לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

3-9/6/2022

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • ביטחון

    ניגריה: ארגוני נשים בחזית המאבק

    בעקבות המתקפה האיומה והרצח באחת מהכנסיות הקתוליות בניגריה, מספר ארגוני נשים החליטו לקחת את העניינים בידיים, והן התחילו להפעיל לחץ ציבורי על הממשל הניגרי בשביל. מטרתן היא שהממשלה תתחיל לפעול בנחישות למצוא את הרוצחים, ויעשו צעדים אמיתיים למיגור האלימות במדינה.

     

    כמות אירועי הרצח של אנשים חפים מפשע הולך ועולה בחודשים האחרונים, ואף ארגון לא לוקח אחריות על המקרים. בינתיים, מספר ארגונים חברתיים ומשפיעי דעת קהל הצטרפו לארגוני הנשים בהפעלת לחץ על הממשלה.

     

    (כתבה: allAfrica צילום: Pixabay)

    לקרוא עוד >>
  • סיכסוכים

    ניגריה: הכלי שהוכח כיעיל נגד אלימות

    אלימות וחוסר ביטחון גואות בצפון ניגריה. במהלך מגפת הקורונה ראינו עלייה חדה במספר השודים, החטיפות ואלימות חסרת אבחנה. בנוסף לעלייה בפשיעה אלימה, ממשיכים סכסוכים שנוגעים למשאבים המדלדלים, סכסוכים בין קבוצות דתיות קיצוניות וסביב זהות. התגברות הסכסוכים האלימים מעלה את רמות החרדה בקרב אזרחים ניגרים רבים ומגבילה את תנועתם (מחשש לפגיעה). ההסתגרות בבתים רק מעמיקה ומנציחה את המשבר הכלכלי החמור שניגריה נמצאת בו מאז תחילת מגפת הקורונה.

     

    הממשלה הניגרית לא מצליחה למגר את האלימות ולהחזיר את תחושת הביטחון בקרב אזרחים. אז מה אפשר לעשות? המאמר מביא תמצית של מחקר שנערך בצפון ניגריה ע"י ארגון  Mercy Corps, בו בחנו אם ואיך הקנייה של כישורי גישור למנהיגים מקומיים מתחומים שונים – צ'יפים מסורתיים, מנהיגי דת, נשים וצעירים – יכולה להשפיע על פתרון סכסוכים באותם האזורים.

     

    (כתבה: THE CONVERSATION צילום: AFP via Getty Images)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    תרומת איברים: מדוע אנחנו לא רואים יותר תורמי איברים ביבשת?

    תרומת איברים יכולה להציל חיים. בישראל יש היום כמיליון אזרחיות ואזרחים שחתומים על כרטיס אדי, בו הם מצהירים שהם מוכנים לתרום איברים לאחר מותם. במדינות רבות באפריקה המצב שונה. המנהג של תרומת איברים, בין אם בחיים (למשל כליה) או לאחר המוות, מאוד לא מקובל ומרתיע אנשים רבים.

     

    מה גורם לאפריקאים ואפריקאיות רבות להימנע מלתרום איברים? מה אפשר לעשות בשביל להעלות את מספר התורמים? כל המידע בקישור מטה! אין לכם זמן לקרוא כרגע? אל תדאגו – הכתבה הזו היא בעצם פודקאסט!

     

    לחתימה על כרטיס אדי

     

    (כתבה וצילום: DW)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    קניה: אומנות שוברת חומות

    קולקטיב גרפיטי מניירובי קניה בשם Graffiti Girls משתמשות בכישרון שלהן בשביל להשפיע על המציאות. הן מרססות על קירות מבנים קהילתיים רבים בכל אזור ניירובי יצירות גדולות, צבעוניות ונועזות – באסתטיקה שלהן ובמסרים נגד אלימות מבוססת מגדר.

     

    לא רק שה Graffiti Girls נוקטות עמדה ברורה נגד אלימות מבוססת מגדר, עצם העשייה שלהן – בקול רם ובלי להתנצל, בעיסוק בו יש רוב מובהק של גברים, בתוך חברה פטריארכלית, משנה את המציאות.

     

    (כתבה: okayafrica צילום: Elizabeth Okwach)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    עולם החי: האקטיביסטים המסקרנים שמייערים את אפריקה

    אידולון מצוי או עטלף הקש (Straw-coloured fruit bats), הוא עטלף הפירות הנפוץ ביותר ביבשת אפריקה. הם חיים במושבות עם מספר פרטים שיכול לנוע מכמה אלפים ועד למיליונים והם החיה אוכלת הפירות (Frugivores) הכי נפוצה ביבשת אפריקה.

     

    עטלפי הקש יכולים לעוף קילומטרים רבים כל לילה והם נודדים ברחבי היבשת בעקבות שינויים עונות השנה. עוד עובדה, אולי קצת מסריחה – הם עושים קקי תוך כדי תעופה. כל העובדות מעלה גורמות לכך שעטלפי הקש הם מין קריטי בתפוצה של עצי פרי וייעור מחדש באזורים רבים ביבשת!

     

    (כתבה: THE CONVERSATION צילום: Subphoto.com/Shutterstock)

    לקרוא עוד >>
play

השבוע - לקט של מוזיקה מסורתית מממלכת לסוטו, בשילוב של ריקודים מקומיים ונופים עוצרי נשימה!