לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

23-30.3

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורך: אדם רוטברד

  • הגירה

    מבצע אירופאי משולב, מעצר בסודן, זהות שגויה: סיפורו הפליט האריתראי שנחשד בהברחת פליטים למערב

    צוותים של משטרות מארבע מדינות התכנסו במאי 2015 כדי לעצור אדם שנחשד כאחד המבריחים הגדולים ביבשת של פליטים למדינות המערב. הרשויות באירופה עקבו אחר מדהיין מרד, אריתראי שהתגורר בסודן, מאז אסון למפדוזה באוקטובר 2013 שהביא למותם בטביעה של 360 אריתראים שעשו את דרכם לאיטליה על ספינה אותה ארגן, ועל פי החשד הוא היה אחראי על יציאתן של ספינות נוספות מאזור לוב אל חופי איטליה. בקיץ 2015 הוא נעלם לפתע, לאחר שהרשויות בבריטניה איטליה ושוודיה עקבו אחריו זמן רב.

     

    הוא נמצא לבסוף ונעצר בסוף מאי, כך לפחות חשבו הרשויות, ובליווי צלמים רבים הוא נחת על אדמת איטליה כדי להישפט. "הוא ללא ספק חשב שהוא מחוץ להישג ידן של רשויות המשפט באירופה", אמר בכיר בריטי, לאחר מעצרו "אבל הצלחנו לסייע לאיטלקים באיתורו באזור סודן". השמחה והכותרות בעיתונים, לאור המעצר הראשון של מבריח פליטים, היו מוקדמות: המשטרה עצרה את האדם הלא נכון.

    השניים, זה הפליט וזה המבריח, עונים לאותו שם: Medhanie, אולם הכתבה המצוינת של New Republic מציינת שמלבד השם אין כל קשר או דמיון בין השניים. הפליט שנעצר בשוגג, לאחר שברח מאסמרה בירת אריתראה אל חרטום, עדיין נמצא במעצר באיטליה. נקודת המוצא של הרשויות, מעצר המבריחים במקום סיפוק של מציאות טובה יותר לפליטים, זוכה בכתבה לביקורת רבה:

    "ההגירה נתפסת כפשע שיש למנוע אותו, במקום כמשבר הומניטרי שצריך לפתור אותו. אבל הדגש כאן על אכיפת החוק עושה כאן פעולה הפוכה, והיא העמקת אי השוויון והדיכוי שהביא מיליונים לברוח מבתיהם בחיפוש אחר מקלט באירופה. במקום לספק מקלט לאנשים הבורחים מדיקטטורות ברוטליות, ממשלות אירופאיות שיתפו פעולה עם בדיוק אותם דיקטטורים, תוך החרפת שורש הבעיה".

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    דה ג'ה וו קנייתי: המתמודדים הקבועים לבחירות בקניה מבריחים את הבוחרים הצעירים

    חודשים ספורים לפני שקניה הולכת לבחירות נראה שאזרחי המדינה חווים רגעים שחוזרים על עצמם. המתמודדים כרגע הם הנשיא אורו קנייטה, ובדומה לפעם הקודמת גם יריבו הוותיק ריילה אודינגה. בתוך הדה ז'ה וו הקנייתי הזה, שלא מחדש לאזרחים דבר, מיליונים של בוחרים צעירים צפויים להימנע מלהצביע הפעם. פחות מחמישה חודשים לפני הבחירות, השיח הלאומי בקניה סובב סביב הביטוי "אפטיית בוחרים".

    הגוף שמפקח ומארגן את הבחירות ציפה לרשום כשישה מיליון בוחרים חדשים, ואולם עם סגירת מועד הרישום באמצע פברואר האחרון רק 2.6 מיליון בוחרים חדשים נרשמו. אחת הסיבות העיקריות לכך, מציין כתב המגזין New African Magazine, היא הטענות שהושמעו בבחירות הקודמות על זיופים מצד המנצח קנייטה – טענות שנדחו באופן מוחלט על ידי בית המשפט המקומי.

     

    "מלבד הבחירות שהפסיקו את כהונתו של 24 שנים של דניאל אראפ מוי", מציין הכתב, "הפוליטיקה הקנייתית התנהלה כמו אופרת סבון מקסיקנית של שתי שושלות, קנייאטה והאודינגה". ג'ומו קנייטה וג'ראמוגי אודינגה היו עמיתים בעת העצמאות של קנייה, אולם לבסוף קנייטה אסר את אודינגה הסוציאליסטי. שלושה עשורים לאחר מכן הבנים, אורו וריילה, התמודדו בבחירות 2002.

    בינתיים קניה ניצבת בפני שורה של אתגרים כלכליים: החוב הלאומי שלה צמח ל-36 מיליארד דולר, מתוכם סין שולטת על כ56% מהחוב. האופוזיציה בקניה החליטה לקראת הבחירות להתאחד ולהעמיד מועמד בודד אשר יציב אלטרנטיבה לנשיא קנייטה. על התפקיד הזה מתחרים ריילה אודינגה ועוד שורה של פוליטיקאים נוספים. אם ייבחר להתמודד, יהיה זה הקמפיין בחירות הרביעי של אודינגה.

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    בגיל 87: נפטר אחמד קט'רדה, פעיל נגד האפרטהייד בדרום אפריקה

    קט'רדה נכלא בעבר ל-26 שנים בכלא בשל פעילותו הפוליטית, ואת חלק ניכר מזמן הכליאה העביר לצד חברו הקרוב נלסון מנדלה. הוא נפטר השבוע (ג') ביוהנסבורג לאחר שהיה מאושפז בחודש האחרון, והתפרסם לראשונה כבר כשהיה נער: בשנת 1963 הוא נעצר בזמן אסיפה ביחד פעילים נוספים בפרבר בעיר יוהנסבורג. המשפט שזכה לכינוי "משפט ריווניה" על השם המקום בו נעצר הפך לאחד מהסמלים החשובים של המאבק נגד האפרטהייד, ובמהלכו גם נאם נלסון מנדלה במשך כשלוש שעות.

    עם שחרורו הפך לחבר פרלמנט וכן העביר סיורים לאישים חשובים באיי רובן בהם בילה 18 שנות כליאה. הוא היה ממבקריו הבולטים של הנשיא ג'ייקוב זומה, ואף קרא לו להתפטר לאחר שבית המשפט דרש ממנו להחזיר כספי מדינה שהוצאו לצרכים פרטיים. רוני מיקל, דוקטורנטית בחוג להיסטוריה כללית באוניברסיטת תל אביב, כתבה את הדוקטורט שלה על זיכרון השואה בדרום אפריקה. היא מספרת על הקשר שלו לשואה בזמן הכליאה:

     

    "(..) קט'רדה, יחד עם אסירים פוליטיים לא לבנים נוספים, קראו את היומן של אנה פרנק במהלך מאסרם ברובן איילנד (..) קט'רדה אף העתיק חלקים מהיומן למחברות הכלא שלו ודאג להפצתם בקרב האסירים. מאחר והדוקטורט שלי עוסק בזיכרון השואה בדרום אפריקה בזמן האפרטהייד ולאחר המעבר לדמוקרטיה, היווה מידע זה הרבה יותר מאנקדוטה עבורי והחלטתי לחפש אחר אותם ציטוטים ולנסות להבין מדוע בחר להכניס דווקא אותם למחברותיו האישיות.

    (..) למדתי על פעילותו הפוליטית מגיל צעיר, על חברותו במפלגה הקומוניסטית ובין היתר גיליתי שבשנת 1951 קט'רדה נבחר לנציג התארגנות הסטודנטים של אוניברסיטת ויטצ' שביוהנסבורג, בפסטיבל נוער במזרח ברלין. הוא יצא לביקור שערך כשנתיים באירופה ובמסגרתו ביקר גם בגטו וורשה ובמחנה ההשמדה אושוויץ, גילוי שמן הסתם העצים את תחושת הדחיפות והרלוונטיות של האיש עבורי ועבור מחקרי (..) זכיתי להכיר גיבור, אדם פשוט, נטול אגו, מלא הומור ואור, שלחם למען צדק בתקופה חשוכה ושנהג באצילות נפש לאורך חייו".

    לקרוא עוד >>
  • כלכלה

    מחאה חברתית בחוף השנהב: הצמיחה הכלכלית לא מגיעה אל כלל האוכלוסייה במדינה; אשת הנשיא לשעבר זוכתה מאישומי פשעים נגד האנושות

    כתבה נרחבת של הניו יורק טיימס עסקה השבוע (ג') במחאה החברתית שמתפתחת בחברה החופשנהבית בימים אלה: 180,000 עובדי ציבור החלו בשביתה והביאו לסגירה של בתי ספר ציבוריים ובתי חולים – דווקא בתקופה בה חוף השנהב נתפסת כאי של מצוינות וצמיחה כלכלית באזור הנתון מערב אפריקה הנתון לחוסר יציבות. מאז שהסתיימה מלחמת האזרחים בשנת 2012 חווה חוף השנהב צמיחה כלכלית מרשימה – כ9% מאז סיום המלחמה, והיא היצואנית הגדולה ביותר של קקאו. הנשיא אוטורה השקיע עד כה כספים רבים בכבישים וגשרים וכן תשתיות נוספות שיתקנו את נזקי המלחמה.

     ואולם פירות הצמיחה הללו לא הגיעו אל כלל האוכלוסייה, ועם שלוש שנות כהונה שנותרו לאוטורה הוא ניצב כעת בפני האתגר הגדול ביותר שלו. "חוסר שביעות הרצון החברתי", שם כולל שנתנה התקשורת המקומית לתהליכים השונים שמתרחשים בימים אלה: שביתות המרצים והמורים, העובדים במגזר הציבורי וכן סטודנטים אשר מתלוננים על תנאיהם באקדמיה. כ46% אחוז מהאוכלוסייה, על אף הצמיחה הכלכלית, עדיין חיה מתחת לקו העוני.

     

    בנושא אחר, אשתו של נשיא חוף השנהב לשעבר זוכתה אמש (ג') מאישום בגין פשעים נגד האנושות בבית דין מקומי. סימון גבאגו, אשתו של הנשיא לשעבר לורן גבאגו, כונתה בעבר "אשת הברזל" והייתה במוקד העניינים של המשבר ההומניטרי שפרץ בעקבות בחירות 2010-2011 לאחר שבעלה לורו הוכרז כמנצח – על אף קריאות של אנשי אופוזיציה ומדינות זרות שהמנצח היה אוטורה (הנשיא כיום). לטענת התביעה הייתה סימון "אשת צללים" אשר סייעה בארגון התקיפות של בעלה נגד מתנגדיו. הוא עדיין תחת מעצר בהאג וממתין להכרעה במשפטו.

    בית הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה בהאג, בו נשפט בימים אלה לורן, ביקש להסגיר אליו גם את אשתו אולם הרשויות במדינה סרבו וקיימו במקום משפט בבית דין מקומי.

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    חרם צרכנים: ניגרים מחרימים את "קוקה קולה" בשל פסיקת בית המשפט שהמשקאות עשויים להיות רעילים

    נראה שצרכני פאנטה, ספרייט וקוקה קולה צריכים לדאוג יותר מאשר למצב השיניים שלהם. כך לטענת פוסקים בבית המשפט העליון בלאגוס, אשר הכריעו שמוצרי קוקה-קולה עשויים להיות רעילים. לטענת בית המשפט המשקאות מכילים אחוזים גבוהים של חומצה בנזואית המשמשת לשימור מזון ותוספים שונים אשר עשויים לגרום לנזקים רפואיים לצרכן – כאשר המשקאות מתערבבים עם ויטמין סי. פסיקת בית המשפט הכריחה את היבואנית המקומית להדביק תוויות אזהרה נגד שילוב מזיק זה, וכן קנסה את גוף הבריאות המקומי שאחראי על פיקוח ואכיפה בתחום המזון והשתייה.

    הפסיקה זכתה השבוע לסיקור רב בתקשורת הניגרית, והודעה מיוחדת של האגודה להגנת הצרכן בניגריה הודיעה ש"הארגון מודאג מאוד מהשאלות שהמקרה מעלה (..) פאנטה, ספרייט וקוקה-קולה ללא ספק המשקאות הנצרכים ביותר בניגריה, בטווח גילאים רחב שנע בין ארבע ועד לאנשים מבוגרים. אזרחים עשו שימוש ברשתות החברתית כדי לבקר בחריפות את גורמי האכיפה בתחום הבריאות והמזון. חלק את המקרה להידרדרות החמורה בנתונים הסטטיסטיים של ניגריה בנושאי בריאות ותחלואה. אזרחים אחרים קראו להחרים את המשקאות.

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    בנין דורשת מצרפת: החזרת פריטים יקרי ערך שנלקחו בתקופה הקולוניאלית

    מחוקקים וארגונים חברתיים בבנין וצרפת שלחו השבוע מכתב לנשיא צרפת פרנסואה הולנד ובו דרישה להחזיר "אוצרות קולוניאליים" לרפובליקה המערב-אפריקאית. מדובר על כ4,000-6,000 פריטים אשר מוחזקים כיום במוזיאונים חשובים בצרפת כגון ה-Musée du quai Branly. הם נלקחו מבנין, שנקראה אז דהומיי, על ידי פקידים קולוניאליים ומיסיונרים. שר החוץ ושר התרבות של בנין נפגשו לאחרונה עם הולנד בפריז כדי לדון בתכנית, והמכתב שנשלח השבוע דורש מהנשיא לפעול בהקדם לפני הבחירות המקומיות שיתקיימו בצרפת ב23 לאפריל.

    הבקשה של בנין פונה גם אל ועידת אונסקו ודורשת שזו תפעל להבטיח שמדינות אשר חתומות בארגון יבטיחו את החזרת פריטים לבעליהם המקוריים. ממלכת דהומיי אשר התקיימה בין 1600 לשנת 1894 נכבשה על ידי צרפת בשנת 1892 ובמהלך שנתיים של לחימה נגנבו מהממלכה פריטים רבים. צרפת העניקה לדהומיי אוטונומיה משלה בשנת 1958 ועצמאות בשנת 1960. לטענת פרנסיס טלון, נשיא מבין, החזרת הפריטים תוכל לסייע בפיתוח התיירות במדינה וכן תאפשר לאנשים "לדעת על הערך התרבותי וההיסטורי שלנו".

    לקרוא עוד >>
play

               אומו סנגרה וטוני אלן / מאלי - ניגריה / 2017