניה השקיעה מאז 2013 בפיתוח תשתיות רפואיות. הנשיא הצהיר לתקשורת כי המטרה שלו היא להגיע למצב בו אף קנייתי לא צריך לבחור בין לשלם את החשבונות הרפואיים שלו לבין צרכים בסיסיים אחרים, אף אדם לא צריך לחשוב פעמיים לפני שהוא ניגש לקבל שירותי בריאות חיוניים.

     

    יהיה מעניין לראות את התוכנית יוצאת לפועל ולעקוב אחר ההשפעות שלה.

     

    (כתבה: allAfrica צילום: The Presidency)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    ניגריה: מאמצים להפצת אמצעי מניעה חדשניים

    אוכלוסיית ניגריה היא הגדולה ביותר באפריקה, השביעית בגודלה בעולם ובין המדינות היחידות בהן רמת הפוריות והילודה עדיין הולכת וגדלה. נשיא המדינה מוחמדו בוהארי (Muhammadu Buhari) יצא השבוע בהצהרה על כך שהוא רוצה לשפר את איכות החיים במדינה וכחלק מהצעדים הללו הוא השיק תוכנית שתנגיש אמצעי מניעה חדישים לכל אזורי המדינה.

     

    הנגישות לאמצעי מניעה מגוונים גם בכפרים הרחוקים מהערים המרכזיות חשובה והיא יכולה להוות מקפצה עבור הנשים באותם האזורים ובמדינה כולה. התוכנית המדויקת עדיין לא פורסמה ובימים אלו מתקיים צנזוס שאור לספק את כל המידע הנחוץ בשביל להבטיח שהתוכנית תהיה כמה שיותר מוצלחת ומועילה.

     

    (כתבה: allAfrica צילום: Zouzou Wizman/Flickr)

    לקרוא עוד >>
  • ספורט

    אפריקה: אולימפיאדת החורף

    עוד לא הספקנו להירגע מליגת אפריקה לאומות וכבר מגיע אירוע ספורטיבי מרגש נוסף – אולימפיאדת החורף בבייג'ין!

     

    אולימפיאדת החורף התחילה השבוע ואמנם היא פחות מעניינת את הקהל הישראלי מאשר אולימפיאדת הקיץ, אבל היא עדיין מהווה פסגת ספורט עולמית שמפגישה בין ספורטאיות וספורטאים מוכשרים מהעולם כולו.

     

    בניגוד לאולימפיאדת הקיץ, בה ספורטאיות וספורטאים ממדינות ביבשת אפריקה זוכים במדליות רבות, עד היום לא זכה אף ספורטאי מהיבשת לחזור עם מדליה מאולימפיאדת החורף. באולימפיאדה הנוכחית יתחרו ספורטאים מחמש מדינות אפריקאיות – אריתריאה, גאנה, מדגסקר, מרוקו וניגריה.

     

    נאחל לכולםן בהצלחה ונקווה שיהיו מקצים מעניינים!

     

    (כתבה: THE CONVERSATION צילום: TOM PENNINGTON/Getty Images)

    לקרוא עוד >>
  • חקלאות

    טנזניה: החקלאים שמחליטים להכניס הביתה ג'וקים

    קטנים, מלוכלכים, מפיצי מחלות? לא רק! חקלאות מקקים תופסת תאוצה ויכול להיות שבה טמונים פתרונות לבעיות הרעב, העוני והמשבר האקולוגי ביבשת אפריקה (טוב, אולי לא הפתרון היחיד… אבל עדיין פתרון).

     

    בטנזניה התחילו להשתמש במקקים כחלק מתזונת החיות בלולים וחוות דגים. המקקים מספקים לבעלי החיים מנות חלבון נחוצות ומפחיתים את צריכת הדגנים והתערובת המתועשת שלהם. בנוסף, גם אנשים פרטיים החלו לצרוך מקקים בצורות שונות. חקלאות החרקים היא דרך זולה ופשוטה יותר לייצר חלבון לצריכה של בני אדם ואם היא תתרחב היא יכולה לעזור להפחית את בעיית הרעב בעולם בין היתר בזכות העובדה שיישארו יותר שטחים חקלאיים שיכולים לשרת את בני האדם במקום לייצר מזון לחיות בתעשיית המזון. בשלב מתקדם יותר, בני אדם יוכלו להפחית/להפסיק לצרוך מזון מן החי בצורה המסורתית והמזהמת שקיימת היום ויעברו לצרוך חלבון מן החי בצורה יותר אקולוגית ובתקווה גם יותר הומאנית.

     

    (כתבה: africanews צילום: Carrie Antlfinger/AP)

     

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    דרום אפריקה: שלושה אריות ופומה שיכולים לשנות את מסלול המגפה

    אחרי שספגה סנקציות לא מידתיות ולא מוצדקות מהעולם בעקבות חשיפת זן האומיקרון, דרום אפריקה ממשיכה להוביל את המגמה האחראית והמוסרית של שיתוף מידע חדש אודות מגפת הקורונה.

     

    ידוע שבעלי חיים יכולים להידבק בקורונה, אך הסכנות שטמונות בכך, לבעל החיים ולאנשים המטפלים בו, עדיין לא נחקרו לעומק. בין הסכנות ישנה ההיתכנות שאנשים ידבקו מבעל חיים חולה וכי הנגיף יעבור מוטציות נוספות ומסוכנות אצל בעלי החיים. עלתה גם ההשערה כי גם אם יצליחו לחסן את כל בני האדם, הנגיף יכול לדגור אצל החיות ולחזור באגרסיביות לאחר שעוצמת החיסון תדעך.

     

    במאמר תוכלו לקרוא מחקר מעמיק על חיות שנדבקו והצעה לשלבים הבאים שכדאי לנקוט בשביל להתגבר על המגפה.

     

    (כתבה: THE CONVERSATION צילום: Kamil Martinovsky/ shutterstock)

    לקרוא עוד >>
play

מוזיקאי בן 92 מכפר קטן מנותק מחשמל במלאווי גילה שהוא כוכב רשת. השיר Linny Hoo של המוזיקאי Giddes Chalamanda התפרסם בטיקטוק והגיע ליותר מ80 מיליון משתמשים! הפרסום המפתיע בגילו המבוגר הגיע גם לנשיא מלאווי, אשר הזמין אותו לחגוג יום הולדת בבית הנשיא, כולל ארוחת ערב עם הנשיא ולילה במלון מפואר.

שבת שלום לכולםן ותזכרו - אף פעם לא מאוחר מידי להגשים חלומות!