לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

19-26.01.2017

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • פוליטיקה

    גמביה: רגע לפני עזיבתו את התפקיד, יחיא ג'מה שדד את קופת המדינה

    נשיא גמביה היוצא עזב את ארצו בסוף השבוע שעבר (ש') לאחר לחץ כבד מצד מדינות האזור, צבאי ודיפלומטי. בראיון שערך לאחר מכן אדמה בארו, שהושבע בשגרירות גמביה בדקאר בשל חשש לחייו, אמר הנשיא הנכנס כי הוא מקווה להקים ועדת אמת ופיוס (בדומה לזו שהוקמה בדרום אפריקה לאחר סיום משטר האפרטהייד) כדי לחקור את הטענות על הפרות זכויות אדם בזמן כהונתו של ג'אמה. על אדמת גמביה נותרו מספר מצומצם של כוחות סנגליים אשר נכנסו לגמביה כדי להבטיח את עזיבת ג'אמה, וכעת מבקשים להבטיח את בטחון התושבים. הוא עזב לגינאה המשוונית כשהוא מלווה בנשיא גינאה אלפה קונדה – מהלך שזכה להתנגדות חריפה באופוזיציה במדינה. הממשל החדש במדינה הספיק בינתיים לגלות שרגע לפני עזיבתו הספיק ג'אמה לגנוב כ-11 מיליון דולרים מקופת המדינה. "בעוד אנחנו בתהליכי העברת השלטון, ממשלת גמביה נמצאת במצוקה כלכלית", אמר בכיר בממשל לאחר עזיבתו של ג'אמה.

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    הלקח מגמביה: עלייתם של ארגוני אכיפה פאן-אפריקאים ביבשת

    פתרון הסכסוך הפנימי בגמביה בעזרת מדינות האזור וללא סיוע נראה לעין ממדינות המערב הוא שיעור חשוב שמעיד על השינויים שעוברת היבשת. ד"ר אירית בק, ראש התכנית הבין-אוניברסיטאית ללימודי אפריקה באוניברסיטת תל-אביב, מנתחת את עלייתם הגוברת של ארגונים אזוריים ביבשת בענייני העברת שלטון ומנהיגים. ההתערבות האחרונה של בלוק המדינות המערב-אפריקאיות בגמביה אמנם מעידה על רצון פאן-אפריקאי להתערב בפתרון סכסוכים ושיחות שלום, לעיתים אף דרך התערבות בעניינים פנים-מדינתיים, אלא שנראה שהקריטריונים להתערבות של הארגונים האזוריים נותרו לא ברורים בעליל.

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    מחקר חדש: 60 שנים אחרי היציאה לעצמאות, האם חוקים מהתקופה הקולוניאלית מותירים את אפריקה מאחור?

    נאנה אקופו-אדו הושבע בתחילת החודש לנשיאות גאנה כשלצדו שופט החובש פאה בריטית מסורתית. במדינות רבות בנוסף לגאנה אפשר להבחין עדיין בסממנים לתקופה הקולוניאלית, ונראה שבכלל קיימת תפיסה שהיבשת עדיין לא השתחררה מכבלי הקולוניאליזם. מחקר חדש מנסה לבחון את השרידים לתקופה זו במערכת המשפט של שבע מדינות באפריקה המערב-צרפתית: אלגוריתם שפותח השווה בין החוקה הצרפתית לקולוניות משנת 1955 לבין החוקה במדינות אלה כיום. חוקה שלא שונתה מאז, לטענת החוקרים, יכולה להסביר צמיחה כלכלית איטית כיום. תוצאות המחקר מעודדות: כל המדינות הנבדקות שינו יותר ממחצית החוק הפלילי מהתקופה הקולוניאלית. טוגו היא המתחדשת ביותר, בעוד שסנגל וגינאה הן אלה ששמרו על הכמות הרבה ביותר של חוקים קולוניאליים. על פי מסקנות החוקרים חוקים חדשים לא יסייעו להתמודד עם בעיות השחיתות במדינות אלה, משום שהחוקה בהן כבר התחדשה והותאמה לצרכים המקומיים.

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    בתים חדשים, בעיות ישנות: הכלכלה צומחת אבל סומליה ממשיכה להתמודד עם איומי הטרור

    כתב הניו יורק טיימס ג'פרי ג'טלמן והצלם טיילור היקס נסעו למוגדישו הבירה כדי לדווח על השינויים הטובים שעוברת המדינה בשנים האחרונות. אולם בעוד סומליה נמצאת בתהליך העברת השלטון, במהלך שאמור לקדם עוד יותר את היציבות במדינה, ג'טלמן והייקס נקלעו לזירת פיגוע שכוון נגד מלון בו שוכנו חברי פרלמנט שהיו אמורים להיכנס לתפקידם בקרוב. הכתבה של השניים מספרת על הכאוס ששרר לאחר הפיגוע, המראות שראו בבית החולים, ובאותה נשימה גם על התנופה הכלכלית שהמדינה עוברת בימים אלה: "הייתי במוגדישו פעמים רבות אולם זה הביקור הראשון שלי מזה מספר שנים", מספר ג'טלמן, "כשהגעתי לעיר הוכיתי הלם מההתקדמות בבירה. היו עדיין עדויות לכאוס, לבתים ההרוסים (..) אבל היו גם שיכוני בתים חדשים, שווקים מלאים באדם, וחנות שנפתחה לאחרונה שמוכרת מסכי טלוויזיה שטוחים. אפשר היה אפילו ללכת לאכול פיצה בימי שני בערב, דבר שמעולם לא העזתי לעשות לפני כן".

    לקרוא עוד >>
  • דיפלומטיה

    דרום אפריקה: יושבת הראש היוצאת של האיחוד האפריקאי רוצה להיות הנשיאה הבאה

    נקוסזנה דלמיני-זומה הייתה שרת הבריאות של ממשלת נלסון מנדלה, השתתפה באופן פעיל במאבק נגד האפרטבייד, ומונתה לתפקידים נוספים בממשלות שקמו לאחר מנדלה. היא אשתו לשעבר של הנשיא המכהן ג'ייקוב זומה, והשניים התגרשו בשנת 1998. בשנת 2012 היא מונתה לתפקיד יו"ר האיחוד האפריקאי, והיא תסיים את תפקידה החודש. הרקורד שצברה בעשייה הציבורית אמור היה להכשיר אותה לתפקיד הנשיאה הבאה של דרום אפריקה, אולם כתבה של מגזין ה"אקונומיסט" מאירה את הקדנציה של דלמיני-זומה באיחוד האפריקאי באור שלילי: דלמיני-מוזה קראה לשלל רפורמות וניסתה לקדם אותן ללא הצלחה. בתקופתה נמנע האיחוד מלהתערב בסכסוכים בבורונדי ודרום סודן. "זה ההפך הגמור ממה שדרום אפריקה צריכה", כותב המגזין, "תחת שלטון זומה השחיתות שלחה גרורות לכל עבר. המשקיעים מפחדים, הצמיחה איטית והשירותים הציבוריים, במיוחד בתי הספר, נמצאים במצב עצוב. דרום אפריקה צריכה נשיא ממגר-שחיתויות: מישהו שיפרוץ את רשתות הפטרונות שהשתרעו מלמטה עד בכירי הממשל. במקום זה, זומה אשר מואשם ב-783 של שוחד סולל את הדרך לאשתו לשעבר, אשר מצופה ממנה להגן עליו. דלמיני-מוזה היא האדם האחרון שיעזור לכלכלה המתקדמת ביותר באפריקה לממש את הפוטנציאל שלה".

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    אופנה: אתר אינטרנט חדש מאגד את אופנת העלית של אפריקה תחת קורת גג אחת

    צ'יקווס אוקפור היא יזמית טכנולוגיה שהשיקה לאחרונה שירות מסחר אלקטרוני, "Onychek", המציע מותגים של מיטב בתי האופנה ביבשת. האתר מציע לרכוש פריטים לגברים ולנשים, ובמובן הרחב יותר גם ליצור מקומות עבודה ולשמר את התרבות האפריקאית דרך עיצוב אופנה. אוקפור מספרת בראיון ל-Okayafrica על תעשיית האופנה האפריקאית ועל המוטו: "ישנם מעצבים אפריקאים רבים שמשווקים את מוצריהם ברחבי העולם בגלל שהאופנה ביבשת עצמה עדיין נמצאת בהתהוות. תשומת הלב שלנו מופנית אל חברות אשר ממקסמות את הערך המוסך שלהן דרך תעסוקה מקומית של ספקים, חייטים ויצרנים". אוקפור מקווה שהאתר יעודד צרכנים להיות יותר מודעים בנוגע לארץ הייצור של הבגדים והאביזרים שלהם: "בדיוק כמו שצרכנים נוסעים לצרפת או איטליה עבור מוצרים באיכות גבוהה, אני מקווה שהם יפנו בקרוב גם לאפריקה".

    לקרוא עוד >>
  • מדע

    גבון: אליפות אפריקה בכדורגל: תושבי המארחת גבון מחרימים את הטורניר

    הטורניר החל לפני פחות משבועיים אבל אצל המארחת גבון המצב יחסית רדום. מטרת הטורניר הייתה להביא לידי איחוד הקרעים בעם לאחר המאבק הפוליטי שהתקיים לאור הבחירות האחרונות, אולם נראה שעד כה הגאבונים ספונים בבתיהם, מותירים את האצטדיונים שוממים: משחק וטקס הפתיחה התקיים לעיני אצטדיון ריק לחלוטין בבירה ליברוויל. נשיא המדינה עלי בונגו, שמשפחתו שולטת כבר קרוב לחצי מאה במדינה, ניצח את הבחירות בפער זעום של כשני אחוזים וניצחונו אושר לאחר מכן בפסיקת בית המשפט העליון במדינה. מאז שנפתח הטורניר קראו מתנגדים של בונגו לא לפקוד את האצטדיונים, בטענה שהפרויקט של בונגו (אשר קידם בעצמו את אירוח הטורניר) והאצטדיונים שנבנו במיוחד מומנו דרך הלוואות בינלאומיות לא יסייעו לקידום הכלכלה המקומית, וכן נועדו להסיט את תשומת הלב מהמשבר הפוליטי שעדיין נוכח במדינה.

    לקרוא עוד >>
play