לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

10-16/6/2022

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: אלה אלף

  • ביטחון

    סאהל: הביטחון במדינות הסאהל יורד

    כ100 מיליון אנשים הפכו לעקורים או פליטים בעקבות קונפליקטים, שינויי אקלים, אלימות והפרה של זכויות אדם מאז תחילת 2021 (לפי דו"ח של UNHCR).

     

    במקומות רבים בעולם ישנו מחסור במזון, ביטחון אישי שהולך ונעלם וקושי אמיתי, יומיומי לחיות בשלווה. בתוך הקושי הרב שישנו במדינות כמו מיאנמר, אתיופיה, סוריה ומדינות הסאהל, ראש הסוכנות לפליטים של האו"ם החליט דווקא להזהיר את אירופה באמירתו:

     

    "Europe should be much more worried" that more people from Africa's Sahel region could seek to move north to escape violence, climate crises and the impact of growing food shortages".

     

    מדהים לראות איך גם היום הגזענות קיימת באופן כל כך מובהק, וראש ארגון בין לאומי מעז להזהיר את אירופה מפני כניסה של פליטים מאפריקה, במקום לבקש התגייסות בין לאומית שתעזור למנוע את הגורמים שדוחפים את אותם מיליוני אנשים לברוח מבתיהם.

     

    (כתבה:africanews.  צילום: Mackenzie Knowles-Coursin/AP)

    לקרוא עוד >>
  • זכויות אדם

    קניה: נסטלה - חברה ברת קיימא?

    לכבוד חודש הקיימות, נסטלה דרום-מזרח אפריקה תעלה תערוכה בה יוצגו שלושה פרויקטים של קיימות שהחברה מקדמת בדרום היבשת.

     

    שלושת הפרויקטים של נסטלה הם:

    1. "מדמיינים את מחר מחדש" בטמביסה, אקורהולני.
    2. לכידת פחמן בהמנסקראל, פרטוריה
    3. הקמת המחלבה הראשונה באפריקה שתהייה net-zero (ללא פליטות גזים מזהמים)

    הפרויקטים המרשימים האלו מתחילים לרקום עור וגידים, ובהחלט עושים רושם טוב. אבל אסור לנו לשכוח את מה שנסטלה מקפידים לא להזכיר - הפרת זכויות האדם שקורת באופן תדיר במטעי הקקאו של נסטלה ואלו שנסטלה קונה מהם את הקקאו שלה.

     

    (כתבה וצילום: Africa.com)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו: המחיר של כריית קולטן

    הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו (DRC) היא אחת המדינות הכי עשירות מבחינת משאבי טבע, בעולם כולו. בין היתר יש בה שפע של זהב, יהלומים, קובלט, אבץ וקולטן. היא כל כך שופעת במשאבי  טבע, עד כי בשנת 2021 הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו הייתה יצרנית הקולטן המובילה בעולם. בפער משמעותי.

     

    ולמה קולטן כל כך משמעותי? כל מכשיר טכנולוגי מודרני חייב קולטן בשביל לעבוד. משתמשים בקולטן בשביל לייצר קבלים עמידים בחום, מה שמאפשר את העבודה היעילה של פלאפונים, מחשבים ניידים ועוד.

     

    לצערנו, כמו שקורה ברוב משאבי הטבע היקרים שנמצאים, גם סביב כריית קולטן ניתן לראות ניצול לרעה של משאבי טבע, הפרת זכויות אדם, אלימות רבה ומוות.

     

    המחקר המובא מנסה להבין במדויק את הפגיעות שהסביבה ובני האדם בצפון-מזרח הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו סובלים ממנה בגלל כריית הקולטן, ואילו צעדים הממשלה יכולה לעשות בשביל שתהיה יותר לקיחת אחריות סביבתית.

     

    (כתבה: THE CONVERSATION צילום: Tom Stoddart)

    לקרוא עוד >>
  • הגירה

    טנזניה: בני המסאי ושמירה על הטבע

    בני המסאי הם אוכלוסייה נוודית, מקומית, ותיקה שחייה בקניה ובצפון טנזניה. בשנים האחרונות, אוכלוסיית בני המסאי בצפון טנזניה גדלה מכ8,000 בני אדם לכ 100,000. גידול האוכלוסייה, בשילוב עם הצורך לגדל יותר בקר – בשביל מזון – החלו ליצור עומס גדול על שמורת הטבע נגורונגורו.

     

    בשביל לשמור על שמורת הטבע ועל בעלי החיים שבה, ממשלת טנזניה התחילה בתוכנית שמוגדרת כ"מעבר מרצון" של משפחות מסאי לחיים מחוץ לשמורה. כעת, המשפחה הראשונה יוצאת מהשמורה ועולה השאלה – האם המעבר הוא באמת מרצון ויעזור לשמור על הטבע? או שמא מדובר בפינוי בכוח?

     

    (כתבה: africanews. צילום: עולם אחר)

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    מוזמביק: רדיית דבש פרא

    במשך אלפי שנים ניתן היה לראות באזורים רבים באפריקה מחזה מעניין – ציפור ובן אדם משוחחים, מטיילים, ומשתפים פעולה. הציפור – אוביל הדבש (Greater Honeyguide), מוצאת כוורת דבורים, הולכת לאדם שנמצא בסביבה ומובילה אותו (או אותה) לכוורת. בהגיעם לכוורת האדם מדליק אש, ובעזרת העשן מבריח את הדבורים. כך בני האדם נהנים מחלות דבש, ואוביל הדבש נהנית משעוות הדבורים ומהזחלים שנותרו מאחור.

     

    ישנה סברה כי שיתוף הפעולה הייחודי הזה החל כבר לפני 1.5 מיליון שנים, בשלב בו סוברים כי בני האדם הצליחו לשלוט באש. היום, ישנם פחות אנשים שמכירים את השיטה הזו לרדיית דבש וקיים חשש אמיתי שתהליך אבולוציוני ארוך שנים של חיים בסימביוזה, יבוא בקרוב לקיצו.

     

    איך אפשר לשמר את הקשר המיוחד הזה?

     

    (כתבה: THE CONVERSATION צילום: Jessica van der Wal)

    לקרוא עוד >>
play

כל כך ניסיתי לבחור סרטון אחד להיום, אבל לא הצלחתי! כי מצאתי כתבה שמאגדת את 10 הסדרות האפריקאיות הכי טובות בנטפליקס! בכתבה המצורפת יש 10 סדרות שניתן למצוא בנטפליקס ישראל, בניהן - דרמה, קומדיה, ריאליטי ועוד!

אני יודעת איך אני אעביר את סוף שבוע, ואתםן?