לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

13-19/5/2022

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • ביטחון

    מאלי: טלטלה בG5

    G5 של הסאהל הוא ארגון המורכב מחמש מדינות סאהל – מאוריטניה, צ'אד בורקינה פאסו, ניז'ר ומאלי. אחת המטרות העיקריות של הארגון היא מלחמה בטרור הגואה באזור, שמלווה ונתמך בין היתר בידי אל-קעידה והזרוע האפריקאית של ארגון המדינה האסלאמית.

     

    היציאה של מאלי מברית ההגנה באה על רקע הידרדרות ביחסים של המדינה עם מדינות אפריקאיות ואירופאיות רבות והתחזקת מערכת היחסים שלה עם רוסיה. חוסר היציבות של מדינות הסאהל לא נוגע רק במאלי. המיקום הרגיש, שינויי האקלים והעבר הקולוניאלי גורמים למדינות הG5 להתמודד עם הרבה חוסר יציבות.

     

    (כתבה: africanews צילום: PCJS)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    ספרות: בין דמוקרטיה לאוטוקרטיה

    כ30 שנים עברו מאז סיום המלחמה הקרה וכעת נראה שחלק מהקשיים של אותה התקופה צצים וחוזרים למדינות רבות באפריקה. עבור רובן המכריע של המדינות האפריקאיות, לא היה תהליך מסודר של יציאה לעצמאות, אלא מעבר חד משלטון קולוניאלי זר לשלטון עצמאי (במידה זו או אחרת). המעבר החד הזה לא אפשר למוסדות שלטון ומערכות להתבסס בצורה נכונה ומותאמת לכל מדינה ולייחודיות שלה, המדינות הושפעו ממכבש הלחצים של שני גושי המלחמה הקרה ובסופו של עניין, הסיטואציה גרמה לעלייה בצורת שלטון ריכוזית ביותר (ובחלק מהמדינות אוטוקרטית לחלוטין).

     

    בספרו החדש, העיתונאי והכותב פרנסיס לאלופו (Francis Laloupo) בוחן ומנתח את הסיבות לשקיעת הדמוקרטיות האפריקאיות בעת האחרונה, את השפעת הנוכחות הסינית והרוסית ביבשת ואת המקום המעניין בו ניצבות מדינות אפריקה במאבק הזה בין מזרח למערב.

     

    (כתבה: africanews. צילום: Le blog de Francis Laloupo)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    קניה: מדיניות המס שמרעישה את המדינה

    זעם בקניה בעקבות הודעת רשות המיסים על התוכנית החדשה שתעזור להילחם בהונאות פיננסיות והעלמות מס. חברות תקשורת מקומיות דיווחו על הקריאה הממשלתית שהגיעה אליהן – להתקין תוכנות מעקב שיוכלו לסרוק כמויות אדירות של מידע מהמכשירים האלקטרונים של אזרחים, במטרה למצוא עדויות להונאות שקשורות בתחום הפיננסי.

     

    הזעם הציבורי מגיע, ובצדק, מהתחושה האיומה של חדירה לפרטיות ועליית שלב במעקב אחר אזרחים, במסווה של ניסיון למגר את הפשיעה.

     

    (כתבה: QUARTZAFRICA צילום:REUTERS/NOOR KHAMIS)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    סומליה: הבחירות לנשיאות

    אחרי שנה של עיכובים ולחץ פנימי ובין לאומי שהלך וגבר, הבחירות בסומליה עברו ונבחר נשיא חדש-ישן – חסן שייח' מחמוד (Hassan Sheikh Mohamud). הזכייה הזו הופכת את חסן שייח' מחמוד לנשיא הראשון בהיסטוריה הסומלית שזוכה לכהונה שנייה (לא ברציפות).

     

    בכתבה – שיטת הבחירות הייחודית שגובשה בעקבות במצב הביטחוני הקשה, הרקע לנפילת הממשלה הנוכחית וכמה מהקשיים המרכזיים איתם יתמודד הנשיא הנכנס.

     

    (כתבה: DW צילום: Abukar Mohamed Muhudin/AA/picture alliance)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    דרום אפריקה: האב חדש

    על רקע הקשיים הכלכליים וההסתגלות מציאות חדשה לה נדרשנו כולנו בעקבות מגפת הקורונה, שינוי מעניין ונסתר מהעין שהיא הביאה איתה, נוגע לתפיסת האבהות במשפחות וחברות רבות ברחבי אפריקה (וגם כאן אצלנו). בדרום אפריקה יצאו לחקור את התופעה.

     

    עבור אנשים רבים בחברה הדרום אפריקאית, חלק נכבד מתפקידו המסורתי של האב הוא לספק ביטחון כלכלי. אז מה קרה במהלך מגפה עולמית שערערה את המערכת הכלכלית ואת העולם כולו? הירידה בכמות המשרות הזמינות והזמן הרב שנאלצו משפחות להישאר ביחד בבית, וצמצום המעגל החברתי, כל אלו הובילו לשינוי חברתי ואישי של תפיסת האבהות.

     

    (כתבה וצילום: Africa.com)

    לקרוא עוד >>
play

הגיטריסט המוכשר Mdou Moctar מניז'ר הוציא אלבום חדש ומלא בשיתופי פעולה, מה לא נפרגן? שבת שלום לכולםן