לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

12-19.1.2017

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • פוליטיקה

    גמביה: בצל אולטימטום צבאי של מדינות מערב אפריקה, השבעת הנשיא בארו תתקיים היום בשגרירות גמביה בדקאר

    על רקע סירובו של ג'אמה לסיים את תפקידו, אדמה בארו שניצח בבחירות בחודש שעבר הודיע הבוקר (ה') שהשבעתו תתקיים היום כמתוכנן בשגרירות גמביה בדקאר. בארו נאלץ לברוח מהמדינה ביחד עם בני משפחתו מחשש לחייו. האסיפה הלאומית של גמביה הודיעה השבוע שהיא מאריכה את כהונתו של ג'אמה בשלושה חודשים נוספים, אולם אמש הוצבו כוחות צבאיים של סנגל גאנה וניגריה בכוננות פלישה לשטח גמביה – תוך מתן אולטימטום לג'אמה לעזוב את תפקידו עד חצות, מועד סיום כהונתו החוקית. האולטימטום פג בינתיים, אבל הכוחות נותרו על גבול גמביה בציפייה לפלישה במידת הצורך. בינתיים, שמונה שרים התפטרו מהממשל ב-48 השעות האחרונות, אולם שר ההגנה הודיע שהוא נותר נאמן לג'אמה. ביום שני האחרון הכריז ג'אמה על מצב חירום לאומי שהביא מאז לבריחתם של כ26 אלף אזרחים אל השכנה סנגל, ועוד אלפי תיירים וזרים.

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    מאלי: על רקע ניסיונות להסכם שלום: 50 הרוגים בפגוע תופת בצפון המדינה

    מכונית תופת התפוצצה אתמול (ד') במחנה אשר שכנו בו מורדים לשעבר ותומכי ממשל שחתמו בשנת 2015 על הסכם שלום עם הממשלה. נשיאה של מאלי איברהים בובקאר קייטה הכריז על שלושה ימי אבל, לאות הזדהות עם הרוגי הפיגוע הגדול ביותר שהמדינה ראתה בשנים האחרונות. לא ברור כיצד האירוע ישפיע על ההתפתחויות החיוביות האחרונות במאלי, כאשר הפיגוע התרחש בשעה שקבוצות מורדים עמדו לעשות את דרכן לוועידת שלום משותפת. "המטרה הפוליטית של הפיגוע הייתה לפגוע בסיכויי השלום והפיוס", אמר שר החוץ הצרפתי ז'אן מארק-איירו, "השלום במאלי נותר שביר". צרפת שוקלת לערב את האו"ם בקבלת החלטה שתאפשר למאלי להטיל סנקציות על מתנגדים להסכם השלום.

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    אפריקה: לא כולם שותפים לחזון האיחוד האפריקאי להסרת הגבולות בין מדינות היבשת

    נשיאת האיחוד האפריקאי ד"ר נקוסזנה דלמיני-זומה דיברה בדצמבר האחרון על מאמצי האיחוד – יצירתה של "יבשת חסרת גבולות" שתאפשר לאזרחי המדינות ביבשת לנוע בה בחופשיות, עם דרכון אחד,  תוך מתן סחר חופשי בין המדינות: "בעוד גלובליזציה, תיירות וטכנולוגיות מידע הפכו את העולם שלנו לכפר גלובלי, בעוד מחלות כמו איידס אבולה וזיקה אינן יודעות גבולות, הציווי לאחד את אפריקה הפך לחיוני בעולם של היום". בנאומה ציטטה דלמיני-זומה מחקרים לפיהם יצירת דרכון פאן-אפריקאי תגדיל את היקף התיירות ביבשת בשיעור של 24%, ואת ההכנסות מענף זה בכ-20%. ואולם על רעיונות מסוג זה דובר כבר לפני כמאה שנה, דרך הוגים כמו מרכוס גארבי ופטריס לומומבה, ונראה שבעידן הפוסט-קולוניאלי עיקרון הגבולות של מדינות רבות הפך לקדוש עבורן. הסרה של גבולות גיאוגרפיים תיאלץ אותן להתמודד עם אתגרים כלכליים, טרוריסטיים ואף משפטיים. הדעות בנושא חלוקות.

    לקרוא עוד >>
  • טכנולוגיה

    אתיופיה-ג'יבוטי: קו הרכבת החדש בין שתי המדינות הוא התקווה החדשה לסחר פאן-אפריקאי

    אלפים התאספו השבוע (ג') לחגיגות סיום העבודה על קו הרכבת הבינלאומי הראשון בעידן אפריקה הפוסט-קולוניאלית, אשר מחבר בין דג'יבוטי לבירה אדיס אבבה. בכירים בממשל באתיופי מקווים שהשקת הקו לא רק שתסייע לכלכלת שתי המדינות אלא גם תסייע במימוש פוטנציאל הבסחר הפנימי בין מדינות היבשת. ההשקה הרשמית של הקו, אשר תתקיים בעוד חודשים ספורים, צפויה לקצר משמעותית את משך הזמן וכן עלות ההובלות בין שתי המדינות. "אני מקווה שבעוד לא הרבה זמן נוכל לנסוע ברכבת לג'יבוטי, דקאר וערים נוספות במערב אפריקה", אמר בטקס נשיא אתיופיה היילמריאם דסלן. הבנק האפריקאי לייבוא לייצוא מעריך שהסחר הפנימי ביבשת עמד בשנת 2016 על 19% מסך כל המסחר של מדינות אפריקה (בהיקף כולל של 930 מיליארד דולר בשנה שעברה).

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    אפריקה-ארה"ב: ממשל טראמפ ותפיסת האינטרסים הצרה באפריקה: "האם אנחנו מפסידים לסין?"

    תפיסת העולם של נשיא ארה"ב הנכנס נשארה עד כה בגדר תעלומה. ואולם צוות המעבר של ממשל טראמפ שלח לאחרונה מסמך בן ארבעה עמודים של שאלות למחלקת המדינה האמריקאית אשר מעיד על סקפטיות כללית בנוגע לאפקטיביות של סיוע למדינות זרות. עוד עולים סימני שאלה בנוגע לאינטרסים הביטחוניים של המעצמה ביבשת השנייה בגודלה. תפיסת הממשל הנכנס, כך מסתמן, תכלול נסיגה אמריקאית מתוכניות הומניטריות ופיתוח, לצד דחיפה משמעותית של אינטרסים עסקיים במדינות אפריקה. במסמך השאלות הגיע ל-New York Times נכתב בין היתר: "כיצד האינטרסים העסקיים של ארצות הברית מתמודדים עם אלה של מדינות מערביות אחרות הפועלות באפריקה? האם אנחנו מפסידים לסין?". המסמך מציב לאחר מכן סימני שאלה בנוגע לתחנה הסופית של כספי הסיוע: "עם כלכך הרבה שחיתות ביבשת, כמה מכספי הסיוע שלנו נגנבים? למה שנבזבז כספים על אפריקה כאשר סובלים כאן בארצות הברית?". המסגור של סדרת השאלות, כך לטענת מומחים, מעיד על תפיסה צרה של האינטרסים האמריקאים באפריקה.

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    סודן: רגע לפני סיום תפקידו: אובמה הסיר סנקציות על סודן בשל מלחמתה בטרור

    הנשיא היוצא הואשם בכך שהוא "כורת ברית עם השטן", לאחר שבשישי האחרון הורה על הסרת חלק מהסנקציות על משטרו של הנשיא אל-באשיר. ההסכם עליו חתם אובמה, אחד מהאחרונים בכהונתו, הביא לסיום תקופת בת 20 שנה של אמברגו על ממשל חרטום, והסרת כמה מהסנקציות בתחום המסחר עם המדינה. גורמים רשמיים בממשל האמריקאי מסרו לעיתון הבריטי "טלגרף" שהמהלך של אובמה נועד לתגמל את ממשל סודן על רקע השתתפותו במאבק נגד הטרור ביבשת, שיתוף מודיעיני טוב יותר עם גורמים מערביים, הרגעה יחסית של הרוחות בחבל דרפור, וכן הפסקת ההתערבות בלחימה בדרום סודן. המהלך של הנשיא היוצא זכה לביקורת רחבה מצד אקדמאים ואנשי זכויות אדם, אשר הזכירו שאל-באשיר מבוקש בבית הדין הפליל הבינלאומי על רקע מעורבות ישירה ברצח העם בדרפור.

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    סודן: כוכבי הפופ מתמודדים עם מלחמת האזרחים דרך מוזיקה

    במקום לחגוג את יום העצמאות האחרון תושבי הבירה ג'ובה נאלצו להתמודד עם מלחמת האזרחים, אשר פרצה לאחרונה בשנית והביאה למותם של מאות. כתבתו של יותם גידרון באתר OkayAfrica עוקבת אחר כמה מהתופעות והאמנים הבולטים במוזיקה הפופולרית לאור המצב במדינה: שירים על יוקר המחיה האלימות והאינפלציה הגואה במדינה, תחושת התסכול שהחליפה את חגיגות העצמאות של המדינה החדשה. גידרון סוקר קמפיין חדש של קבוצת אמנים מקומית, הכוללת כחמישים זמרים שחקנים ואף ציירים ומשוררים מקבוצות אתניות שונות, המנסה לעורר דיאלוג בין הפלגים במדינה ולהילחם ב"שבטיות" והשנאה האתנית שמלבה את האש בדרום סודן.

    לקרוא עוד >>