לצפייה בדיוור בגרסת דפדפן

השבוע באפריקה

השבוע באפריקה: 6-13/11/2020

השבוע באפריקה

סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון

לוגו אפריקה

תמיד שמח לשמוע מכם לרעיונות, ושיתופים 

[email protected]

כותב ועורך: תום לוי

  • סיכסוכים

    אתיופיה: הלחימה נמשכת - סיוע של האו״ם נמצא בסכנה

    ברביעי שעבר, פתח נשיא אתיופיה מבצע צבאי כנגד מחוז תגראי הבדלני המבקש להשתחרר מעול השלטון המרכזי במדינה, אך נתקל בהתנגדות כפולה: מצד צבא אתיופיה, ומצד צבא אריתראה השכנה, שנכנסה לקרבות בצפון המדינה, כאמור מטעם ממשלת אתיופיה. עד כה מדווח על מאות הרוגים.

     

    נוסף על כך, בעקבות הקרבות הרבים, אלפי פליטים נאבקים על מנת להגיע ממחוז תיגראי לסודן, בבקשה למקלט. חלקם הוכרחו לעזוב את ביתם, וחלקם עזבו מהפחד להקלע לתוך הקרבות. הרשויות הסודאניות נערכות לכ-200 אלף פליטים שלהערכתם, עתידים להגיע אל איזור הגבול בימים הקרובים. מחנה פליטים בקנה מידה רחב הוקם במקום, תוך הזהרות חוזרות ונשנות מצד קבוצות סיוע מפני התפתחותו של משבר הומניטרי רחב היקף.

     

    היום מדווח כי משלוחי סיוע חיוניים למאות אלפי אנשים מצפון המדינה נמצאים בסכנה עקב הסכסוך ״מחסור בציוד ומזון בסיסיים כמו קמח ודלק מדווחים בכל מקום ברחבי האיזור״ אמרה קטרינה סוזי, ראשת משלחת האו״ם לאתיופיה. עד כה האו״ם תמך ביותר מ-600 אלף בני אדם במחוז טיגראי.

     

    יש לציין כי קיים קושי גדול בהבנת הסטטוס כרגע באיזור, עקב כך שהדרכים חסומות, האינטרנט הושבת, וקווי הטלפון נחתכו.

    (כתבה: BBC World Service תמונה: BBC)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    אפריקה: בדיקת קורונה בעלות של 1$ עושה מהפיכה ביבשת

    בפעם הראשונה מתחילת התפרצות COVID-19, אפריקה מובילה מהפיכה בבדיקות בזק לוירוס.

     

    מרכז מחקר רפואי הממוקם בסנגל הכריז כי הוא קרוב לייצור המוני של ערכת בדיקה זולה ל-COVID-19. הערכה תהיה קלה למשתמש ותיתן תוצאות בזמן אמת, תוך מספר דקות. החברה מקווה שבסוף הפיתוח הערכה תעלה כדולר אחד, מה שללא ספק יאפשר הפצה המונית שלה, ונדבך משמעותי למלחמה בנגיף.

    אב טיפוס נבדק ביוני האחרון לאחר גיוס גספים מתורמים ומהממשלה הבריטית.

    ״באופן אידיאלי, אנחנו פועלים על איך להפוך את הערכות הללו זמינות לציבור הרחב. יחד עם זאת, עכשיו הפוקוס הוא לספק את הערכות הללו למערכות בריאות במדינות השונות, לפני שאנחנו עוברים לבדיקות עצמיות״ כך אמר אמדו סאל, מנהל מרכז פאסטר שפיתח את המוצר.

    (כתבה: Aisha Salaudeen, CNN צילום: Aisha Salaudeen, CNN)

    לקרוא עוד >>
  • חינוך

    קניה: מצילים את הדור הצעיר - הארגון שעושה את זה בגדול

    אחרי שבקניה דווח על מקרה הקורונה הראשון, הממשלה הנחתה לסגור את בתי הספר, לשמור על ריחוק חברתי ולהישאר בבתים. הסלאמס, מקום בו משפחות חיות מדולר אחד ליום, היו רוב האוכלוסיה האורבנית שאיבדה את מקום עבודתם. הנחיות אלו נתפסו כתלושות מהמציאות.

     

    ראשית, ישנה הסיבה הברורה ביותר – למשפחות אלה אין רזרבות מזומנים, ולכן עליהם להמשיך ולנסות כל הזמן לייצר הכנסה, או שיגוועו ברעב. סיבה נוספת נובעת מתוך הצפיפות בה הם חיים – נפוץ מאוד למצוא משפחה של חמישה נפשות חיה במבנה של 3X3 מטר רבוע.

     

    לאורך התקופה האחרונה אנחנו בארץ מתמודדים עם כך שהילדים נשארים בבתים, אך נסו לדמיין את המשמעות של להשאיר את הילדים בתוך הבית כשגרים במבנה כה קטן? נוסיף למשוואה את העובדה שמרבית ההורים שאיבדו את מקום הכנסתם בקורונה, עבדו בקניונים, ובשכונות עשירות בהן היו עושים גם את הכביסות שלהם. במציאות שכזו, המתח והעוניות עולות, יחד עם הדרדרות נפשית הן אצל ההורים והן אצל הילדים. כדי להפחית את הלחץ, ההורים מרשים לילדים שלהם לשחק ברחובות, יחד עם הדאגה שסיטואציה שכזו יובילו להדרדרותם של הילדים לתרבות רעה, בייחוד אלו שהיו רשומים לבית ספר.

     

    ארגון Shining Hope for Communities מגיב לסיטואציה המורכבת. מדובר על קבוצה שקמה מלמטה למעלה, בשמונה כפרים שונים בקניה. הארגון נועד לספק חינוך בלתי פורמלי לילדים, בדגש על נערות הנמצאות בסיכון בתוך השכונות. החל מליגת כדורגל ועד לבתי ספר של ממש, הארגון מצמיח שורשים ברחבי המדינה, בתמיכה של מתנדבים רבים.

    נוסף על כך, הארגון מתמקד גם בתחומי הבריאות והסנטציה, פיתוח תוכנית קריאה וכתיבה למבוגרים, והכשרות יזמות לאלו המחפשים עבודה. כלל השירותים הללו מוצעים ללא עלות, ומצופה מההורים לעזור לאחרים, כפי שעוזרים להם. סולידריות פר אקלסנס.

     

    (כתבה:David Njagi צילום: AllAfrica)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    זימבבוואה: ״אני צריך כסף עבור בית הספר״ - הילדים שנאלצים לחפש אחר זהב

    כפי שדנו בכתבה הקודמת, המגיפה סגרה את מערכות החינוך במדינות רבות, מצב שזרק ילדים רבים לתוך מציאות קשה ולא סלחנית. ילדים רבים הופשטו ממעטפת האקדמיה אל תוך מצב בו הם אמונים על לפרנס את משפחתם, וכל האמצעים כשרים.

     

    בכפר בשם מרנגה בזימבבוואה, ילדים בגילאי 10 היו רגילים לצנן עצמם מהחום הלוהט בנהר האוזדי בדרך חזרה מבית הספר. כעת הנהר הפך להיות משהו אחר לגמרי למענם. עם מערכת חינוך שקרסה, והורים שנמצאים במצב של מחסור בהזדמנויות לכלכל את משפחתם, ילדים אלה נאלצו להמיר את הנהר למקום בו הם מחפשים אחר זהב. יום יום, בחום הלוהט.

     

    ״אני בא לכאן מכיוון שבקושי יש לנו מה לאכול בבית״ אומר טנקה בן ה-17. בבגדים בלויים ומלאי בוץ, טנקה סוחב דלי מלא בחול מן הנהר, מנגב את זיעתו ממצחו, ופורק אותו על מתקן שהכין על מנת להפריד בין החול, לחתיכות הזהב שאולי מסתתרות. באיזור ישנם גם בורות בהם חופרים אלפי ילדים עבור האפשרות למצוא יהלומים וזהב.

     

    לפי ממשלת זימבבוואה, אלפי ילדים נדחפו לעבודות מסוכנות שכאלה, במטרה לשים אוכל על השולחן. מדי בוקר, חוצים הילדים את נהר האוזדי מסכנים את בטיחותם, ולעיתים אף את חייהם, עבור חתיכות האבן הצהובות. טנקה ממשיך ואומר כי:

    ״אני עושה את העבודה הזו מכיוון שאין לי ברירה. אני חייב להמשיך. יכולים לעבור שלושה חודשים מבלי שאמצא משהו, אבל זה פשוט המצב. המכירה הכי גדולה שעשיתי הייתה 10$. הבעיה הגדולה היא שהסוחרים מנצלים את מצבנו, ונותנים הערכת חסר על משקל הזהב אותו אנו מוכרים. אבל גם פה, אין לנו מה לעשות״.

     

    (כתבה: Nyasha Chingono in Mutare צילום: Nyasha Chingono)

    לקרוא עוד >>
  • בריאות

    אפריקה: המדענים מבולבלים - למה באפריקה מתים מעט כל כך ממגיפת הקורונה?

    הכל אמר שהולך להיות כאן אסון בקנה מידה אחר – עם מערכות בריאות מפורקות, מערכת בדיקות קטנה וסלאמס דחוסים. הכל ניבא כי אפריקה הולכת לעבר אסון כשCOVID הגיע אליה בפברואר.

     

    באפריל, האומות המאוחדות חזו כי אפילו אם יצליחו לבסס ריחוק חברתי, הוירוס צפוי להרוג כ-300 אלף בני אדם השנה ביבשת. אבל, בעוד שהעולם מסמן כמיליון מתים מCOVID, אפריקה דווקא במצב טוב, הרבה יותר טוב ממה שציפה, עם אחוז המתים הנמוך ביותר בהשוואה לשאר היבשות. עם אחוז תמותה של כ-2.4%, היבשת מובילה על אירופה שבה יש כ4.5% וארצות הברית בה יש 2.9 אחוז.

     

    ״בהסתמך על מה שראינו עד כה, לא סביר שנראה עליה בסדר גודל של מה שקורה באירופה – הן מבחינת רמת הדבקה, והן מבחינת תמותה״ כך אומר דוקטור רשידה פראנד, פרופסור בריטי שעובד בבית החולים הררה בזימבבוואה.

     

    מנגד, מומחים טוענים כי חלק נכבד ממקרי המוות באפריקה פשוט לא נרשמים. שיעורי הבדיקות ביבשת המונה 1.3 ביליון בני אדם היא מהנמוכות בעולם, ומקרי מוות רבים מכל הסוגים נשארים לא מתועדים.

     

    למרות זאת, יש הסכמה רחבה כי המגיפה לא פגעה ביבשת בהיקף נרחב כפי שחזו מומחים. למה?

    מדענים מונים מספר משתנים שיכלו להשפיע – האוכלוסיה באפריקה צעירה ברובה, היבשת מתורגלת במידה רבה להתמודדות עם התפרצויות של מגיפות, היה לממשלות אפריקה זמן נכבד להתכונן עקב הבידוד היחסי של אזרחיהם משדות תעופה ומקומות אחרים בהם יכלו לפגוש מטיילים מהעולם.

    מדענים אחרים חוקרים את האפשרות שחיסון השחפת שניתן באופן שכיח לילדים ביבשת תרם לעמידותם לנגיף, מה שהוריד דרמטית את שיעורי ההדבקה.

     

    כתבה: REUTERS  צילום: AFP)

    לקרוא עוד >>
  • ביטחון

    ניגר: הקרנבל שיערוך תוכנית מיוחדת כדי לתת חזרה לחברה

    קרנבל אידומה הוא אירוע שנתי הנערך באוטוקפו, מדינת בנואה, ניגריה, עם המטרה להראות לעולם את העושר החברתי, תרבותי, והצגת אומת האידומה דרך אומנות ותערוכות חברתיות. אחת המטרות הגדולות של האירוע הוא לתת חזרה לחברה.

     

    אולם עקב ההשפעה של COVID הפכה את החיים לקשים עבור כל אזרחי העולם, גם עבור אומת האידומה.

     

    עקב כך, הקרנבל יהיה במתכונת יותר מצומצמת השנה. מתוך רצון להיטיב עם עמם, מארגני הקרנבל יוצאים בתוכנית מיוחדת ששמה ׳OHIGBU ACHOLALO’ ופרושו עבור בני עמנו, על מנת לחלוק ציוד רפואי עבור האוכלוסיה הפגיעה והענייה ביותר באדמת אידומה. ״האירוע יהיה בפרופיל נמוך מתוך סולידריות עבור בני עמנו, במיוחד אלו שאיבדו את אהוביהם במהלך התקופה הזו״ כך אמר מנכ״ל הקרנבל.

     

    למי שרוצה לקרוא עוד על אומת האידומה מוזמן כאן

     

    (כתבה:  Daily Post Staff צילום: Idoma carnival)

    לקרוא עוד >>
play

 

Ablaye Cissoko Amanke Dionti 2012)

zuluonedrop HIM

.הפעם בחרתי להביא מוסיקה מסנגל, לפתוח את השבת ברוגע ושלווה. תהנו, שבת שלום