לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

25/2-3/3/2022

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

(לקריאה נוחה בפלאפון מומלץ לפתוח בגרסת הדפדפן)

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • סביבה

    מוזמביק: לדבר עם היפופוטמים?

    שני חוקריי קרוקודילים ממוזמביק מצאו עצמם שואלים שאלה מעניינת ביותר – למה היפופוטמים כל כך רועשים? אמנם היפופוטמים הם לא נושא המחקר הרגיל שלהם, אבל צמד החוקרים הצליחו להגיע למסקנות מעניינות ובעלות פוטנציאל לעזור במאמצי השימור של החיה המופלאה הזו.

     

    כמו כן, על אף החזית החיצונית המתעתעת שלהם, היפופוטמים יכולים להיות מאוד אגרסיביים ואף קטלניים. הבנה של דפוסי הקריאות שלהם עשויה לסייע גם לבני האדם שחיים או עובדים בקרבתם.

     

    (כתבה וצילום: THE CONVERSATION)

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    קניה: ועידת פסגה שתגדיר מחדש את השימוש בפלסטיק

    בשנים האחרונות מצאו חלקיקי פלסטיק בקרחונים בים הארקטי, מעיים של לווייתנים ובאטמוספירה. כבר לא ניתן להכחיש שפלסטיק ומוצריו מהווים אתגר ענקי בהתמודדות העולמית עם זיהום סביבתי. השבוע תצא לדרך בקניה ועידה היסטורית בה נציגים מיותר ממאה מדינות יפגשו, ידונו ויקבעו צעדים מדידים וסנקציות בנוגע לשימוש בפלסטיק ולאופן בו נפטרים אותו.

     

    מטרת הועידה היא קביעת חוקים בין לאומיים קשיחים בשנתיים הקרובות, אחרי עבודת שטח רבה. בנוסף לוועידה פורצת הדרך הזו, ישנן יותר מ50 מדינות ומדענים, אנשי עסקים וקבוצות איכות סביבה שקוראים לרגולציה בתחום הפלסטיק באופן מידי וסנקציות חריפות כלפי מפירי ההחלטות.

     

    מוזמנים ומוזמנות גם לקרוא – הרעיונות הכי טובים בתחרות Afri-Plastics –

    https://www.africa.com/afri-plastics-challenge-reveals-wealth-of-african-innovation/

     

    (כתבה וצילום: Africa.com)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    הזירה הבין לאומית: האם צמצום חוסר השוויון יכול להיות פריצת הדרך הנחוצה במלחמה במשבר האקלים?

    דיונים על הדחיפות במלחמה בשינויי האקלים הם לא חדשים, ועדיין הצעדים שמוסכמים על הקהילה הבין לאומית לא מספיק משמעותיים. המאמר הבא בא לטעון שחוסר השוויון הגלובלי הוא שגורם לחוסר הפעולה בנושא.

     

    חוסר שוויון מרחיק בין חברות וגורם לאליטות לשמר את האינטרסים של עצמן, כאשר השחקניות החזקות מכתיבות את המהלכים. אחת הבעיות היום בניהול המלחמה במשבר האקלים היא שרוב המדיניות שנוגעת לפיתוח בר קיימא מתבססת בקונטקסט של מדינות בעלות הכנסה גבוהה, מה שהופך את ה"פתרונות" שהן מציעות ללא ישימים ולא ברי קיימא במדינות כמו מדינות אפריקה.

     

    חוסר השוויון ניכר גם כשרואים מי המזהמות הגדולות ביותר ומי המדינות עליהן מוטלות הסנקציות והביקורת הרבה ביותר.

     

    (כתבה: THE CONVRSATION צילום: Getty Images/ Stock photo)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    ניגריה: אפליה במעברי הגבול של אוקראינה

    מספר מנהיגים מיבשת אפריקה, בראשם ראש ממשלת ניגריה מוחמדו בוהארי (Muhammadu Buhari) השמיעו קול מחאה אחרי שאזרחים אפריקאים רבים לא הצליחו לצאת מגבולות אוקראינה בעקבות המלחמה עם רוסיה.

     

    באוקראינה לומדים כ4,000 סטודנטים ניגרים, שחייהם בסכנה כעת ביחד עם אזרחי אוקראינה. סטודנטים רבים שהגיעו לגבול עם פולין גילו לתדהמתם שפולין לא מאפשרת כניסה לשטחה. סטודנטים אחרים מצאו עצמם הולכים ברגל שעות רבות בקור במטרה להגיע למעברי גבול פתוחים ולמקום בטוח.

     

    מנהיגי היבשת זעמו לשמע האפליה במעברי הגבול, שכן לא ידוע על אף מקרה בו אזרחים של מדינה מחוץ לאפריקה נתקעו בלי יכולת לעבור את הגבול. אחרי התגובות הזועמות החלו לעבוד שר החוץ של ניגריה ושר החוץ של אוקראינה במטרה להבטיח שמצב מכפיר שכזה לא ישנה.

     

    (כתבה וצילום: Africa.com)

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    הרפובליקה המרכז אפריקאית: מדוע ארה"ב הוציאה צו מעצר חדש על ג'וזף קוני?

     

    ארה"ב הכריזה השבוע כי היא תעניק עד 5 מיליון דולר לכל אדם שיוכל לספק מידע שיוביל לתפיסתו של ג'וזף קוני (Joseph Kony), מנהיג ארגון מורדים רצחני ומזעזע מאוגנדה, שכנראה מסתתר בשנים האחרונות ברפובליקה המרכז אפריקאית. כעשרים שנה גורמים אמריקאים שונים, פורמליים יותר או פחות, מנסים לתפוס אותו ללא הצלחה ומבלי שום רמז. עד כה ארה"ב הוציאה כ 800 מיליון דולר על חיפושים וחקירות שלא הניבו דבר.

     

    אבל למה הם בכלל מחפשים אותו??

     

    בשנים האחרונות פעילות ה LRA (Lord's Resistance Army), קבוצת המורדים שמנהיג קוני, הצטמצמה באופן ניכר והיא לא מהווה איום משמעותי על יציבות האזור או על האנשים החיים בו.


    מה מניע את ארה"ב להשקיע כל כך הרבה מאמצים וכספים בתפיסתו של קוני? למה דווקא קוני ואיך המאבק האמריקאי משפיע על תושבי הרפובליקה המרכז אפריקאית ואוגנדה?

     

    (כתבה: THE CONVERSATION צילום: AP)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    דרום אפריקה: ריקי ריק, סמל תרבות

    הראפר הדרום אפריקאי ריקי ריק (Riky Rick) הלך לעולמו בטרם עת לפני כשבוע, בהיותו בן 34. ריקי ריק היה פורץ דרך והיווה השראה עבור רבים בעולם המוזיקה והיצירה הדרום אפריקאי. כמו כן הוא היה מודל לחיקוי עבור צעירים ובוגרים כאחד, בזכות הפתיחות שלו בנוגע לדיכאון הקליני ממנו סבל והמאמצים שעשה להעלאת המודעות לבעיות נפשיות.

     

    בריאות הנפש עדיין בגדר טאבו באזורים רבים באפריקה ומתמודדי נפש רבים לא מבקשים או מקבלים את הסיוע הנחוץ להם, מה שהופך את הפעילות של ריקי ריק לאפילו יותר משמעותית.

     

    אנו רוצות מפה להפציר בכל קוראינו וקוראותינו – אל תישארו עם הקושי לבד.

    עמותת ער"ן 1201

     

    (כתבה: THIS IS AFRICA צילום: twitter)

    לקרוא עוד >>
play

עופר אקרלינג אמנם לא רצה לזמביה, אבל אנחנו חיכינו לטיסה הזאת משנה שעברה! בשבוע הקרוב יצא לזמביה סיור לימודי של המחלקה ללימודי אפריקה באוניברסיטת בן גוריון, בהובלת מרכז אפריקה ע"ש תמר גולן. לפיכך, שבוע הבא תהיה מהדורה מיוחדת של 'השבוע באפריקה'. שבת שלום!