לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

29/4-5/5/2022

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

חשבנו הרבה איך אפשר לסכם שבוע כזה. האם ראוי לעשות משהו שונה, עצוב או חגיגי ואיך אפשר בכלל לסכם את המורכבות שהיא המדינה שלנו - חגיגות עיד אלפיטר שמציינות את סיום הרמאדן ומיד לאחריהן יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, ויום העצמאות. שני עמים שחיים יחד זה לצד זה, לפעמים באופן הרמוני ופעמים רבות מידי תוך קושי עצום.

לבסוף החלטנו להשאיר את השבוע באפריקה כמו שהוא, כאי של יציבות בעולם לא יציב. שתהיה לכולנו שבת של שלום

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • כלכלה

    קניה: איך מייצבים כלכלה?

     

    האינפלציה בשיאה, מחירי הדלק והאוכל עולים ונותרו עוד מספר חודשים לבחירות לפרלמנט ולנשיאות קניה. השבוע הכריז נשיא קניה על העלאה של 12%  בשכר המינימום, במטרה לייצב את כלכלת המדינה.

     

    איך היוזמה הזאת מתקבלת? האם מדובר בטריק בחירות? או בצעד שייצב את כלכלת המדינה?

     

    (כתבה וצילום: Africa.com)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    שוויון: החשיבות של נשים בעלות מוגבלות

     

    "Women hold up half the sky, but they usually do not occupy half of the seats in the positions of influence” – Marcia VJ Cran, member of UN Human Rights committee.

     

    תת ייצוג של נשים במקומות השפעה הוא מאבק ארוך ומתמשך, ולצערנו כרגע לא נראה לו סוף. כותבת המאמר הבא טוענת כי המאבק לייצוג הולם של נשים הוא חשוב, אך לא מספיק. גם בתוך קבוצת הנשים ישנן תתי-קבוצות אשר סובלות מאפליה כפולה וקריטי שהן יקבלו מקום בשולחן מקבלי ההחלטות.

     

    איך גורמים לשינוי כזה לקרות? מה ההשפעה של ייצוג לכל תתי הקבוצות בקרב נשים? איפה הקריאה לייצוג הולם של תתי קבוצות בקרב גברים?

     

    (כתבה: AFRICAN ARGUMNTS צילום: Sightsavers)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    צ'אד: האם צבא יכול לייצר דמוקרטיה?

     

    צבא של מדינה אוטוריטרית מסייע במשימת שלום בין לאומית, נשמע כמו פרדוקס? כך המצב עם צבא צ'אד. דעת הקהל העולמית חלוקה בהקשר של משימות שלום בין לאומיות, האפקטיביות והלגיטימציה שלהן. שאלת הלגיטימציה עולה מדרגה כאשר רואים צבא של מדינה לא דמוקרטית, כדוגמת צ'אד, שמוביל משימת שלום במדינה אחרת, במטרה לקדם את הדמוקרטיזציה של אותה המדינה.

     

    מסנגרי משימות השלום טוענים כי למהלך כזה יש פוטנציאל בטווח הרחוק להאיץ גם את תהליכי הדמוקרטיזציה במדינת האם. מתנגדי משימות השלום טוענים כי לא רק שהמהלך לא יאיץ דמוקרטיזציה, אלא הוא מרחיב את הלגיטימציה של השלטון האוטוריטרי ומכשיר את הצבא כך שיוכל לאחר מכן לשלוט על האזרחים ביתר קלות.

     

    (כתבה וצילום: THE CONVERSATION)

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    דרום סודן: מריבות הבקר

     

    בחלקה הדרומי של דרום סודן, המקום בו שוכנת בירת המדינה ג'ובה (Juba) וממנו החלה ההתקוממות שהובילה בסופו של דבר להתפצלות מסודן, חיות כ 30 קבוצות אתניות שונות.

     

    רוב תושבי המחוז עוסקים בחקלאות והוא המחוץ הכי חזק מבחינה כלכלית.

     

    הפוטנציאל הכלכלי העצום באזור גורם ליריבויות פנימיות להיווצר ומידי פעם עולה הדרישה להקשחה של הגבולות הפנימיים. האם הסכסוכים הללו, והקריאה להפרדה הרמטית יותר בין קבוצות, מסכנת את היציבות של המדינה הצעירה ביותר בעולם? איך ממשלת דרום סודן מתמודדת עם הקשיים החדשים-ישנים הללו?

     

    (כתבה: allAfrica צילום: Aymatth2/Wikimedia Commons)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    מינים פולשים: עקירת העצים שתשפר את איכות הסביבה

     

    בני האדם הביאו את כדור הארץ לסף משבר כל כך קיצוני, שהיום כמעט מיליון זני צמחים וחיות נמצאים בסכנת הכחדה. אובדן מינים משבש את היציבות הטבעית וגורם למערכות אקולוגיות שלמות לקרוס או להשתנות. השינויים הללו משפיעים גם על בני האדם.

     

    אחד הגורמים שמשפיעים על הדרדרות המערכות האקולוגיות הוא פלישה של מינים זרים. שנים לבות ידועה ההשפעה של מיני צמחים פולשים על צמחייה מקומית ועל המערכות האקולוגיות הטבעיות, בכתבה הבאה מוצג מחקר בו מתואר האופן בו צמחים פולשים משפיעים גם על מאגרי המים במדינה.

     

    (כתבה: THE CONVERSATION  צילום: Cape Winelands Biosphere Reserve)

    לקרוא עוד >>
play

את השבוע הזה נסיים עם סליף קייטה (salif keita), זמר ומלחין מחונן ממאלי, ועם השיר היפייפה Yamore.