לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

21-27.6.19

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: נעה גלוסקינוס

  • פוליטיקה

    אתיופיה: הרמטכ"ל נרצח, היציבות מתערערת

    אביי אחמד, ראש ממשלת אתיופיה, מנסה לקדם שלום ויציבות בכל מדינות אפריקה, אך בינתיים במדינתו שלו היציבות והשלום מתערערים קשות. ביום שבת האחרון נעשה ניסיון הפיכה באתיופיה, הניסיון אמנם לא הצליח להפיל את השלטון אך הביא למותם של חמישה בכירים בשלטון המקומי ובצבא.

     

    ניסיון ההפיכה נעשה בשתי חזיתות, האחת באדיס אבבה, בה נרצחו רמטכ"ל הצבא האתיופי, סיירה מקונן וגנרל נוסף שהיה עימו. הרצח נעשה בביתו של מקונן והתבצע על ידי שומר ראשו. במקביל בעיר הבירה של מחוז אמהרה, בהר דר, נרצחו נשיא המחוז, עוזרו והתובע הכללי של המחוז. תקרית הירי התרחשה כאשר הבכירים נפגשו על מנת לדון בטיפול בבעיית המליציות השבטיות באזור. נשיא מחוז אמהרה הוא מקורב לראש הממשלה אביי אחמד, עובדה אשר מעלה את החשד שזהו ניסיון הפיכה כנגד השלטון המרכזי.

     

    על פי הצהרות משרד ראש הממשלה האדם שעומד מאחורי הרציחות הוא גנרל בשם אסאמנווה טסיגה אשר מפעיל מלציות מקומיות במחוז אמהרה. כשבוע לפני התקרית הוא פרסם סרטון הקורא לאמהרים לחמש את עצמם לקראת מאבק בקבוצות אתניות אחרות. ההערכות אומרת שמטרתו של טסיגה הייתה להשתלט על מחוז אמהרה ובכך להתחיל הפיכה כללית. ביום ב' טסיגה נתפס על ידי כוחות הביטחון ונורה למוות. 

     

    ביום ג' התקיים טקס לוויה ממלכתי לנרצחים בו נכחו כ-1000 משתתפים. אביי אחמד, ששרד בעצמו ניסיון התנקשות בשנה שעברה, ישב בשורה הראשונה ומירר בבכי על האובדן. אביי עלה לשלטון לפני 15 חודשים והספיק לבצע רפורמות מרחיקות לכת באתיופיה. אחת מהן היא החלשת הצבא ושירותי הביטחון.כתוצאה מהמהלך הזה צבר לו אביי אויבים רבים מקרב בני עמו. אירועי השבת עלולים להביא להתפתחויות מרחיקות לכת באתיופיה אם השלטון לא יצליח להשתלט על המצב.

     

    (כתבה: Africa News, צילום: South China Morning Post)

    לקרוא עוד >>
  • פוליטיקה

    מאוריטניה: נשיא חדש נבחר

    מאוריטניה היא מדינה מוסלמית במערב אפריקה אשר חולשת על חלק גדול ממדבר הסהרה. המדינת דלילת האוכלוסין ורחבת הידיים ידעה הפיכות צבאיות רבות מאז עצמאותה בשנת 1960. השבוע התרחשו בה לראשונה חילופי שלטון בבחירות דמוקרטיות בין שני נשיאים ששניהם נבחרו בבחירות דמוקרטיות.

     

    הנשיא החדש הוא מוחמד ולד ע'זאווני , ממפלגת השלטון UPR. וועדת הבחירות הודיעה ביום א' שהוא קיבל 52% מקולות הבוחרים. מול ע'זאווני התמודדו שני מועמדים נוספים, האחד הוא בירם דה אבייד, שהקמפיין שלו התמקד במיגור העבדות והסחר בבני אדם שמתקיימים במדינה, הוא קיבל 18.58% מהקולות. המועמד השני הוא מוחמד ולד בובאכאר, מהמפלגה המוסלמית הגדולה במדינה, אשר זכה ב-17.85% מהקולות.

     

    הקמפיין של ע'זאווני התמקד בהבטחות לשמור על הצמיחה הכלכלית והיציבות שביסס הנשיא הקודם, מוחמד ולד עבד אל-עזיז. אל-עזיז עלה לשלטון ב-2008 בהפיכה צבאית ולאחר מכן נבחר לשתי קדנציות בבחירות דמוקרטיות. למרבה ההפתעה הוא לא שיתף פעולה עם "הטרנד האפריקאי" של הערכת תקופת הכהונה והישארות בשלטון עד גיל מופלג, אלא פרש ופינה את מקומו.

     

    לאחר ההכרזה על זכייתו של מועמד מפלגת השלטון מפלגות האופוזיציה יצאו בקריאה שהתוצאות שקריות ומוטות. הם קראו לאזרחי מאוריטניה להתנגד בכלים חוקיים לתוצאות אשר לא מייצגות את רצון העם. נכון לעכשיו אין ערעור על התוצאות וע'זאווני הוא הנשיא החדש של מאוריטניה.

     

    (כתבה: Al-Jazeera, צילום: AFP)

    לקרוא עוד >>
  • ספורט 

    גביע אפריקה בכדורגל: אירוע הספורט הגדול של היבשת

    השבוע (ו') איצטדיון הכדורגל של קהיר התמלא באוהדים מכל רחבי היבשת אשר הגיעו לצפות במשחקי גביע אפריקה לנבחרות בכדורגל. אירוע הספורט הזה הוא שיא של איחוד אפריקאי המביא יחדיו מדינות שלא בהכרח יש ביניהן קשרים הדוקים אלמא הקשר הספורטיבי.

     

    כאמור, השנה מצריים מארחת את האירוע. עד לפני כמה חודשים המארחת הייתה אמורה להיות קמרון אך עקב חוסר בתשתיות המשחקים עברו למצרים. כדורגל הוא גם עסק ולא רק אירועי ספורטיבי, ובאפריקה דלת התקציבים הדבר יכול להוות מכשול. למשל, נבחרת קמרון, אלופת אפריקה הנוכחית, סרבה לטוס למצרים להתחרות מכיוון שלא הגיעו להסכם על תשלום הבונוסים לשחקנים. נבחרת זימבבואה, איימה להחרים את המשחקים לאחר נחיתתה במצרים מכיוון שהשחקנים עדיין לא קיבלו תשלום.

     

    גם סוגיות פוליטיות צפות ועולות במשחקים. זוהי הפעם הראשונה שנבחרת אלג'יריה חוזרת לשחק במצרים מאז שנת 2009. בשנה זו קרתה תקרית אלימה כנגדם כאשר מפגינים מצרים יידו אבנים על האוטובוס בו נסעה הנבחרת האלג'יראית.

     

    למרות כל זאת המשחקים מתקיימים כסדרם. ביום ג' התקיים משחק מפתיע בו בנין ה"אנדר-דוג" סיימה בשיוויון של 2-2 אל מול נבחרת גאנה, שנחשבת לטובה ממנה. ונבחרת מצריים, בעלת היתרון הביתי כבר ניצחה בשני משחקים, 0-1 מול זימבבואה, ו 0-2 מול קונגו.

     

    (כתבה: Quartz, צילום:KHALED DESOUKI | AFP)

     לקרוא עוד >>

  • סביבה

    זמביה: הניצחון על ונדטה

    בפסיקה היסטורית, בית המשפט העליון בבריטניה איפשר לקבוצת חקלאים מזמביה להמשיך את מאבקם המשפטי כנגד חברת הכרייה הבריטית ונדטה (Vendanta). החקלאים מגיעים מאזור צ'ינגולה, אזור המכונה "חגורת הנחושת של זמביה". מלחמתם נגד חברת הכרייה החלה מכיוון שהמכרה זיהם את מקורות המים ואת האדמה שלהם.

     

    למרות שהניצחון לא מובטח להם, וההגעה אליו תהיה רצופה מכשולים, עצם קיום המשפט הוא צעד קדימה. הצגת המקרה בבית המשפט העליון יכולה להוות תקדים שיעודד קורבנות נוספים של פגיעה בזכויות אדם הקשורה לתעשיית הכרייה לתבוע את החברות שגרמו את הנזק . הדיון בסוגיה יכול להרחיב את היריעה בנוגע למה הם חובותיהם של חברות כרייה או מפעלי תעשייה כלפי תושבי האזור בו הם פועלים.

     

    כחלק מההכרעה ציטט אחד השופטים ממסמך המדיניות החברתית של חברת ונדטה בו נכתב שלחברה יש שליטה מלאה על המכרה והיא אחראית לנעשה בו ובסביבתו. השופט ביקש בכך שהמדיניות הפורמלית של חברת ונדטה לא תישאר רק על הנייר אלא תיושם בשטח. חודש לאחר הפסיקה ממשלת זמביה הודיעה על תוכנית להלאמת הנכסים של חברת ונדטה בזמביה, מכיוון שזו הפרה את החוזה שלה עם המדינה ולא מילאה את אחריותה. בנוסף, במהלך הקמפיין כנגד חברת ונדטה התגלה שהחברה העלימה מיסים מהממשלה.

     

    אם יצליחו איכרי זמביה לגרום לחברת ונדטה לקחת אחריות על הנזק הסביבתי שהיא גורמת הדבר יהיה צעד משמעותי. ישנם מקרים דומים רבים בהם לא הצליחו להוכיח שלחברה אכן יש אחריות כלפי תושבי האזור שסביבה והקורבנות נשארו ללא פיצוי.

     

    (כתבה: Africa is a country , צילום: World Bank Blogs)

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    קניה: הפודקאסט שמדבר על הכל

    "The Spread" הוא פודקאסט שמוקדש לעשיית 'דה-קולוניזציה' לאופן בו אפריקאים מדברים על מין ומיניות" כך אומרת קרן קאז לוקאס היוצרת של התוכנית. לוקאס היא המוח מאחורי אחת התוכניות הכי מהפכניות וחדשניות ביבשת, הפועלת כבר שלוש שנים וייצרה 52 פודקאסטים. התוכניות מכסות מגוון נושאים כגון הורות בגישה חיובית כלפי מין, פער ההנאה המינית בין גברים לנשים, זכויות הקהילה הלהט"בית, פורנו ועוד… הפרקים זמינים ב- SoundCloud ולכל פרק עד כה ישנם בין 6,000 ל-21,000 מאזינים.

     

    לאחרונה הפודקאסט החליט לחרוג מגבולות הז'אנר ולקיים אירוע בשם "The Spread Fest". בפסטיבל התקיימו פנאלים וסדנאות בנושאי מיניות, והגיעו אליו כ-600 אנשים. זהו הישג אדיר במדינה בה הומוסקסואליות עדיין נחשבת פשע פלילי ומילת נשים היא עדיין מנהג מקובל בחלק מהאוכלוסיות. לוקאס מספרת שהתגובות לפודקאסט הן חיוביות ומקבלות והיא מעולם לא ציפתה שהוא יגיע לסדר הגודל שבו הוא נמצא היום. "אנשים רעבים להכיר אנשים שדומים להם ולנהל איתם דיונים ללא שיפוטיות", לדברי לוקאס הפודקאסט עונה בדיוק על הצורך הזה.

     

    לגבי המושג "דה-קולוניזציה" של המיניות, לוקאס מסבירה שכוונתה היא חזרה לתרבות המינית שהייתה קיימת באפריקה לפני הקולוניאליזם. "אני מנסה להזכיר לאנשים שדברים מסוימים שאנחנו מאמצים כדברים "אפריקאים" […] למעשה מגיעים אלינו דרך הדת והחינוך המערביים. הבושה המקושרת למיניות ביבשת היא תוצר של החדרת ידע מערבי".

     

    (כתבה:Okay Africa ,צילום:'The Spread')

    לקרוא עוד >>
play

 

Amanaz- אחת מלהקות ה- Zamrock האהובות (סגנון מוזיקלי שהתפתח בזמביה בשנות ה-70)