לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

11-17/2/2022

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • פוליטיקה

    בורקינה פאסו: ראש החונטה הצבאית הושבע לנשיאות

    פחות מחודש אחרי ההפיכה הצבאית בבורקינה פאסו, הוכתר השבוע ראש החונטה הצבאית, פול-אנרי סנדאוגו דמיבה ( Paul Henri Sandaogo Damiba) כנשיא המדינה. בטקס ההכתרה התייחס דמיבה לאלימות הגואה במדינה והבטיח להילחם מול ארגוני הטרור הרצחניים שפועלים בתוכה בשנים האחרונות – אל-קאעידה והמדינה האסלאמית. עוד דמיבה התחייב לכבד ולפעול בהתאם לחוקה.

     

    האם גנרל שעלה לשלטון בהפיכה צבאית יכול לכבד את החוקה באמת?

    בקישור, סרטון מתוך נאום ההכתרה של דמיבה.

     

    (כתבה: africanews. צילום: Radiodiffusion Télévision du Burkina / AFP)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    סוואטיני: המלך מסרב לשתף פעולה

    המלך מסוואטי השלישי, מלך אסוואטיני קורא לדיאלוג פתוח שיוביל לשינוי חיובי במדינה. אז למה האזרחים כועסים?

     

    בחודשים האחרונים גואות מחאות באסוואטיני מצד ארגונים דמוקרטים וסטודנטים ששוטפים לייצר דיאלוג דמוקרטי בממלכה. כחלק מהניסיונות של דיכוי המחאות כוחות הביטחון, בניצוחו של המלך, הפעילו אלימות רבה ואף עינו חלק מהמוחים.

     

    פצעי דיכוי המחאה עוד לא הספיקו להחלים ולכן כל כך קשה לאזרחים להאמין למלך כאשר הוא טוען שהוא פתוח לביקורת ודיאלוג כנה.

     

    (כתבה: allAfrica צילום: Dmitry Feoktistov/TASS Host Photo Agency)

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    אתיופיה: הסרת מצב החירום

    הפרלמנט האתיופי החליט השבוע להקדים את סיומו של מצב החירום שהוכרז בנובמבר האחרון, עם התקדמות כוחות הTPLF לבירה אדיס אבבה. מצב החרום, שהוכרז תחילה לחצי שנה, קוצר בחצי. הפרלמנט החליט על קיצורו של מצב החרום בזכות שיפור מסוים במצב הבטחוני במדינה ובגלל התדמית הבין לאומית שנפגעה מאוד.

     

    הדעות בפרלמנט היו חלוקות, בעקבות הלחימה העזה שעדיין מתחוללת בחלקים של המדינה. האם ביטול מצב החירום הוא אינדיקציה לגבי העתיד לבוא? האם אתיופיה בדרך לרגיעה? או שמוקדם מידי להיות אופטימיים וצריך לחכות מה יום יביא?

     

    (כתבה: allAfrica צילום: Seyoum Getu / Deutsche Welle)

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    מפגש פסגה: האיחוד האפריקאי והאיחוד האירופי מחממים מגעים

    ממש בימים אלו יערך מפגש הפסגה השישי בין האיחוד האפריקאי האיחוד האירופי, בבריסל. מטרת הפסגה היא לחזק את השותפות בין היבשות וליצור בניהן קשרים אמיתיים וחזקים של שיתוף פעולה בטחוני, כלכלי, סביבתי וחברתי.

     

    המנהיגים לא מגיעים למפגש נקיים לגמרי ושיחות קשות על העבר הקולוניאלי, האפליה בחיסוני הקורונה האופן בו היחסים בין היבשות חייבים להשתנות יצופו ויהוו נושאים מרכזיים בשיחות.

     

    (כתבה:  DW צילום: Christophe Llcoppe/EU-Kmmission/picture alliance)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    גאנה: יוזמות חדשות לקידום אנשים עם מוגבלויות ונכויות

    ממשלות גאנה ונורבגיה אירחו השבוע ביחד את הפסגה הבין לאומית השנייה לנכות ומוגבלויות. מטרת הפסגה היא למצוא פתרונות לצרכיהם של יותר ממיליארד אנשים בעלי מוגבלות כלשהי בעולם כולו, אשר 80% מהם חיים בדרום הגלובלי.

     

    כשהעולם כולו התמודד עם מגפת הקורונה, אנשים עם מוגבלויות נשכחו בצד ואפילו הצרכים הבסיסיים ביותר של רבים מהם נותרו ללא מענה. עם השתקמות העולם וההתחלה של החזרה לשגרה המיוחלת, יש "לבנות מחדש" את החברה ככה שתצליח להכיל ולתת מענה גם לאנשים עם מוגבלות.

     

    (כתבה: AFRICAN ARGUMNTS צילום: Global Disability Summit)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    חוף השנהב: דנ"א משנהב שהוצל יכול ללמד על רשתות סחר

    וטרינרים וקבוצות של פעילים לשימור סביבתי בחוף השנהב משתפים פעולה במטרה לעצור סוחרי שנהב, שהורגים פילים ומסכנים עוד יותר את החיה שגם כך נמצאת בסכנת הכחדה. מומחים משערים שיש שלושה ארגוני פשע מרכזיים אשר מייצאים שנהב מיבשת אפריקה.

     

    כעת, באמצעות שימוש חדשני בבדיקות דנ"א, החוקרים יכולים לקבוע מאיזה אזור הגיעו הפילים אשר נרצחו בשביל השנהב שלהם. בשיתוף פעולה עם האינטרפול, שבכוחם לחקור אזורים נרחבים, מצליבים את הדנ"א של הפילים עם טביעות אצבעות שיכולות להימצא עליהם ואיכון של פלאפונים וכך מצליחים לאתר אנשים שמהווים חוליה מרכזית בשרשרת הסחר.

     

    המחקר רק התחיל וכבר הצליחו לאתר את המדינות והערים המרכזיות מהן מייצאים שנהב – אוגנדה, קניה וטוגו. חשוב להזכיר שהסחר בשנהב הוא מאוד לא חוקי ויש לקוות שהחקירה הבין לאומית הזו תצליח להניב שינוי אמיתי.

     

    (כתבה: africanews. צילום: WWF)

    לקרוא עוד >>
  • חקלאות

    סיירה לאון: הנשים בחזית מהפכת החקלאות

    כ 60% מאוכלוסיית סיירה לאון עובדת בתחום החקלאות וחקלאות מהווה כמעט חצי מהתמ"ג שלה! חקלאות לא מתוכננת בקפידה והתחממות הגלובלית גרמו לכך שבעשור האחרון קצב הגדילה ביבול החקלאי לא תאם את קצב גדילת האוכלוסייה והרעב החל לגבור. מגפת הקורונה כמובן רק החמירה את המצב.

     

    ב2020 כ150 נשים החליטו להתאגד ולהתחיל לעסוק בחקלאות בפנים הארץ – אזור ביצתי שעד אז לא שימש לגידולים. לפי המידע שמשרד החקלאות בסיירה לאון אסף, בשיתוף עם קבוצת מחקר שעוסקת בביטחון תזונתי, אדמות הביצה שהנשים מעבדות מניבות יותר מפי שלוש מהאדמות החקלאיות שנמצאות על הרמה בהן רוב החקלאים משתמשים.

     

    (כתבה וצילום: Africa.com)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    זימבבואה: בישול חרקים

    אחרי מספר שבועות בהם הבאנו כתבות על היתרונות והצורך בשימוש בחרקים כמקור חלבון מצוין, נגיש וזול, הגיע השלב הבא!

     

    אוניברסיטה בזימבבואה הוציאה ספר מתכונים על הדרכים בהן אפשר לשלב חרקים שונים בתזונה היום יומית. החוקרים מהאוניברסיטה מאמינים שספר המתכונים יעזור להגדיל את שוק הצרכנים של חרקים לאכילה.

     

    הגדלה של שוק החרקים האכילים יכולה לתרום רבות לאוכלוסיות שסובלות מחוסרים תזונתיים וכמובן לכדור הארץ ומשבר האקלים.

     

    (כתבה וצילום: DW)

    לקרוא עוד >>
play

הקבוצה מDRC שבאה לעודד את כולנו! שבת שלום!