לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

1-7/4/2022

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • מדע

    דרום אפריקה: איך הדרום אפריקאים תורמים לחקר האקלים באנטרקטיקה?

    בשנת 1915 ספינת המסעות אנדיורנס (Endurance) שקעה למצולות ים ודל שבאנטרקטיקה. בניגוד לכל הסיכויים, לפני כחודש ספינת מחקר דרום אפריקאית הצליחה למצוא את אותה הספינה שאבדה. מה שאפשר לספינה SA Agulhas II למצוא את האנדיורנס בניגוד לרבות שנכשלו במשימה, הוא גם מה שהופך את ספינת המחקר הדרום אפריקאית לפורצת דרך בתחומים אחר של חקר אנטרקטיקה ואקלים.

     

    ספינת המחקר SA Agulhas II יצאה למספר מסעות בתנאי חורף קשים, בהם צוותי מחקר אחרים אפילו לא חושבים לצאת למסע. הכלים המתקדמים והחשיבה פורצת הדרך משתלמים. ספינת המחקר הדרום אפריקאית כבר גילתה מספר ממצאים מרעישים, והיא רק בתחילת דרכה.

     

    (כתבה: The Conversation צילום: Raquel Flynn)

    לקרוא עוד >>
  • טכנולוגיה

    שינויי אקלים: פתרון חדשני שיעזור לצמצם את כמות האוכל שנזרק ביבשת אפריקה

    הידעתם? אם פסולת אוכל הייתה מדינה, היא הייתה המדינה השלישית הכי מזהמת מבחינת פליטות גזי חממה.

     

    לפי ה  World Resource Institute, כשליש מכל המוצרים האכילים בעולם מתבזבזים או נזרקים כל שנה. בסטטיסטיקות הללו אין הבדלים משמעותיים בין הצפון הגלובלי לדרום הגלובלי, כשביבשת אפריקה מידי שנה נזרקים כ37% מהמוצרים האכילים שיוצרו. נתון זה מזעזע בהתחשב בעובדה שישנן לא מעט מדינות ביבשת בהן אזרחים שסובלים מחוסר ביטחון תזונתי.

     

    האם נמצא פתרון חדש ויצירתי שיפתור את הבעיה הזו? הכל בכתבה!

     

    (כתבה: Africa Vibes צילום: coldhubs.com / website@)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    בורקינה פאסו: נגמר המשפט של רוצח תומא סנקרה

    לאחר חצי שנה של דיונים מפרכים, ובאיחור של 37 שנים, בית משפט בבורקינה פאסו הודיע השבוע כי בלז קומפאורה (Blaise Compaoré), נשיא המדינה לשעבר (בשנים 1987-2014) נמצא אשם ברצח תומא סנקרה (Thomas Sankara) – קודמו בתפקיד.

     

    קומפאורה יתחיל לרצות את עונשו בחודשים הקרובים. אמנם הוא מקבל את עונשו, אבל לעולם לא נדע מה היו ההשפעות המלאות של מעשיו.

     

    (כתבה: This is Africa צילום: ANP)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    ניגריה: ארגוני זכויות אדם כועסים על כליאה לא מוצדקת (לטענתם)

    במהלך חריג ומעורר מחלוקת בית משפט בניגריה שפט אדם ל 24 שנים בכלא. מה היה פשעו של אותו האדם? 18 סעיפים שונים של חילול השם. לפי בית המשפט, מובארק באלה (Mubarak Bala) פרסם בפייסבוק פוסטים שעולבים בנביא מוחמד ובדת האסלם. באלה עצמו גדל כמוסלמי, מזדהה כאתאיסט ועומד בראש ה Humanist Association of Nigeria.

     

    (כתבה: allAfrica צילום: Hédi Benyounes/Unsplash)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    מנהיגות נשית: האם יש הבדלים אינהרנטים בין מנהיגות ומנהיגים ביבשת אפריקה?

    שבוע שעבר הבאנו כנס שהתקיים ובו דיברו על 22 הנשים שעמדו ועומדות היום בראשות מדינות ביבשת אפריקה. השבוע נרצה לשאול שאלה נוספת – האם אותן המנהיגות שונות מהמנהיגים הגברים של היבשת? מנהיגות רבות זכו להצלחה בתקופת הקורונה והוקרה בין לאומית, בעוד יותר ממנהיג אפריקאי אחד נחקר בחשד לניצול כוח לרעה או שחיתות. אבל האם באמת יש הבדל ביכולות לשלוט? או שמדובר במשהו אחר?

     

    מה אתן ואתם חושבים וחושבות? יש הבדלים? האם מדובר בתכתיבים חברתיים? צירוף מקרים? מסורת? דעה מוטעית? מוזמנים ומוזמנות לקרוא את הכתבה ולהגיד לנו מה דעתכםן!

     

    (כתבה: African vibes צילום: NobelPrize.org)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    אוגנדה: הטרנד החם של השנה

    טרנד חדש משתלט על כל החתונות באוגנדה, ובצדק! מתכננים חתונה? חושבות שכל החתונות נראות אותו הדבר? צפו בסרטון בקישור לכתבה וגלו מה הטרנד המגניב!

     

    (כתבה וצילום: DW)

    לקרוא עוד >>
play

כמו האובך שאופף אותנו בימים האחרונים, גם הלהקה הבאה הגיעה ממצרים! אמנם העשייה שלנו מתרכזת באפריקה שמדרום לסהרה, אבל לא יכולתי לוותר על ההזדמנות להנעים לכםן את השבת. שתהיה שבת של שלום, שלווה ואחדות.