לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

25-31/3/2022

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

(לקריאה נוחה מהפלאפון מומלץ לפתוח בגרסץ הדפדפן)

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • בריאות

    בוטסואנה: מפעל חיסונים חדש

    בבוטסואנה הכריזו על הקמת מפעל לייצור חיסונים ותרופות אשר יתמקד בחיסונים לקורונה והתמודדות עם מחלות נוספות, בניהן סרטן. המפעל, אשר יהיה מהבודדים בכל יבשת אפריקה, צפוי להפוך לפעיל עד שנת 2026.

     

    ביבשת כולה יש מחסור חמור בחיסוני קורונה  ועד היום חוסנו רק כ 10% מכלל תושבי היבשת. למרות זאת, אי אפשר שלא לתהות – האם עוד ארבע שנים עדיין יהיה ביקוש לחיסונים הללו?

     

    כל התשובות, ומידע נוסף על הפעילויות של המפעל החדש, בכתבה.

     

    (כתבה: this is Africa צילום: BWgovernment)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    דרום אפריקה: טבעת שתוכל להגן מפני HIV איידס

    פריצת דרך במניעת הדבקות בHIV איידס בדרום אפריקה!
    מחלת הHIV איידס היא אחת המחלות שגורמת לתמותה הרבה ביותר בקרב נשים בגיל הפוריות בעולם כולו. באפריקה שמדרום לסהרה נשים מהוות 60% מהאנשים שחיים עם המחלה. שילוב של מספר גורמים, בניהם אלימות מינית וניצול, גורמים לכך שנשים מהוות כשני שלישים מכל הנדבקים החדשים בשנה.

     

    אמנם היום HIV איידס היא לא מחלה שדינה מוות, אנשים רבים חיים לצד המחלה בעזרת "קוקטייל" תרופות ייחודי, אך תרופות אלו יקרות מאוד, לא נגישות לכולם וכרגע החולים והחולות תלויות בהן לחלוטין. הדרך הכי טובה עד כה להימנע מהדבקה או הידבקות ב HIV איידס היא שימוש בקונדום. במצב כזה, רוב האחריות והשליטה שיש על אמצעי המניעה היא לגבר שאמור להשתמש בו.

     

    הטבעת החדשה עשויה לשנות את כללי המשחק – מדובר בטבעת סיליקון שתוחדר לנרתיק ושם היא תפריש תרופה בשם דאפיבירין (Dapivirine). בניסויים ראשוניים נמצא שטבעת הדאפיבירין יעילה במניעת הידבקות בHIV איידס ודרום אפריקה הפכה למדינה השנייה, אחרי זימבבואה, שמאשרת את השימוש בה.

     

    (כתבה: this is Africa צילום: NIAID/Attribution 2.0 Generic (CC BY 2.0))

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    ועידת פסגה : הנשים שמובילות את המהפכה

    השבוע נערכה ועידה שדנה בעתיד יבשת אפריקה, לא משהו שלא שמענו עליו בעבר, מה שמייחד את הועידה הזאת הוא מי שהובילו אותה ומי שהועידה נערכה לכבודן. הועידה הוקדשה ל22 הנשים שעמדו ועומדות היום בראשות מדינות שונות ביבשת, בין אם כראשות ממשלה ובין אם כנשיאות.

     

    הפוליטיקאיות דיברו על שוויון בין המגדרים, נשים בעמדות הנהגה ושיעורים שהן למדו ושביכולתם לשנות את עתיד היבשת.

     

    (כתבה וצילום: Africa.com)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    רואנדה: הפרטת התה הגדולה

    אדוארד נגירנטה (Edouard Ngirente) ראש ממשלת רואנדה החליט להעביר את הבעלות על מפעל יצור התה הגדול במדינה לידי 5,000 חקלאים פרטיים קטנים שחיים ועובדים באזור המפעל היום. המהלך הזה נועד להבטיח הכנסה קבועה לחקלאים רבים, הכנסה שיכולה לשנות את חייהם.

     

    (כתבה: allAfrica צילום: 2010CIAT/NeilPalmer/Flickr)

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    נמיביה: כמה שווה רצח עם?

    לפני יותר ממאה שנים הגרמנים ביצעו רצח עם בנמיביה, כחלק מניסיונם להפוך אותה למושבה גרמנית בתקופת הכיבושים הקולוניאלים. כעת, ממשלת נמיביה וממשלת גרמניה חתמו על הסכם פיצויים לטובת העם הנמיבי, במהלכו הגרמנים יכירו ברצח העם, יבקשו סליחה ויפצו באופן כלכלי את הצאצאים של הנרצחים ואת המדינה עצמה אשר נלקחו ממנה עושר תרבותי, אנושי ומשאבים.

     

    כל הפרטים על ההסכם, הקולות המרוצים והקולות הפחות מרוצים בכתבה.

     

    אין לכם חשק לקרוא? אל תדאגו הכתבה הזו מופיעה כסרטון!

     

    (כתבה: DW צילום: commons)

    לקרוא עוד >>
  • חינוך

    טנזניה: אנתרופולוגיה כאופנה

    שני אמריקאים נוסעים לסיור יוקרתי בטנזניה, מה יכול להשתבש?

     

    שני בחורים אמריקאים הצטרפו לסיור יוקרתי שמתמקד קבוצה האתנית הדזה (Hadza) שחיים באזור אגם אייסי (Eyasi) בטנזניה. הם כל כך התלהבו ממה שהם ראו שהם החליטו לשתף את החוויות שלהם במדיות החברתיות, בהן יש להם המוני עוקבים. פוסטים עמוסי דעות קדומות וניצול ציני של האנשים המקומיים.

     

    על הבעייתיות שיש בסיור מאורגן שנועד לאפשר לזרים לתצפת על אנשים פרטיים ובכלל על הטרנד החדש של תיירים שמכתירים עצמם לחוקרים אנתרופולוגים - בכתבה.

     

    (כתבה: Africa Is a Country צילום: Twitter)

    לקרוא עוד >>
play

אמנם החורף כבר עושה סימנים של עזיבה, אבל לא יכולנו להתאפק מלהמליץ על הבינג' הכי שווה עכשיו בנטפליקס! Young, Famous & African זאת לחלוטין הסדרה הבאה שכדאי לכל מי שהיבשת מעניינת אותו (וצריך קצת לתת מנוחה למחשבות) לצפות בה!