לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

6-12/5/2022

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • בריאות

    דרום אפריקה: דגים מתוקים

    צלם דרום אפריקאי החליט לשלב בין שתי התשוקות שלו, במטרה להשפיע לטובה על הסביבה – הוא מצלם דגי מים שחיים במאגרי מים מתוקים וכך מעלה את המודעות לחשיבות השימור שלהם ושל המערכת האקולוגית בתוכה הם חיים.

     

    שימור המערכות האקולוגיות במאגרי מים מתוקים קריטי לאיכות הסביבה וליכולת שלנו, כמין, להתקיים.

     

    (כתבה: CNN צילום: Jeremy Shelton)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    קניה: עובד פייסבוק תובע את מטא

    קנייתי, עובד לשעבר של פייסבוק, תובע את חברת האם מטא על תנאי העסקה מכפירים. העובד טוען כי פעמים רבות הייתה חוסר סדירות בתשלומי השכר שלו וכי הוא לא קיבל תמיכה נפשית מספקת. עוד טוען העובד כי הוא פוטר לאחר שניסה ליצור ארגון עובדים.

     

    במסגרת עבודתו, נחשף אותו עובד לתכנים קשים, אותם היה צריך לסנן. את טבילת האש הראשונה הוא קיבל כבר בסרטון הראשון שהיה עליו לסנן – כריתת ראש של אדם. למרות התכנים הקשים הרבים בהם נאלץ לצפות במסגרת עבודתו, הוא לא קיבל תמיכה נפשית ומשכורתו לא הייתה גדולה דיה בשביל לאפשר לו להיעזר באשת מקצוע באופן רציף.

     

    לפי הצהרות הארגון, ארגון מטא העולמי לוקח את טענות אלו ברצינות. כעת יש לצפות באופן בו התביעה תתגלגל. ייתכן ויהיה זה תקדים חשוב בדרישה מחברות בין לאומיות לקחת אחריות על אופן ההעסקה של חברות בת במדינות הדרום הגלובלי.

     

    (כתבה:  Africanews.com צילום: KIRILL KUDRYAVTSEV/AFP)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    רואנדה: תחרות מלכות היופי הוקפאה

    ממשלת רואנדה החליטה לעצור את ההכנות לאירוע בחירת מלכת היופי השנתי (מיס רואנדה), לאחר שעלו מספר טענות על הטרדות ותקיפות מיניות של המתמודדות, מצד המארגנים.

     

    שרת הצעירים והתרבות, הגב' רוזמרי אמבבזי (Rose Mary Mbabazi) הכריזה כי נאסר על הגוף המארגן של האירוע להמשיך את ההכנות, בשל החקירה המתמשכת של ראש הארגון, אשר מואשם באונס, הטרדה מינית ושידול מיני של מתחרות.

     

    (כתבה: africanews.com צילום: Nadege Imbabazi/The New Times)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    זימבבואה: שתי כלכלות, מדינה אחת

    דמיונו בית בן שתי קומות בו חיים אנשים. לאנשי הקומה התחתונה אין גישה להכשרה תעסוקתית, ההשכלה חלקית, המשאבים והכסף דלים. אנשי הקומה העליונה חיים בשפע יחסי, עובדים בעבודות נוחות ויש להם גישה נוחה יותר לשירותים ציבוריים. כל האנשים חיים באותו הבית, אך בין הקומות אין מדרגות וכל אדם יחייה את כל חייו באותה הקומה.

     

    כך תיאר תאבו מבקי (Thabo Mbeki) הנשיא לשעבר של דרום אפריקה, את כלכלת דרום אפריקה. באנלוגיה שלו הצליח מבקי לתאר את בעיה שקיימת בכלכלות רבות בדרום הגלובלי, מעין מערכת חברתית וכלכלית כפולה, כאשר הקשר בין שתי המערכות כמעט ולא קיים.

     

    ממשלת זימבבואה פיתחה שיטה שמצליחה לשלב את ה"כלכלה הענייה", כלכלת החקלאים והכפריים, עם ה"כלכלה העשירה", כלכלת התעשייה העירונית יותר. הכתבה הבאה מתארת מחקר שנערך בזימבבואה ובתקווה יוכל לעזור למדינות נוספות ללמוד איך לאחד ולשפר את כלכלתן.

     

    (כתבה: the conversation צילום: ALEXANDER JOE/AFP)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    דרום אפריקה: דיאלוג קהילתי שיכול לשנות חיים

    כ842,000 אנשים מקהילות פריפריאליות מתים כל שנה משלשול, בגלל מחסור במים נקיים ותנאים סניטריים ירודים. בדרום אפריקה באופן תדיר יוצאים אזרחים למחות נגד הממשלה בגלל המחסור החמור במים. מחקרים מראים כי השתתפות אזרחית של קהילות מודרות משפרת את המדיניות הננקטת ואת מצבן של אותן הקהילות בסופו של דבר. אבל איך גורמים לאותן הקהילות להשתתף בהליך קבלת החלטות?

     

    המחקר המתואר בכתבה בדק בדיוק את זה. ערכו מחקר בקרב קהילות פריפריאליות ומודרות, בדקו מה הסוגיות המהותיות ביותר עבורן ואילו פתרונות מיוחדים הן יכולות להציע.

     

    (כתבה: the conversation צילום: Riccardo Mayer/shutterstock)

    לקרוא עוד >>
  • חינוך

    אוגנדה: פטריוטיות? בבית ספרנו!

    כבר שמענו סיפורים רבים על הקונפליקטים שיכולים להיווצר במדינות בעקבות מגוון הקבוצות האתניות שקובצו בכל מדינה באופן מלאכותי בשנות הכיבושים הקולוניאליים. האם יש דרך להתגבר על ההבדלים? באוגנדה אומרים שכן!

     

    באוגנדה הכניסו לתוכנית מערכת החינוך שיעורי פטריוטיות, בהם לומדים על הדברים המייחדים את המדינה – העושר התרבותי, הטבע המהפנט וההיסטוריה המרתקת. מטרת השיעורים היא לחזק את תחושת הפטריוטיות בקרב הנוער, מתוך אמונה כי זיקה חזקה לאוגנדה כמדינה, תוך הכרות מעמיקה עם מגוון הקבוצות החיות בה, יחזק את האחדות ויבטיח יציבות ושקט יחסי.

     

    (כתבה וצילום: DW)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    סומליה: הבחירות מתקרבות

    בשבוע האחרון התכנסו 17 חברים משני בתי הפרלמנט הסומלי והחליטו שב15.5 יערכו הבחירות הבאות לנשיאות המדינה. ההחלטה על מועד הבחירות הגיעה בעקבות לחץ של גופים בין לאומיים שאיימו להפסיק את תרומותיהם למדינה במידה והממשלה הנוכחית לא תוחלף.

     

    לפי הדיווחים, משוער כי 12 אנשים יתמודדו לנשיאות, בניהם ראש האופוזיציה, שני נשיאים לשעבר וראש ממשלה קודם. הבחירות צפויות להיות סוערות ובימים האחרונים כבר דווח על מספר פיגועים.

     

    (כתבה: allAfrica צילום: Pixabay)

    לקרוא עוד >>
play

לכבוד הסופש, שיר מגניב של הזמרת הניגרית המצליחה ימי אלאדה