לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

5-12.7.19

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

עורכת: נעה גלוסקינוס

  • פוליטיקה

    סודן: ההסכם המיוחל נחתם

    לאחר חודשים של משא ומתן נחתם השבוע ההסכם בין המועצה הצבאית לבין מפלגות האופוזיציה בסודן. הגנרל הבכיר במועצה הצבאית, עבד אל-פתח בורהאן, הוציא הצהרה רשמית השבוע (א'), בה נאמר שהמועצה הצבאית, אשר החזיקה בשלטון מאז הפלת עומר אל-באשיר, הולכת להפתרק ובמקומה תקום מועצה חדשה. כחלק מהסכם חלוקת הכוח בין מפלגות האופוזיציה לצבא הוחלט שהמועצה החדשה תשלוט במדינה בשלוש השנים הקרובות, שיהוו שנות מעבר עד לקיומן של בחירות דמוקרטיות. שני הצצדים אומרים שעזרה דיפלומטית מארה"ב הייתה הכרחית לצורך הגעה להבנות וחתימה על ההסכם. בנוסף נציגים אתיופים היו חלק מתכנון ההסכם וגישרו בין הצדדים המסוכסכים.

     

    המועצה החדשה תכלול חמישה אזרחים, נציגי תנועת המחאה, וחמישה גנרלים. החבר ה-11 במועצה יהיה אזרח שלא מתנועת המחאה, אשר ייבחר על ידי שני הצדדים. חברי המועצה האזרחיים יהיו אחראים על יצירת קבינט של מומחים ומועצה מחוקקת, שתקום כשלושה חודשים לאחר שתחחיל המועצה העליונה לפעול. הנהגת המועצה תוחלף כל תקופת זמן מסוימת בין הצבא למפלגות האופוזיציה.

     

    בהצהרה הטלוויזיונית של בורהאן הוא דאג להדגיש שהצבא לא היה אחראי לפיזור האלים של ההפגנות בחודש שעבר. בתקרית האלימה נהרגו כ-128 מפגינים, והיא הובילה לקריסת ההסכם בין הצבא לעם. כחלק מההסכם שנחתם השבוע, הסכימו הצדדים על פתיחת חקירה בנוגע לתקרית האלימה.

     

    גם לאחר הטבח שנעשה בהם המפגינים לא וויתרו. לאחר שהותאוששו הם ארגנו הפגנת ענק נוספת שהוכיחה את כוחם להניע את ההמון ואת האמון של העם בהם. עיקשותם של המפגינים יחד עם הלחץ הבינלאומי הביאו בסופו של דבר לחתימה על ההסכם המיוחל. ימים יגידו האם ההסכם יממוש במלואו, והאם אנו עדים לתחילתה של דמוקרטיה בסודן.

     

    (כתבה:VOA , צילום:Daily Sabah )

    לקרוא עוד >>
  • סביבה

    סומליה: משבר האקלים כבר כאן

    בצורות הולכות ומחמירות מאיימות על חייהם של מיליוני סומאלים, אך העזרה הבינלאומית אינה מגיעה. כך כותב מנהל סוכנות הסיוע המוסלמית (Islamic Relief) בסומליה. הוא טוען שמשבר האקלים המדובר אינו תופעה עתידית והשפעותיו מורגשות כבר כעת, בעיקר במדינות העניות ביותר. הבצורת הנוכחית בסומליה תשפיע על חייהם של יותר משני מיליון סומלים עד סוף הקיץ הנוכחי, על פי הערכות האו"ם.

     

    באופן טבעי, ישנן ארבעה עונות בסומליה. העונה הגשומה המרכזית מתרחשת בין אפריל ליוני והיא נקראת "Gu". העונה הגשומה הקטנה מתרחשת בין אוקטובר לדצמבר, והיא נקראת "Deyr", והעונות היבשות מתרחשות בין שתי התקופות הללו. שינויי האקלים העולמיים שיבשו את מהלכן התקין של העונות. הדבר השפיע על חייהם של מרבית הסומלים, אשר שני שליש מהם חיים באזורים כפריים ותלויים בגשם לחקלאות ולגידול צאן.

     

    הבצורת בסומליה נמשכת כבר כמה שנים, בשנה שעברה הסומלים הושפעו ממיעוט הגשמים בעונת ה- "Deyr". השנה גשמי עונת ה- "Gu" כמעט ולא ירדו, וכאשר הם הגיעו הם היו מעטים מידי ומאחורים מידי ונצפו רק בכמה אזורים בודדים במדינה. התופעה יצרה אפקט מצטבר שהוריד את כמות היבולים ודחף קהילות שלמות למצב של חוסר בטחון תזונתי.

     

    כפריים רבים בסומליה נאצלים למכור את עדריהם, שהם מקור מזונם ופרנסתם. כשהם נותרים ללא פרנסה הם עוזבים את האזורים הכפריים ומגיעים למחנות לעקורים פנימיים הנמצאים לרוב בסמוך לערים הגדולות. כמעט חצי מהאוכלוסית המדינה תלויה כעת בעזרה בינלאומית, ואם הם לא יקבלו אותה עתיד להתפתח משבר הומינטארי רחב מימדים.

     

    (כתבה: The Guardian, צילום:Baz Ratner/Reuters)

    לקרוא עוד >>
  • ספורט

    מצרים: מסע יחסי הציבור של א-סיסי בגביע אפריקה בכדורגל

    גביע אפריקה בכדורגל התרחש השנה בקהיר בירת מצרים. הטורניר לא היווה רק אירוע ספורטיבי אלא אירוע פוליטי בו השלטון המצרי מייצר לעצמו יחסי ציבור טובים בקהילה הבינלאומית. מצרים נשלטת משנת 2014 על ידי הגנרל עבד אל-פתח א-סיסי, שעלה לשלטון בהפיכה צבאית. תחת הנהגתו יצא למצרים מוניטין מפוקפק בתחום הפרת זכויות אדם, וארגונים שונים מתריעים בשנים האחרונות על הפרות חוזרות ונשנות של זכויות אדם על ידי המשטר.

     

    הופעתה של נבחרת מצרים, שנחשבה בעבר לאחת הטובות ביבשת, לא הייתה מזהירה והיא הדוחה בשלב מוקדם על ידי דרום אפריקה. המאמן ושחקן העבר פרוק ג'עפר קרא לשלטון הצבאי לנהל את ארגון הכדורגל הישראלי ביד ברזל, כפי שהיא מנהלת את המדינה. הנבחרת המצרית ספגה השפלה נוספת כאשר הקשר שלה, עמר ווארדה, הושעה מהטורניר עקב האשמות של ביצוע הטרדה מינית ברשת. לבסוף הוא הוחזר לטורניר עקב לחץ כבד של חבריו לנבחרת. יש האומרים שהופעתה העלובה של נבחרת מצרים מייצגת את מצבה העגום של המדינה בתחומים נוספים, ואת חוסר ההשקעה של השלטון בכל תחום שאינו בטחוני. 

     

    ועם כל זה לא היה מספיק, הקהל המצרי שיבש גם הוא את תוכניות המשטר ליצירת תדמית חיובית למצרים. האוהדים ניצלו את המשחקים על מנת להביע כבוד לשחקן העבר השנוי במחלוקת, מוחמד אבוטרייקה. השחקן המפורסם היה תמיד גלוי בדעותיו הפוליטיות, ולאחר פרישתו ב-2013 הוא נאלץ לחיות בגלות בקטאר בגלל שהמשטר האשים אותו בחברות בארגון אחים המוסלמים. הקהל גם חלק כבוד ל-94 הנספים בשני אירועי ספורט שבהם התרחשו תקריות אלימות על רקע פוליטי.

     

    במצרים הכדורגל היווה מאז ותמיד כלי פוליטי דרכו העם יכול לבטח מחאה. במחאות 2011 בהן הופל שלטונו של חוסני מובארק, לאצטדיוני הכדורגל היה תפקיד מרכזי במהפכה. מאז, השלטון המצרי לא מתיר התכנסות לא מפוקחת של אוהדי כדורגל במשחקים. החוק הזה נשבר לראשונה לאחר שמונה שנים רק בעבור גביע האלופות האפריקאי, במטרה מובהקת להראות לעולם תדמית ליברלית אשר לא קיימת במציאות היום-יומית במצרים.

     

    (כתבה:Africa is a country, צילום: thearabweekly.com )

    לקרוא עוד >>
  • תרבות

    ניגריה: הכלות הצבעוניות בעולם

    מאחורי הינומה עם פנינים אישה מביטה במצלמה. כיסוי הראש שלה, הנקרא "Gele" מסמל את המורשת הניגרית ממנה היא מגיעה, והיא עונדת תכשיטי חרוזים גדולים. היא עטופה בבדים בצבעים עזים, היא מלאת חיים ומסתורית- זוהי כלה ניגרית. תערוכת הצילום החדשה של הצלם לקין אוגונבנוו (Lakin Ogunbanwo) מציגה צילומים של כלות ניגריות ומנסה להעביר את המסורת העשירה הנלוות לטקס זה בתרבויות המקומיות. סדרת הצילומים נקראת "e wá wo mi", משמעות השם היא "בואו הסתכלו עליי" והיא מציגה את הראוותנות והצבעוניות השופעת של הכלות במדינה.
     
    "כל ניגרי שיסתכל על הצילומים האלה יזהה את הרוח של החתונות הניגריות- הקישוטים, ההינומות, הבדים" כך אומר אוגונבנוו. חתונות בניגריה נהפכו לתעשיית ענק משגשגת, בה מופקות חתונות ראוותניות עם רשימות אורחים ארוכות ומסיבות ריקודים רועשות. לרוב ישנם שני טקסים אחד מסורתי ואחד ברוח מערבית.
     
    בסדרת הצילומים מופיעות כלות מקבוצות אתניות שונות במדינה כמו האיגבו, היורובה וההאוסה-פולני.
    כל כלה מייצגת את הייחודיות של הקבוצה שלה ויחד הן יוצרות את הפסיפס העשיר של ניגריה. הצלם אומר שמטרתו היא העברת תמונה מגוונת של אפריקה ושבירת האחדותיות בה אנשים מערביים נוטים לראות היבשת. הצלם מתאר את המחוות היחודיות של כל טקס חתונה, לדוגמה נשות האיגבו צריכות לזהות את החתן שלהם מתוך הקהל, בעוד שגברים מקבוצת בנין צריכים לזהות את הנשים שלהן מתוך מצעד של נשים רעולות. נשות האיגבו לובשות תכשיטי שנהב, בעוד נשות היורובה מעדיפות להתהדר בכיסויי ראש גדולים. הצבעים גם הם משחקים תפקיד מרכזי במסורת החתונות, למשל נשות הבנין לובשות בגדים בצבע אדום המסמל את דם השוורים כדי להצהיר שהן בתולות.
     
    התערוכה החדשה היא למעשה פורטרט של התרבות הניגרית המודרנית, ההופכת את ניגריה למקום ייחודי כל כך בו מסורת וקידמה משולבים זה בזה.
     
    (כתבה:CNN ,צילום:  Lakin Ogunbanwo)
    לקרוא עוד >>
play

 

     Lijadu Sisters - התאומות הזהות הניגריות בשיר Orere