לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

22-28/4/2022

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • כלכלה

    ניגריה: ההייטקיסט הצעיר שכובש את העולם

    נג'וקו עמנואל (Njoku Emmanuel) הקים את Lazerpay, חברה ששידרגה את אופציות התשלום הבין לאומיות, ועזר להפוך אותה לחברה ששווה מיליונים כשהוא רק בן 19!

     

    מצורף סרטון של ראיון בו הוא מתאר את החברה, איך היא הגיעה למקום בו היא היום ולמה גם לכם כדאי להשתמש בה (או לא, אנחנו לא מקבלות אחוזים).

     

    (כתבה: Fisayo Sosudo צילום: Techcabal)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    בורונדי: ההשפעות הפוליטיות של עז בודדה

    מה שהתחיל כיוזמה מצד הממשלה להפחתת העוני ולייצור נתיבי תעסוקה חדשים לאזרחים, נתפס עכשיו כניסיון לגיוס פוליטי של ההמונים לצד המפלגה השלטת. כשהממשלה החדשה נכנסה לתפקיד בשנת 2020, הנשיא אווריסט נדישימיה (Évariste Ndayishimiye) החליט לשים את הפיתוח של המדינה בראש סדר העדיפויות.

     

    כחלק מהשינוי התפיסתי הזה הקימו חוות משותפות בהן אזרחים שונים מקבלים מהמדינה חיית משק (לרוב עז או חזיר), והם מגדלים אותן ביחד ומתפרנסים באמצעותן. כעת, יותר ויותר דיווחים מגיעים על אזרחים שאותה החיה נלקחה מהם אך ורק מכיוון שהם לא מצביעים למפלגה השלטת.

     

    איך הממשל מצדיק את המהלך? איך הפילוג הפוליטי-כלכלי הזה משפיע על אזרחי בורונדי? בכתבה!

     

    (כתבה: African Arguments צילום: Jimbere Magazine)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    מאוריציוס: מי בנה את הפירמידות?

    בגובה של 10 מטרים, שחורות לחלוטין ומהונדסות להפליא ניצבת החידה שהיא הפירמידות של מאוריציוס. למה חידה? עד היום החוקרים לא הצליחו לקבוע מי ולמה בנו את הפירמידות, וכל תיאוריה נשמעת פחות סבירה מהשנייה.

     

    הסיבה העיקרית לכך שהחוקרים מתקשים כל כך להתחקות אחר העבר היא עשרות שנות הקולוניאליזם שמחקו כל זכר לציוויליזציה שקדמה לו. אילו חברות היו יכולות לבנות את הפירמידות האלו? האם הן באמת שייכות לציוויליזציות נשכחות? או שאולי יש הסבר מהשנים האחרונות שיפתור את החידה?

     

    (כתבה: African Arguments צילום: Jacques Achilles)

    לקרוא עוד >>
  • טכנולוגיה

    סיירה לאון: הסטרט-אפ שיכול להציל את העצים

    בסיירה לאון, אחת המדינות הכי עניות בעולם, אנשים רבים מבשלים עם פחמים. בשביל להשיג את הפחמים הללו נכרתים עצים רבים, מה שגורם לאדמה להיות פחות יציבה ולריבוי של מפולות בוץ קטלניות.

     

    אלהאג'י סיראג' בהא (Alhaji Siraj Bah) חלם לשנות את המצב. הוא רצה להפסיק את כריתת העצים וחיפש משאב דליק אחר שיהיה מצוי בשפע ולא יגבה מחיר חמור מהסביבה. נשמע משימה קשה? קשה אבל אפשרית! אלהאג'י מצא חומר טבעי שאנשים זורקים כזבל ופיתח נוסחה שמאפשר לו לבעור לאורך יותר זמן מעץ ועם פחות עשן!

     

    רוצים לדעת מה החומר המיוחד? רוצות לדעת מה הטכנולוגיה שמאפשרת את זה? הכל בכתבה!


    ובמקרה וקשה לכםן להתרכז כרגע, אל תדאגו – הכתבה היא סרטון!

     

    (כתבה: Business Insider צילום: Alhaji Siraj Bah)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    זימבבואה: הדייגות ששוברות מחסומים

    שמונה נשים מקבוצת הטונגה בזימבבואה מאסו בעיסוק הנשי המסורתי אליו הוכוונו מילדות – שזירת סלים – והחליטו להקים קולקטיב שיאפשר להן להתפרנס טוב יותר, בעבודה נוחה יותר.

     

    בעזרת תמיכה של ארגון מקומי הנשים עברו הכשרת דייג ובנו סירה מתאימה לדייג לילי. בזכות הקולקטיב הנשים הרוויחו יותר וניהלו עם בני זוגם את משקי הבית באופן שוויוני יותר. היום, הנשים ניצבות בפני מספר אתגרים, המשמעותיים ביותר בהם הוא התמעטות הדגים בעקבות משבר האקלים ותקלות יקרות שפגעו בסירה.

     

    (כתבה וצילום: CNN)

    לקרוא עוד >>
play

השבוע הבאנו מוזיקה מסורתית מסומלילנד (עם טוויסט מודרני). שתהיה שבת של שלום ועיד אלפיטר שמח לחוגגותים