לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

02-09.02.2017

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • פוליטיקה

    נשיא ניגריה בחופשת מחלה: בוהארי האריך את שהותו בבריטניה בצל שמועות על מצבו הבריאותי ומחאה גוברת

    עוד לפני כניסתו לתפקיד במאי 2015 הועלו סימני שאלה רבים בנוגע למצבו הבריאותי של הנשיא בן ה-74. בוהארי היה אמור לחזור למדינה בשבוע הראשון של פברואר אולם ביקש מהפרלמנט להאריך את חופשת המחלה ללא תאריך חזרה משוער לתפקיד. שמועות על מותו הופצו והוכחשו כבר מספר פעמים, ודוברו הצהיר שהנשיא "לא נמצא במצב בריאותי מסוכן". מצב העניינים אמור שלא להועיל לחוסר הביטחון השורר מצד משקיעים זרים בממשל הניגרי, אשר בצל משבר הנפט העולמי מוביל את הכלכלה המקומית לביצועים עגומים במיוחד: שער מטבע הניירה המקומי ירד השבוע לשפל חסר תקדים. אחת מהפרשות המסוקרות ביותר השבוע עסקה בזמר הפופולרי 2Face (שנודע בזכות השיר הזה) והבטחתו להוביל מחאה המונית נגד הממשל, ואולם בתחילת השבוע חזר בו מהבטחתו בשל סכנה לשלום הציבור. יומיים לאחר מכן ההפגנות התקיימו כסדרן ללא הזמר כאשר רבבות התאספו ברחובות לאגוס כשהם נושאים שלטים כגון "לא יכולים להיות חוקים שונים לעניים ועשירים", "אוכל, תרופות הכל עולה פי 3 אבל המשכורות לא עולות". המפגינים מצייצים בטוויטר תחת ההשטאג #IStandWithNigeria.

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    הפתעה בסומליה: מוחמד אבדולאי פארמג'ו גבר על הנשיא המכהן בבחירות לנשיאות המדינה

    שיטת הבחירות במדינה מאפשרת לחברי הבית העליון והתחתון של סומליה, המונה בסך הכל 331 חברים, להצביע מבין 21 מועמדים לנשיאות – ביניהם הנשיא המכהן חסן שייח' מחמוד שביקש להיבחר בפעם השנייה. בצל חשש מפיגועי טרור של ארגון "אל שבאב", הצטוו הנציגים להצביע בבסיס מאובטח היטב של חיל האוויר בנמל התעופה של מוגדישו הבירה. ניכר שאזרחי המדינה אשר אינם משתתפים בהליך הפרלמנטרי נותרו פסימיים בנוגע לאפשרות לשינוי בסומליה: "אין להם את חוש הפטריוטיות והלאומיות הדרוש. אני לא מאמין שהם יבחרו נשיא בהתאם לתוכנית הלאומית שלו אלא לשוחד שהוא קיבל", ביקר אלינור מוחמד, פועל במוגדישו, את המצביעים מבתי הפרלמנט. "ייקח עוד קצת עד שסומליה תוכל לעמוד על הרגליים בשנית". חברי הפרלמנט  נבחרים דרך מנהיגים מסורתיים הנותרים לרוב מחויבים לנאמנויות אתניות וכאלו על פי מוצא. המנצח בבחירות, מוחמד אבדולאי, מכונה גם "פארמג'ו" בשל אהבתו לגבינות והוא נחשב לאזרח ארצות הברית (שם סיים תואר ראשון  בהיסטוריה ומסטר במדעי המדינה). הוא פעל במדינה שנים רבות, בין היתר כשגריר סומליה בארצות הברית, ומונה לתפקיד ראש ממשלת סומליה בשנת 2010. הוא התפטר כעבור שנה ובשנת 2012 הקים פרמאג'ו את מפלגת Tayo אשר במצעה שתי נקודות מרכזיות: הנגשת טובה יותר של השירותים הממשלתיים והציבוריים לכלל האזרחים במדינה, וכן עידוד החזרה למולדת של הדיאספורה הסומלית – כחלק מתהליך הבנייה מחדש של החברה. מפלגתו זכתה להכרה ותמיכה מצד גורמים בבריטניה, ארצות הברית וכן שוודיה.

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    נאום מצב האומה של זומה: 400 חיילים ליוו את הנשיא כדי "לשמור על החוק והסדר בפרלמנט"; פרשת הזנחה חמורה בבריאות הנפש במדינה הביאה למותם של כמאה איש

    זוהי הפעם הראשונה בה חיילים יקבלו תפקיד של אבטחה בפרלמנט, שעד כה שמר להם תפקידים טקסיים בלבד. הנאום התקיים אתמול (ה'), ונאומים קודמים של הנשיא בפרלמנט נערכו בצל גל של מחאה והפגנות מצד האופוזיציה בדרום אפריקה, הדורשת את התפטרותו של הנשיא עקב פרשות שחיתות, וכעת מכנה את המהלך "הכרזת מלחמה". המחאה הפרלמנטרית נגד זומה גברה מאז שהמפלגה השמאלית-רדיקלית "לוחמי החופש הכלכלי" (EFF) זכתה במושבים בבחירות שהתקיימו לפני כשלוש שנים. בינתיים, פרשת חמורה בתחום בריאות הנפש במדינה הביאה להתפטרותה של שרת הבריאות: דו"ח של נציב תלונות הציבור מצא שמעל ל-94 חולים עם בעיות נפשיות נפטרו לאחר שהרשויות במדינה העבירו אותם מבתי חולים למתקנים לא מאושרים. התנאים במתקנים אלה, כך על פי הדו"ח, מזכירים מחנות ריכוז והחולים נפטרו מסיבוכים רפואיים כמו דלקת ריאות, התייבשות, ושלשולים. הדו"ח סקר את כל המתקנים הלא מאושרים, האשים "עסקנים החושקים בעשיית רווחים" במקרי המוות, ומציין שהמתקנים "נבחרו באופן מסתורי וגרוע במיוחד (..) לא הצליחו להפריד בין הדרישות לטיפול מקצועי בלתי פוסק (..) להזדמנויות עסקיות".

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    "הפיכה חוקתית": כלי ה"קדנציה השלישית" הופך לאיום החדש של נשיאים על הדמוקרטיה האפריקאית

    מאז שנות התשעים של המאה הקודמת שינו מדינות רבות ביבשת את החוקה כדי להפוך אותה לדמוקרטית יותר, תוך סטייה ממודל הממשטר האוטוריטרי עם מפלגה אחת, והחלפתו בשורה של איזונים ובלמים: הגברת הדמוקרטיה הייצוגית, ובעיקר הגבלת הכהונה של נשיאים לשתי קדנציות בלבד. ואולם הבלוג "The Conversation" מפרסם הבוקר (ה') פוסט מפורט שמציג את האופן בו נשיאים ברואנדה וקונגו, בורונדי וכן בורקינה פאסו עוקפים את החוקות המקומיות: "נשיאים אפריקאים מאריכים את כהונתם השנייה והופכים ל'נשיאים לכל משך חייהם' תוך שינוי החוקה בהתאם. בצורה הולכת וגוברת אפשר להבחין בהתנגדות אזרחית למהלכים אלה (..) במדינות רבות הבעיה איננה היעדר של חוקה אלא הקלות של מנהיגים אפריקאים לעצב את החוקה ככל שירצו". בשנת 2015 ניסו מספר מדינות ממערב אפריקה להוביל מהלך כולל שימנע "מהפכות חוקתיות" אולם הרעיון נדחה במהרה על ידי מדינות אחרות – למרות מחקרים שמצביעים על כך שרוב האוכלוסייה שמדרום לסהרה תומכת בהגבלת כהונתם של נשיאים. טענת המאמר היא שהבעיה איננה משפטית אלא עמוקה יותר, ועוסקת בתרבות השלטונית של מספר מדינות ביבשת: חוסר כבוד לחוקה, יחס למנהיגי אופוזיציה שנכלאים ומעונים וכן נתפסים כנשלטים על ידי גורמים זרים השואפים לחילופי שלטון. בניגוד לרוח המאמר הודיע בשישי האחרון נשיא אנגולה אדוארדו דוס סנטוס בן ה-74 שהוא לא יתמודד בבחירות לנשיאות שעתידות להתקיים באוגוסט הקרוב, ויסיים כהונה ארוכה בת 38 שנה.

    לקרוא עוד >>
  • הגירה

    צו המוסלמים של טראמפ: למרות הקפאת המהלך, מוזיקאים מהיבשת מפחדים מהלא נודע בארצות הברית

    כתבת מגזין של ה"Rolling Stones" מתארת בפירוט את מצבם של מוזיקאים משבע המדינות (מתוכן שלוש מהיבשת: לוב, סוד וסומליה) שאליהן נגע צו איסור הכניסה לשטחה של ארצות הברית. אחמד גלאב, זמר ממוצא סודני תחת השם Sinkane הנחשב לאזרח ארצות הברית, מספר בכתבה על היחס המפלה לו הוא זוכה בשדות תעופה ("אני תמיד ההוא שזוכה לבדיקה קפדנית יותר, אבל התרגלתי לזה"). הכתבה מספרת באריכות את סיפורה של הקהילה הסומלית בארצות הברית ובפרט זה של הזמר הפופולרי Dalmar Yare: "כולם מודאגים ממה שיקרה בהמשך. כולם מצפים לנקישה על הדלת שמאחוריה יסתתר אדם שיגיד להם שהם מגורשים", אמר הזמר והוסיף שאיסור המסע השפיע על כל אחד מחברי הקהילה הסומלית באמריקה המונה 85,700 איש, וכן גם על פליטים סומליים ממדינות אחרות באירופה. כתבה אחרת של הניו יורק טיימס השבוע מתארת את סיפורם של שני פליטים, מסומליה ועירק, אשר ניסו להיכנס לארצות הברית עוד לפני החלת הצו. סיפורם של השניים, לטענת העיתון, מראה כיצד נהגו באפליה כלפי פליטים ממדינות מוסלמות עוד לפני כניסת טראמפ לתפקיד. הכתבה מתארת את מסלול חייו של מוחמד שריף, פליט ממוגדישו בירת סומליה, ואת רצף הראיונות המפרך שעבר עד לקבלת תעודת הפליט בארצות הברית.

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    זיהום אוויר באפריקה: מידת הזיהום לא ברורה אבל היא גרועה יותר משחשבנו

    תפקידו של קרלוס דורה מארגון הבריאות העולמי הוא למפות את דרגות זיהום האוויר בעולם. באשר לנתונים על אפריקה התוצאות הנתונות הן לרוב N/A, כלומר מידת זיהום לא ידועה. "זוהי בעיה גדולה באפריקה", הוא אומר לאתר Quartz, "אנחנו צריכים ליצור יותר קולטנים שימדדו את מידות הזיהום אבל מהסתכלות על ערים באפריקה התוצאה הסופית די ידועה וגרועה". דורה בשיתוף מספר חוקרים אספו נתונים דרך תמונות לוויין ומודלים למדידת זיהום, בנוסף למעט הנתונים הקיימים בשטח. הנתונים שמפורסמים בכתבה מדאיגים: זיהום האוויר ביבשת גורם למותם בטרם עת של 712,000 איש בממוצע מדי שנה, הרבה יותר ממקרי מוות כתוצאה מתת תזונה או קונפליקטים (עלייה של 36% מאז 1990). הכתבה סוקרת את נזקי זיהום האוויר באפריקה, ומצטטת חוקרים המעריכים עלות הנזקים של זיהום האוויר ביבשת: 215 מיליארד דולרים מזיהום אוויר סביבתי, ועוד 232 מיליארד דולרים מזיהום הנגרם ממבנים, שימושים ביתיים שונים, ומפעלים. על פי הכתבה ניכר הבדל אחד מעניין ומשמעותי בין זיהום האוויר במדינות מתועשות לבין זה שבאפריקה: בעוד בשאר העולם המקור העיקרי לזיהום הוא מפעלים מכוניות ותחנות כוח, המקור האפריקאי הוא דווקא הרגלי צריכה ביתיים – השימוש התכוף בנפט בבתים למטרות אספקת חשמל ובישול.

    לקרוא עוד >>
  • ספורט

    אליפות אפריקה לאומות: הטורניר הסתיים, הכדורגל היה מצוין, אבל הזוכה קמרון תמשיך לסבול מהבעיות של עצמה

    בראיון עם העיתון הדרום-אפריקאי Mali&Guardian מציין שוער קמרון בין השנים 1977-1994 ג'וזף אנטואן-בל את האכזבה השוררת בענף הכדורגל הקמרוני חרף הזכייה. גו'אל מטיף, מגן קמרון ושחקנה של ליברפול האנגלית, החל תגובת שרשרת של קמרונים המשחקים באירופה אשר שיחררו את עצמם מסגל הנבחרת לטורניר בשל דרישת הקבוצות, וכן בשל דרישה שסורבה מצד ההתאחדות המקומית לבונוסים גבוהים יותר במקרה של זכייה. "זה סימן שמעיד על מנהיגות חלשה. במקום לקרוא לסנקציות נגד השחקנים האלה, הייתי שואל את עצמי מה הביא אותם להימנע מהופעה בנבחרת, הרי זהו הכבוד הגדול ביותר ששחקן שואף אליו", טען שוער העבר. בצל הזכייה עומדת גם פרשת שחיתות בהתאחדות הכדורגל הקמרונית והבחירות האחרונות לתפקיד יו"ר ההתאחדות. ענבל בן יהודה ורועי כנפו פרסמו אמש מאמר מפורט באתר "שיחה מקומית" שמסכם את האליפות בהיבט רחב יותר: הזכייה הקמרונית הגיעה בשיאה של תקופה מתוחה, במהלכה התקיימו במדינה מחאות של דוברי האנגלית בטענה להדרה פוליטית ולשונית. גמר האליפות, בין מצרים לקמרון, שיקף לטענת השניים את המתח הקיים בין ערבים לשחורים ביבשת: "כדורגל הוא לא רק משחק אלא גם עניין פוליטי לחלוטין בימינו". השניים מצטרפים למחמאות של חובבי הכדורגל האפריקאי בארץ כלפי התקשורת בישראל: "התפתחות קטנה וחשובה בנוגע לטורניר מהזווית הישראלית היא שלראשונה מזה שנים הוא שודר בעברית בערוצי ספורט 5, וזאת לאחר שבמשך שנים נאלצו אוהדי כדורגל מאפריקה להסתפק בערוצים זרים ובשידורי אינטרנט".

    לקרוא עוד >>

play

                     ויקטור דמה / בלוז / בורקינה פאסו