לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

20-26/5/2022

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • בריאות

    מניעת מחלות: נמצאה הדרך להילחם במלריה?

    קיימות היום מספר תרופות שעוזרות במניעה של מלריה, ויש ידע רב על דרכי הטיפול המומלצת. למרות זאת, מוערך כי בשנת 2020 היו 240 מיליון מקרים של מלריה ו600,000 אנשים מתו כתוצאה של המחלה. הרוב המכריע של האנשים שחלו ומתו הם מיבשת אפריקה (94% ו 96% בהתאמה), וכ80% ממי שמתו היו ילדים מתחת לגיל חמש.

     

    השינויים הגנטים המהירים יחסית שהטפיל הגורם למלריה והיתושים עוברים, הופכים את רוב התרופות והזריקות נגד מלריה לחסרות תועלת תוך זמן קצר. מחקר חדש בוחן האם שימוש באור מלאכותי יכול להשפיע על יתושים שנושאים את טפיל המלריה, באופן שיגרום להם לא לעקוץ בני אדם.

     

    (כתבה: THE CONVERSATION צילום: Professor Lizette Koekemoer/University of the Witwatersrand)

     

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    מתוצאות המלחמה: אפריקה תספק ביטחון לאירופה

    בצל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה וביקורת בין לאומית גוברת, מדינות אירופאיות רבות  החליטו להחרים את רוסיה, ופונות כעת למדינות אפריקה שיעזרו להן באספקה מקורות אנרגיה חלופיים - גז טבעי ודלק מאובנים.

     

    אירופה מתמודדת עכשיו עם ההשלכות של מדיניות שהיא עצמה הובילה, בה החליטו באיחוד האירופי לחסום השקעות בייצור של דלקים לא ירוקים באפריקה. כעת, האירופאים נואשים לאספקה של דלקים מזהמים, אבל חסרים מפעלים שיוכלו לספק אותם.

     

    המחסור החמור מאפשר למדינות שונות באפריקה להעלות מחירים ולהתמקח על תנאים טובים יותר משהן קיבלו בעבר.

     

    אין לכן כוח לקרוא כעת? אל תדאג! לכתבה זו מצורף סרטון!

     

    (כתבה וצילום: Africanews.)

    לקרוא עוד >>
  • ספורט

    אריתריאה: ניצחון בגרנד טור

    ביניאם גירמאי (Biniam Girmay) עשה השבוע היסטוריה והפך לרוכב האופניים הראשון מאפריקה שמדרום לסהרה שזכה במרוץ עולמי! גירמאי, בין 22 מאריתריאה, ניצח בשלב העשירי בג'ירו דה איטליה ועשה היסטוריה!

     

    ברכות על הזכייה!

     

    הקילומטר האחרון: https://www.youtube.com/watch?v=vOLTcz2MWuk&ab_channel=FloBikes

     

    (כתבה: Africa.com צילום: REUTERS)

    לקרוא עוד >>
  • חינוך

    ניגריה: מיחזור, חינוך ויצירתיות נפגשים

    גרייס ורוז אמוזי מניגריה, משנות חיים. הן הקימו מיזם בשיתוף עם African Clean-up, בו משפחות קשות-יום יכולות לשלם את תשלומי בית הספר באמצעות איסוף של בקבוקי פלסטיק ריקים. היוזמה מתקיימת מאז שנת 2019 בבית ספר בלאגוס ניגריה וכעת יש ניסיונות להרחבתה.

     

    היתכנות הפרויקט נעוצה בכך שכולם מרוויחים מההסכם – ארגוני איכות סביבה מקבלים סביבה נקייה ובקבוקים רבים יותר שמגיעים למחזור, בתי ספר מקבלים כסף, ילדים וילדות מעוטי יכולת מקבלים חינוך והוריהם לא צריכים לקבל החלטות וויתורים קשים בשביל להצליח לספק לילדיהם השכלה.

     

    (כתבה: allAfrica צילום: Supplied/GraceAmuzie)

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    יום אפריקה: נאום האחדות של נשיא דרום אפריקה

    ב25.5 מציינים את יום אפריקה, לציון היום בו הוקם האיחוד האפריקאי בשנת 1963. במהלך החגיגות השנה, ועל רקע מספר אירועי אלימות וגזענות שהיו בדרום אפריקה (בניהם כנגד אזרח מזימבבואה), נשיא דרום אפריקה נאם נאום על אחדות.

     

    אני מביאה פה ציטוט מדבריו של נשיא דרום אפריקה, סיריל רמפוזה (Cyril Ramaphosa), מכיוון שכל תרגום או ניסוח מחדש יאבדו משהו מהמהות המקורית:

     

    "As we address the critical issue of illegal immigration, as is our right as a sovereign nation, let us never become like the former oppressors, who sought to divide the African people and turn us against each other … Our brothers and sisters from elsewhere in Africa are not our enemies. Our common enemies are the scourges of poverty, crime, unemployment and social exclusion. We need to work together to defeat them, and not turn on each other as Africans."

     

    (כתבה: allAfrica צילום: GCIS / Flickr (CC BY-ND 2.0))

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    ניגריה: סטארט-אפ רפואי פורץ דרך

    וירטו אוברו (Virtue Oboro), הייתה אמא רק 48 שעות לפני שהתינוק הקטן שלה נלקח למיון בגלל צהבת. במדינות כמו ישראל, צהבת היא אמנם מחלה מסוכנת, אך פתירה עם טיפול יחסית פשוט ונגיש: פוטו-תראפיה באור כחול.

     

    בבית החולים בו ילדה אוברו אין גישה לטיפולי פוטו-תראפיה והתינוק שלה נאלץ לעבור עירוי דם חירום ומסוכן. בעקבות הטראומה האישית שלה, החליטה אוברו לעשות שינוי קריירה משמעותי והקימה סטארט-אפ שיימנע מהורים צעירים אחרים לחוות את מה שהיא חוותה.

     

    היא תכננה, עיצבה וייצרה עריסות ניידות לתינוקות, מצויידות באור כחול ונטענות באנרגיה סולארית. השימוש באנרגיה סולארית הופך את השימוש בעריסה הזו לנגיש ואפשרי גם במקומות מרוחקים מחשמל או מבית חולים.

     

    (כתבה: Good News Network צילום: Benson Ibeabuchi/GGImages/RAEng)

    לקרוא עוד >>
play

בדיוק לשישי בצהריים, הבאנו לכםן מיקס מרים לכל הסידורים שרק תרצו לעשות! צמד הדיג'איות TxC מדרום אפריקה באו להרים!