לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

27/5-2/6/2022

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • ביטחון

    האומות המאוחדות: או"ם שמום?

    רוב הפרסומים שאנו רואים בנושא כוחות שמירת השלום של האו"ם בדרך כלל לא מחמיאים. גילוי נאות – לא מעט פעמים אני בעצמי זלזלתי באפקטיביות וביכולת הפעולה שלהם. זו הסיבה שהופתעתי לקרוא את הכתבה הבאה.

     

    מחקר כמותי שבדק מספר רב של פעולות מהעשורים האחרונים וממגוון אזורים - אפריקה, אירופה והמזרח התיכון, מראה שכמות ההצלחות – החיים שניצלו – גדולה פי כמה מכמות המשימות שכשלו. יחסי הציבור הגרועים גרמו לכך שהאו"ם מקצה היום פחות תקציבים למשימות שכאלו, וכוחות שמירת השלום יוצאים לפחות משימות או למשימות פחות מאתגרות.

     

    באיזה אופן הפחתת התקציב גרמה לעלייה בהצלחת המשימות? האם יש חלופה עולמית טובה לטקטיקה הזו? האם מדובר בכוח גלובלי שאנחנו חייבים להילחם בשביל שיישאר פעיל?

     

    (כתבה: THE CONVERSATION צילום: Sia Kambou/AFP via Getty Images)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    גמביה: דמוקרטיה תלויה

    פרלמנט תלוי/פרלמנט מאוזן: "מונח המשמש מחוקקים תחת מערכת ווסטמינסטר כדי לתאר מצב בו אין מפלגה פוליטית או גוש קואליציוני בעלי רוב מוחלט בבית המחוקים."

     

    בבחירות לבית המחוקקים שהתקיימו בגמביה בתחילת אפריל התקבלו תוצאות יוצאות דופן – לראשונה מאז תחילת השלטון העצמי, יש לגמביה פרלמנט תלוי. המשמעות של המצב הזה על הממשל הגמבי היא שלנשיא ומפלגתו יהיה קושי אדיר לקדם חקיקה.

     

    אבל האם זה סימן רע לדמוקרטיה במדינה? לא בהכרח, אמנם לנשיא יהיה קשה יותר לקדם חקיקה חדשה. אבל במדינה קטנה, עם מגוון אתני גדול, נשיא שחייב להיתמך גם על ידי מפלגות אופוזיציה או מפגלות רחוקות ממנו אידאולוגית, יכול לעשות שינויים מעניינים ולאחד בין קצוות.

     

    (כתבה: AFRICAN ARGUMENTS צילום: Joseph Hooker)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    סומליה: הזווית החדשה למאבק באל-שבאב

    מוקדם יותר החודש נבחר בסומליה הנשיא החדש-ישן חסן שייח' מחמוד (Hassan Sheikh Mohamud). האתגרים עימם הוא יצטרך להתמודד רבים ומגוונים - החל בבצורת חמורה וסכנת רעב, ועד לפילוג פוליטי משמעותי.

     

    הבעיה אולי הכי קשה איתה יצטרך להתמודד היא השימוש ההולך וגובר של אל-שבאב, ארגון טרור, בילדים. הארגון ידוע בכך שהוא מגייס בנים צעירים לתפקידי ריגול, לוגיסטיקה ולחימה (בין היתר ביצוע פיגועי התאבדות), ובנות צעירות מגויסות כטבחיות, מנקות, "נשים" והברחת נשק.

     

    המאבק בגיוס צעירות וצעירים חיוני להצלחת המאבק באל-שבאב, אך יותר מכל – יכול להציל אלפי ילדים וילדות מצורות שונות של התעללות, ובמקרים מסוימים אף להציל ממוות.

     

    (כתבה: AFRICAN ARGUMNTS צילום: AU UN IST/Tobin Jones.)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    בוטסואנה: צעד נוסף במאבק הלהטב"קי

    ב2019 נחקק בבוטסואנה חוק חשוב מאוד שביטל את הפליליות של יחסים חד מיניים. עד חקיקת החוק, העונש על קיום יחסיים חד מיניים היה עד 7 שנות מאסר. לחוק המדובר ישנם מתנגדים מקרב הממשלה והמצביעים השמרניים, והממשלה אף ניסתה לעתור לבית המשפט בשביל שהאחרון יהפוך את החוק, מהלך שלא הסתייע והחוק נותר על כנו.

     

    כשהערעור נדחה, נשיא בוטסואנה מוקגווצי מסיסי (Mokgweetsi Masisi) נאם בפני הארגון הלהט"בי הגדול במדינה,

    LEGABIBO (Lesbians, Gays and Bisexuals of Botswana), בירך אותם על מאבקם, שמח בשמחתם על יכולתםן כעת להנות מכל הטבות הממשל ואמר שעבודתו היא להגן עליהם, כמו על כל אזרחי המדינה.

     

    השינוי החוקי היה אדיר, אך שינוי האנשים לוקח זמן. במדינה בה עד לא מזמן יחסים חד מיניים היו לא חוקיים, ההומופוביה לא נעלמת בין ליל. החשש מאלימות, לעג ונידוי עדיין קיימים והמאבק לשינוי חברתי עוד נמשך.

     

    (כתבה: AFRICAN ARGUMENTS צילום: Jairus Mmutle/GCIS)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    קניה: מחיר למשתכן

    בקניה, הזכות לדיור ראוי ותנאי סניטציה טובים קבועה בחוקה. ב2018, תחילת כהונתו השנייה, הצהיר נשיא המדינה אוהורו קניאטה (Uhuru Kenyatta) שהוא יילחם במחסור בדיור. בקניה היום יש מחסור של כ2 מיליון יחידות דיור, מחיריי הבתים גבוהים מאוד והמשכורות נמוכות באופן כזה שרק לכ11% מהקנייתי יש הכנסה מספקת בשביל לקחת משכנתא.

     

    למרות המשבר החמור, ההבטחות הממשלתיות והמאמצים בשטח, עד היום נבנו רק 431 יחידות דיור חדשות. כ0.8% מיעד הבניה עד שלב זה.

     

    במאמר – הצעדים הנוספים שהממשלה עושה, איך השוק הפרטי נכנס לתמונה וניתן לשאול את עצמנו – מה ההיתכנות של מהלך כזה, והאם ניתן להביא אותו גם אלינו?

     

    (כתבה: THE CONVERSATION צילום: (Courtesy/Kenya Yearbook Editorial Board)

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    אוגנדה וגאנה: אוסרות ייצוא מזון

    השנתיים האחרונות של הקורונה, והמלחמה שמתחוללת כעת בין רוסיה אוקראינה החריפו את קשיי אספקת המזון הגלובלית וקטעו מספר שרשראות אספקה. אוגנדה וגאנה הצטרפו כעת להודו והונגריה – יצאניות מזון מרכזיות, בהחלטה לאסור על ייצוא מזון משטחן, בדגש על דגנים וקטניות.

     

    איסור הייצוא נועד לספק ביטחון תזונתי בקרב אזרחי ואזרחיות המדינות, ולאפשר למגדלות חיות המשק לרכוש אוכל חיות (שמורכב בעיקרו מדגנים) בזול, וכך להגדיל את פעילותן. החקלאים המקומיים כמובן לא מרוצים, מכיוון שככל שיש פחות תחרות, כך הם מרוויחים פחות כסף. כמו כן, המדינות השכנות מתחילות להציץ בחשש, מבינות שלאט לאט עולם הסחר במזון נסגר בפניהן והן צריכות למצוא מקורות חלופיים.

     

    (כתבה: DW צילום: McPhotoStr/Bildagentur-online/picture alliance)

    לקרוא עוד >>
play

כבר תקופה שלא שמענו מגמביה, לכן יצאתי למסע חיפושים! כל כך שמחתי שנתקלתי בזמר המוכשר הבא, young T שמארח את Itandiinomo בשיר מצוין בשם WokOngha שלא רק שיש לו קצב מצוין, יש לו גם מסר יפיפה של עידוד יזמים מקומיים למרות כל הקשיים והביקורת החברתית שהם לפעמים סופגים.

חג שבועות שמח לחוגגות והחוגגים! שבת של שלום לכולםן